Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vervangen helical focusser Lunt 50THa?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

HansH;
    Ik heb in het verleden regelmatig ir/uv filter gebruikt om meer contrast te krijgen bij zon waarnemingen , doch dan was het wel bij gewoon licht door een baader folie .
    OOk een lumicon uhc filter gaf duidelijk verbetering te zien in het contrast , hiermee kreeg ik wel pink kleur bij gebruik van een glazen filter .

Comment

Geen ervaring met de Lunt50, wel met de Lunt60. Gebruik van UV/IR leverde bij mij geen contrastverhoging op, wel reflecties. Andere filters hadden ook geen merkbaar effect. Een UV/IR lek zou opgevangen moeten worden door de blockers in het prisma. Maar als het werkt dan werkt het. Klaar.
      127 mm PST Mod (obv Bresser 127 mm) / twee PST etalons / Meade LX200 8 inch.

Comment

Gisteren nog maar eens even opnieuw uitgeprobeerd.

Ik bemerk kleine verschillen, waar het ND filter een wat rustiger beeld geeft. Minder oranje gloed om de zon.
        Wellicht daardoor dat ik wat meer details zie...

Een andere vraag:
        Ik werk met Celestron Evolution mount HC en solar alignment. Uiteraard de mount goed horizontaal gezet.
        Wat ik ook aan tijds intellingen doe, die kogel loopt me te rap uit beeld.

Iemand hier die dezelfde mount gebruikt en kan vertellen hoe het wel goed kan ?
        Wat een pracht hobby als je meer dan 300 nachten per jaar de kans hebt naar de sterrenhemel te kunnen kijken. Alleen stof en zand gooien teveel roet in het eten.

Comment

Working...
        X