Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Lean" widefield oculairs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Lean" widefield oculairs

Geïnspireerd door een zoektocht naar een "lean" widefield oculair, besefte ik dat ik nog een 28 mm Maxvision en een 16 mm SWA 5000 Meade had liggen. Ik gebruik bij mijn 10" F5 CT Newton eigenlijk altijd nog Hyperions, omdat ik deze set oculairs compleet heb, ze parfocaal zijn en mooi op mijn coma corrector passen met de juiste afstand maat.
    _
    Click image for larger version  Name:	IMG_20170514_190751782.jpg Views:	1 Size:	731.9 KB ID:	1349613

Deze 28 mm Maxvision en 16 mm Meade had ik ooit tweedehands aangeschaft om te proberen. De 16 mm 5000 SWA Meade was eigenlijk één van mijn eerste oculairs voor ik overstapte naar de Hyperions, die hierna voor EUR 65,- tot EUR 70,- per stuk, gebruikt, prima aan te schaffen bleken.

Vooral de 28 mm Maxvision bleek echter een een prima oculair en versloeg mijn 24 mm Hyperion in mijn F5 Newton optisch. Hij bleek transparanter en vertoonde aan de rand van het veld ook wat minder astigmatisme. Met zijn gewicht van 510 g was hij bij mij echter al wat minder populair. Verder vond ik het door zijn omvang geen comfortabel oculair. De grote afgeplatte bol, die je voor de juiste oogafstand kon instellen, drukte altijd vervelend tegen mijn oogkas, maakte het moeilijk om je oog goed te positioneren en liet toch rondom restlicht toe. Op kijkcomfort wonnen de Hyperions het met glans. Aan de kleine afwijkingen aan de rand van het veld raakte ik (viel samen met de coma die na de corrector nog overbleef) al snel gewend. Ik gebruikte deze Meade 5000 SWA en Maxvision oculairs dus bijna niet meer.

Ik werd er echter door dit forum op gewezen dat deze oculairs vrij makkelijk uit te kleden zijn (decloak genoemd in het Engels). Toen ik ook nog tegen een aanbieding van Bresser van een 40 mm Maxvision voor EUR 125,- aanliep, ontstond het idee om hier een leuke widefield (68 graden) range van oculairs te maken: 16, 28 en 40 mm, voor een zeer schappelijke investering. Ooit 16 mm Meade 5000 SWA voor EUR 80,- overgenomen, de 28 mm Maxvision, toen in nieuwstaat, volgens mij voor iets van EUR 100,- (nu nog vaak aanbiedingen van EUR 110,- nieuw) en de 40 mm Maxvision nu dus voor EUR 125,- als "Ausstellungsware" met volledige garantie (blijkt echter eveneens absoluut in nieuwstaat).

Robert.
    Last bewerkt door rweust; 02-08-17, 12:54.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

De 28 mm Maxvision weegt 510 g schoon aan de haak en is dus geen licht oculair. Toch is deze makkelijk lichter te maken. Allereerst kun je, door met een scherp mesje de rubber rondom los te maken en een kleine schroevendraaier om dit wat verder los te wippen, de rubber oogkap er naar boven af schuiven. Deze zit soms strak maar blijkt niet of nauwelijks (soms ergens één dotje) gelijmd.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_190819366.jpg views: 97 grootte: 804,7 KB id: 1349615
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191254292.jpg views: 98 grootte: 854,8 KB id: 1349616

De ring met de opdruk (met verrassend aan de binnenkant al het groene Meade kleurtje) kan er dan zo afgehaald worden.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191319557.jpg views: 93 grootte: 873,3 KB id: 1349617

Er wordt een kleverig vet gebruikt om de oogafstand verstelling soepel, maar wel zijn positie vasthoudend te kunnen verstellen. Dit vet valt met een droge doek eenvoudig te verwijderen.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191423596.jpg views: 95 grootte: 937,3 KB id: 1349618

Om daarna het kleine schroefje te verwijderen.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191535550.jpg views: 93 grootte: 789,3 KB id: 1349619

De hele verstelring kan nu naar onderen van het oculair afgeschoven worden.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191632400.jpg views: 94 grootte: 775,9 KB id: 1349620

Alles nog een keer vetvrij maken (let op de lens, hier zit geen vet in de buurt en hoef je dus niet te poetsen) en je houdt losse onderdelen en een "decloaked" 28 mm oculair over.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191753147.jpg views: 100 grootte: 824,7 KB id: 1349621

Deze weegt nu 139 g minder, dus nog maar 371 g, maar belangrijker is dat je er een veel comfortabeler oogrubber op kunt maken. De oorspronkelijke, rubber, afgeplatte oogverstelling bol kan zo weer in elkaar gezet worden en eventueel weer gemonteerd.
    _
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_192022437.jpg views: 95 grootte: 728,2 KB id: 1349622

Sommigen plakken er met in ronde ring gesneden, dubbelzijdige tape direct een DiopTRX op.

Robert.
    Last bewerkt door rweust; 31-07-17, 21:05.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Persoonlijk ben ik ook erg gecharmeerd van deze oculairen,en moet zeggen dat het gewicht me niet echt stoort!
      Ben je niet bang dat ze verschrikkelijk uit komen te zien , na het afpellen?
      De ultra wide s van Meade zijn wat minder bulky en zeker net zo goed
      Ga je voort gang zeker volgen,

Commentaar

Ha ,terwijl ik reageerde verschenen je foto s op me n pc.
        Je zal wel gelijk hebben wat comfort betreft , maar ik vind het verschrikkelijk om te zien krijg er
        castratie achtige gevoelens bij.
        Niets voor mij dus!!!!!

Commentaar

Met de 16 mm Meade 5000 SWA en de 40 mm Maxvision valt eenvoudig hetzelfde te doen.
          _
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_213838326.jpg views: 105 grootte: 851,0 KB id: 1349624

Waar bij de kleine Meade iets meer opgepast moet worden dat het vet goed verwijderd wordt zonder de lens te raken.
          _
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_191816865.jpg views: 95 grootte: 845,1 KB id: 1349625

We houden dan een heel mooi ogend setje, "lean" widefield oculairs over.
          _
          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_193608223.jpg views: 98 grootte: 964,8 KB id: 1349626

De 16 mm Meade 5000 SWA is van 249 g naar 210 g uitgekleed, de 28 mm Maxvision van 510 g naar 371 g en de 40 mm Maxvision maar liefst van 1236 g naar 882 g.

Robert.
          Last bewerkt door rweust; 31-07-17, 21:08.

Commentaar

Origineel geplaatst door playstari Bekijk bericht
            .....maar ik vind het verschrikkelijk om te zien krijg er
            castratie achtige gevoelens bij.
            Niets voor mij dus!!!!!
            Ach waarom, ik kom niet aan de optiek en het gaat echt heel makkelijk uit en in elkaar (bij elkaar koste me dit een uurtje voor drie oculairs). Het enige wat ik tot nu toe verwijderd heb is dit beweging vertragende, positie houdende kleefvet en daar valt ook nog wel aan te komen. Vroeger heb ik wel eens zo'n klein tubetje gekocht, het werd toen gebruikt om in draaipunten van pick-up armen te smeren om de naald langzaam op de LP te laten zakken. Misschien dat ik dit tubetje nog wel ergens heb. Het spul droogt niet uit en volgens mij zit tegenwoordig in soft-close toiletbrillen nog steeds hetzelfde kleefvet.

En laten we eerlijk zijn, lelijker zijn ze er al niet op geworden, toch?

Robert.

Commentaar

Het is wat het is; zoveel lichter is wel een voordeel in een dob. Het 28mm oculair is hiermee geschikt voor een bino geworden; zo naar de foto kijkende, is de diameter nu nog geen 60mm. Iets voor een toekomstig plan.

Meade bouwt echt veel te bulky, onder het mom van 'Big is Beautiful'. Waanzin.
              .
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: NA4.JPG views: 93 grootte: 49,0 KB id: 1338988

Commentaar

Diameter van de 28 mm Maxvision is nu 54 mm geworden en van de 40 mm Maxvision is deze diameter nu 73 mm.

Robert

Commentaar

Even wat oogrubbers er bij die ik hier nog heb liggen en het lijkt toch al makkelijk te gaan lukken zo. Een ring kan ik op de draaibank wel maken en deze op de bovenkant plakken met dubbelzijdige tape lijkt mij toch wel de minst ingrijpende aanpassing.
                  _
                  Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20170514_222621500.jpg views: 99 grootte: 934,7 KB id: 1349627

Hoe bepaal ik overigens de ideale ER (oogafstand) zonder de hele telescoop in het donker op te gaan zetten? Als ik zo door deze oculairs kijk, dan moet ik aardig dicht bij de lens komen voordat ik de rand van de fieldstop in het breedveld zie met deze oculairs tegen een wit vlak. Is dit dan de ideale ER afstand? Hoeveel is deze ER eigenlijk bij deze oculairs? Ik kan hier op internet weinig over vinden.

Robert.
                  Last bewerkt door rweust; 31-07-17, 21:09.

Commentaar

Ja, de ER is inderdaad meestal dicht bij waar je de veldstop overal tegelijk kan zien; soms zelfs wat dichter maar meestal niet.
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dank je wel Alexis,

Dan zijn dit volgens mij geen oculairs met ruime ER. Ik dacht er eerst aan om omklapbare oogrubbers van de Baader Hyperions te gebruiken (werken goed voor mijn brildragende zoon, ik heb nog een paar reserve), maar hier is dan geen hoogte genoeg voor. De andere rubbers zijn lager en gaan dan wel passen.

Iemand nog een voorstel voor een dunne (geen dikke schuimlaag) dubbelzijdige tape, die goed watervast is (ivm condens)?
                      ​​​​​​

Robert

Commentaar

"Hoge ER" betekent meestal 16mm, maar gemeten tot de lens op de as. Bij oculairs met een concave lens aan de oogkant kan dat nogal wat schelen. De 28mm 68° heeft zo gemeten 21mm oogafstand.

Let wel, als je naar de kant _kijkt_ dan decentreer je de oogpupil tenzij je een compenserende hoofdbeweging of rotatie maakt.
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

rweust:
                          Ach weet je ,schoonheid is in de eye of the beholder.
                          Wie ben ik ,vind ze echt niet mooi!1
                          Heb ooit een grote rol dubbelzijdig tape in een ijzerwinkel gekocht , zeer dun halve mm of zoiets

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela Bekijk bericht
                            De 28mm 68° heeft zo gemeten 21mm oogafstand.
                            Dat is toch weer wel heel behoorlijk. Ik zal hier eens goed naar kijken. Misschien dat de omklapbare Hyperion rubbers dan wel weer bruikbaar zijn. Weet je toevallig de ER van de 16 mm en de 40 mm ook?

@playstari: echte schoonheid zit van binnen, maar om dit te bekijken moet ik ze nog verder uit elkaar halen. Ik zal dit echter niet doen, ik wil niet op mijn geweten hebben dat je hier een slechte gezondheid aan over houdt.

Robert.
                            Last bewerkt door rweust; 15-05-17, 13:38.

Commentaar

rweust:
                              Gelukkig heeft geen effect op me n gezondheid , lol,
                              ik ben al een soort super kneus , met allerlei ongemakken .
                              Zijn jouw oculairs ,zolang jij""
                              er maar gelukkig mee bent. Toch?

Commentaar

Werken...
                              X