Announcement

Collapse
No announcement yet.

"Lean" widefield oculairs

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by playstari View Post
    waarom bril afzetten?
    Gewoon omdat het makkelijk is en comfortabel
    Mogelijk voor jou wel, maar jij hebt misschien geen cilinderafwijking (astigmatisme) en de topicstarter misschien wel ......
    Vooral bij lage vergrotingen (en dus een grote up) zien de sterren er dan niet uit als mooie scherpe puntjes, maar als sterretjes uit een stripverhaal!
    SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
    Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Guus;
      Weer wat geleerd op me n oude dag lol
      Daarom vroeg ik hem ook waarom de bril niet af kon ,weet natuurlijk niet wie wat voor oog afwijkingen heeft.

Comment

En de eerste "lean" widefield is klaar. Een compleet uitgekleed (decloaked) 28 mm 68░ Maxvision oculair. Op dit moment nog te koop als "Ausstellungsware" bij Bresser voor slechts EUR 75,-, maar ook nieuw voor EUR 110,- bij andere aanbieders.Gewicht gereduceerd van 515 g naar 395 g (-23%), omvang gereduceerd van 69 mm naar 55 mm diameter (-20%) en comfortabeler gemaakt wat betreft waarnemen d.m.v. een afschroefbaar oogrubber. Optisch niets aan veranderd en de aanpassingen zijn eventueel terug te draaien. Ik verwacht echter niet dat dit ooit nodig zal zijn.
        _

Het oogrubber is er af te schoeven en er komt dan een lage ring met hierop vilt vrij voor de brildragers. Ik heb zelf geen bril, maar mijn zoon wel. Hij heeft als testpersoon gefungeerd en kan de rand van de fieldstop op deze manier ook goed scherp zien.
        _

Ik vond hem persoonlijk in de kale "techno look" uitvoering met kaal aluminium en zonder de rubberen grip tape rondom mooier, maar het zwarten van de ring rond de ooglens is natuurlijk noodzakelijk, net als de rubberen grip tape om te voorkomen dat een bedauwd, wat nat oculair een keer uit je handen glijdt. De gestructureerde grip tape voorkomt ook dat dit oculair te makkelijk wegrolt, indien dit een keer wordt neergelegd.
        _

Ik ga nu verder met de 40 mm Maxvison. Overigens weet ik dat een 40 mm oculair wat uittredepupil betreft te groot wordt voor mijn 10" F5 CT Newton, maar ik ben ook nog een 20 cm spiegel aan het slijpen en dan is het toch leuk om een complete set te maken, zeker gezien de prijs/prestatie verhouding van deze al ruim 10 jaar oude oculairs. Ik moet trouwens ook zeggen dat mijn 36 mm asph. Hyperion toch wel functioneert op mijn 10" Newton. De achtergrond wordt maar een heel klein beetje lichter en vangspiegelschaduw heb ik nog nooit gemerkt. Ondanks de grote uittredepupil, gebruik ik de 36 mm Hyperion toch wel regelmatig en niet alleen voor grote objecten als bijvoorbeeld de Pleiaden.

Robert.
        Last edited by rweust; 18-05-17, 20:03.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Ik vond het erg leuk om dit topic te lezen. Verbluffend wat een creatief talent er op dit forum aanwezig is en dit ook weet om te zetten in de nodige handenarbeid. Knap werk!
          16" F3.8 & 10" F4.8 Sumerian Alkaid op EQ-platform / SW Heritage 130 / Omegon Brightsky 15 x 70 op P-mount / Swift Audubon 8,5 x 44 / Vixen SG 2.1 x 42

Comment

Dank je wel , cloudbuster.

Het is echt niet zo heel creatief, hoor. Dit "decloaken" staat al langer uitgebreid op CN en andere sites. Ik maak er alleen een oogrubbertje bij wat afschroefbaar is.

Vandaag verder met het 40mm 68░ Maxvision oculair. Deze heeft een ER van 31,11 mm. Hier gaat 3 mm vanaf voor de dikte van de ooglens en 7 mm vanwege de concave, dieper liggende lens. Vanaf het bovenvlak van het oculair houdt je dan nog 21 mm over tot de pulpil van je oog. Het oogrubber is 15 mm en ik heb 2 mm nodig voor het met dubbelzijdige tape gelijmde plaatje met de 1,5 winding fijne schroefdraad. Het oogrubber is groter in diameter, omdat de ooglens van het oculair groter is. Mijn oog ligt dus iets dieper weg t.o.v. de rand van dit oogrubber, kennelijk 4 mm, want ik heb weer een goed breedveld met een scherpe rand van de fieldstop in beeld. Bedankt voor de uitleg (Alexis) en gegevens over de ER (playstari). Dit klopt zo allemaal precies.

Hier trouwens de 40 mm ID oogrubber van Agena AstroProducts gebruikt:
            http://agenaastro.com/agena-eye-guar...s-id-40mm.html
            _
            _

_

Het wordt al een aardig setje. Voor het oogrubber van de "decloaked" 16 mm Meade 5000 SWA moet ik wat anders maken. Dit wordt anders te hoog zo.
            _

Robert.

10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Even niet zitten opletten. De zwarte buitenkant van het decloakte oculair is dus de standaard binnenkant. Dat is goed om te weten.
              What where the skies like when you were young?

Comment

Heel mooi inderdaad; mooier dan origineel.
                C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Originally posted by Skyheerlen View Post
                  Heel mooi inderdaad; mooier dan origineel.
                  En veel comfortabeler en functioneler. Het blijven overigens, voor de prijs, optisch verrassend goed presterende oculairs, ook nog in een wat langzamere F5 Newton. Erg jammer dat deze 68░ Meade 5000 SWA en optisch identieke ES 68░ serie zijn gestopt. De eveneens identieke Maxvisions gaan er nu ook uit, zo aan de uitverkoop bij Bresser te zien.

Volgens CN zijn ruim 10 jaar geleden deze oculairs door Meade te duur in de markt gezet, ook omdat ze toen optisch werden vergeleken met de TV Panoptics. De enorme omvang, het hoge gewicht en ruime, oncomfortabele, platte, verstelbare oogkap werden niet door iedereen op prijs gesteld. Kortom de verkoop bleef achter, waarna Meade er mee stopte en zijn Chinese leverancier achterliet met een lopende productie en (schijnbaar enorme) voorraad. Deze zette deze lijn oculairs zelf door als Maxvision, die voor een veel lagere prijs wel goed verkochten, vooral om hun goede optische kwaliteiten (mijn 28 mm Maxvision had onder de graveerring nog steeds het oorspronkelijke groene Meade kleurtje aan de binnenkant).

Explore Scientific nam deze Chinese leverancier over na de gestopte samenwerking met Meade en heeft dit oculair als ES 68░ in aangepaste vorm ook op de markt gebracht. Nog steeds met dezelfde optiek, maar nu wel kleiner, lichter en met een comfortabel oogrubber. Deze versie werd vervolgens ook afgedicht en met stikstof en later argon gevuld tegen condens. Deze oculairs kregen goede referenties, nog steeds met dezelfde optiek, maar zijn volgens mij nu ook gestopt vanwege de overgang van ES van SWA naar UWA (82░ breedveld en meer).

Robert.
                  Last edited by rweust; 21-05-17, 12:28.

Comment

Die reeks is niet gestopt: de 68░ ES in een minder lomp jasje zijn optisch identiek, en van 16mm tot 40mm bestaat de reeks nog.

Jouw verhaal van "overname" klopt trouwens niet: Explore Scientific IS gewoon Jinhgua, de firma die sinds de Meade 4000 van Japan naar China verhuisde de Meade-oculairs aanleverde.

Zij waren trouwens van plan Meade USA over te nemen (na Meade Europe overgenomen te hebben) maar Sunny (eveneens Chinees) kon de aandeelhouders van Meade USA met een beter bod paaien.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Dank je voor de aanvulling, Alexis.

Gelukkig had ik er bij gezet "volgens CN" want daar heb ik deze kennelijk wat te veel doorgegeven en onderweg veranderde informatie vandaan. Ik zag dit ES 68 graden oculair ook steeds minder aangeboden worden, vandaar dat ik zei: "volgens mij gestopt". Dit klopt dus niet helemaal, ze blijken er nog te zijn van 16 t/m 40 mm. Al is met de Argon vulling de prijs wel toegenomen.

Wat is trouwens een leuk oculair voor aanvulling van deze reeks voor een 10" F5 Newton naar beneden onder de 16 mm? Hoeft dus geen UWA te zijn, maar boven de 62░ is wel leuk. Verder met een beetje respectabele ER en comfortabel. Ik heb een 9 mm WO SWAN, Deze vind ik niet zo heel comfortabel als widefield en heeft ER beperkingen voor mijn brildragende zoon. Mijn 8 mm Hyperion functioneert hier wat comfort en brildragen betreft zeker wel, maar deze is optisch iets minder aan de rand op een F5 Newton. Duurdere XW's en Naglers even daargelaten, dit past niet zo bij deze "decloaked" oculairset wat prijs betreft. Iets van een 8.8 tot 10 mm oculair en eventueel een 5 tot 6 mm voor er bij op de F5 Newton.

Ik heb al 3.5, 5, 8 en 13mm Hyperions. Ik vind het moeilijk om er iets anders voor te vinden wat aan de rand van het beeld net iets beter presteert.

Robert.
                      Last edited by rweust; 21-05-17, 13:40.

Comment

In 68░ oculairs is het inderdaad niet zo makkelijk iets beters te vinden dan Hyperions -- de TS Expanse hebben nagenoeg hetzelfde ontwerp. De korte TS UWANs zijn niet slecht en vrij goedkoop (het zijn al 82░ oculairs) maar die bestaan enkel in 4mm en 7mm. Ook de ES 82░ hebben inderdaad een pak reeksen verdrongen, nu ze 140 euro kosten in de kleinere maten. De Pentax XF zijn niet zo duur maar hebben (tenzij in refractoren met compenserende eigen veldkromming -- daarvoor zijn ze eigenlijk gemaakt) gruwelijk veel veldkromming.

Je kunt natuurlijk naar de Delos en echte Vixen LVW, maar die kosten uiteraard een pak meer (om te zwijgen van de Pentax XW).

In de klasse met 60░ kijkhoek heb je al een pak meer keuze...
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

Ik ga toch eens naar die 82░ ES oculairs kijken. Bij FLO zouden ze op EUR 270,- komen samen. Bij Jimmy, inclusief 5% forumkorting, ook op zoiets.

Heeft iemand al ervaringen hoe de 4.7 mm en de 8.8 mm het doen in een F5 Newton? Gaat dit wat verbetering brengen t.o.v. de 5 mm en 8 mm Hyperions? Afgezien van het grotere beeldveld, natuurlijk.

Robert.

Comment

Ja, ze doen het een pak beter (je hebt aan de rand nog ietsje astigmatisme maar minder dan bij de 68░, en de rand is natuurlijk een pak verder -- maar als je nog minder aberraties wilt moet je aan de Nagler, Delos, Ethos, XW, of ES 100░). Zonder comacorrector heb je natuurlijk aan dat extra veld al meer last van coma dan bij 68░-gradenoculairs, zelfs op een f/4,8.

Als je reviews wilt lezen: het zijn dezelfde oculairs als de "oude" Meade 5000 UWAs (ondertussen maakt Kunming United Optics datzelfde ontwerp ook voor Meade USA).

Comment

Ik heb al een coma corrector, de bekende Synta of Skywatcher Ross type. Hierom gebruik ik ook geen Barlow. Deze corrector heb ik ooit aangepast voor de Hyperions, doet wel wat op een F5, maar eerlijk gezegd alleen als je er op let.

https://www.astroforum.nl/forum/inst...coma-corrector

Jij raadde me ooit al de vier-lens GSO coma corrector aan, geloof ik.

Comment

Klopt, maar zelfs op f/5 vind ik zo'n tweelenzige comacorrector op hoge vergroting niet zo lekker.

Comment

Working...
                                X