Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoe kritisch is de juiste afstand sensor-flattener/reducer?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoe kritisch is de juiste afstand sensor-flattener/reducer?

Ik heb nu een TS 90/600 triplet in gebruik in combinatie met een 0,79 3" TS reducer/flattener. De optimale afstand tot de sensor is volgens de leverancier 57,5 mm.

Bij de EOS is de sensor 44mm onder de flens gelegen, en de T2 ring heeft een optische weglengte van 9,7mm.

Ideale verleng-bus zou daarom een lengte van 57,5mm - (44mm + 9,7mm) = 3,8mm moeten hebben.

Ik heb nu een verleng-bus van 5mm (1,2mm te lang) , en zie coma vorming in de hoeken van het beeld. Zou het nu spectaculair verbeteren als ik de ideale afstand benader door toepassing van een 3mm adapter en een 0,5mm delrin ring (0,3mm te kort)?

"Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
    Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Originally posted by dieseltijger View Post

Bij de EOS is de sensor 44mm onder de flens gelegen, en de T2 ring heeft een optische weglengte van 9,7mm.
    Dit is niet correct. DeT2 ring voor Canon heeft een weglengte van 11 mm want de T2 norm is dat de voorkant van elke T2ring zich 55,0 mm voor de sensor bevindt.
    Je hebt dus een verlenging nodig van 2,5 mm.

je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Bij TS raden ze toch altijd aan om een extra tussenring van 1mm te nemen.
      Is er veel vervorming in de hoeken? Welk formaat van sensor gebruik je?
      Zelf heb ik de 2" versie samen met een APS formaat maar er is altijd wat vervorming in de hoeken zelf met 2mm extra aan ringen.
      Misschien had ik beter de 3" genomen.
      Avalon Linear - CFF Newton 200 F5

Comment

@Jbrosens: Ik baseer mijn berekening op basis van de opgave van de leverancier van de T2-ring:

Technische Daten:
        -- Kameraanschluss: Canon EOS Bajonett
        -- Anschluss an Fernrohrseite: M48x0,75 (2" Filtergewinde)
        -- Optischer Weg: 9,8 mm
        Ik zal de schuifmaat maar eens er bij nemen...
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

M48x0,75 is geen T-draad. Dergelijke camera-adapters worden echter vaak aangeduid met "wide T-adapters" en dat wekt verwarring.

Comment

Originally posted by Maurice Toet View Post
            M48x0,75 is geen T-draad. Dergelijke camera-adapters worden echter vaak aangeduid met "wide T-adapters" en dat wekt verwarring.
            Die verwarring is hier inderdaad aan de hand. De reducer heeft de 48 x 0,75 draad en die licht 2,5 mm verder naar voren. Hierdoor is de afstand van 57,5 mm dus weer de genormaliseerde afstand.
            Doe er deze foto van een T2 accessoire bij die een en ander duidelijk maakt. Click image for larger version

Name:	T2 norm-1.jpg
Views:	1
Size:	25.2 KB
ID:	1335891
            Het lijkt dus dat je een niet genormaliseerd Tring van 48 x 0,75 hebt met een weglengte van 9,8 mm terwijl dat eigenlijk 13,5 mm moet zijn.
            je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Working...
            X