Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een zoeker met wat extraatjes

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een zoeker met wat extraatjes

Op mijn grab & go kijkertje zit een 9X50 zoeker. Niet vanwege het gewicht, integendeel. Maar om hier in de Randstad nog het een en ander te kunnen zien. De standaard 6X30 zoekers die bij telescopen worden geleverd voldoen wellicht prima op donkerder locaties, hier in de Randstad is dat een ander verhaal. De uittredepupil van een 6X30 is gelijk aan die van een 10X50 en daardoor de hemelachtergrond vrijwel ook. De 50mm laat echter wat meer sterretjes zien. En dat is heel noodzakelijk als ik al turende door mijn zoeker en met n oog in de atlas aan het starhoppen ben.

Mijn telescopen die normaal gesproken op de GPDX- montering staan hebben zon forse zoeker niet direct nodig. Alleen wat heldere alignment- sterren vinden is al voldoende. Toch besloot ik laatst om een 50mm zoeker op mn OMC 140 te zetten. De OMC is een Maksutov en heeft een brandpuntsafstand van 2000 mm, mede daardoor een beeldveld van maximaal 1,3 graden. Ik wilde toch een mooi groot overzicht, widefield genieten zeg maar, zonder van telescoop te hoeven wisselen. Hoe gaaf zou het zijn als ik dat zou kunnen combineren met een zoekfunctie?
    De zoeker op de foto kan dat. Er zit een gewone , maar multigecoate 50mm F/4,2 doublet in. Kleurfout? Ja. Maar die zie je alleen overdag en niet of nauwelijks s-nachts bij de gebruikte vergrotingen.

Drie extraatjes vervolmaken dit leuke en nuttige instrumentje.

1. Een Amici-prisma zet de beelden gewoon rechtop ( niet keihard noodzakelijk, maar wel leuk meegenomen). Dat zoekt iets gemakkelijker met je atlas in de hand.

2.Het prisma is draaibaar in elke stand, zodat je er altijd met gemak in kunt kijken ( heel prettig als je geen twintig meer bent). Je kan het zoekeroculair altijd ergens in de buurt van het hoofdoculair van de Maksutov krijgen.

3. Last but not least kun je er naar believen je eigen 1,25 inch oculairen instoppen en ook scherpstellen. En dan heb je de zoeker functie n het widefield beeldje dat ik op de OMC140 miste.
    Standaard stop ik er een 23mm kruisdraadoculair of een 20mm Plssl in. Vergroting 10X zeg maar. Als zoeker is dit voldoende. Wil ik meer zien kan ik er doodleuk een 11mm Nagler in laten glijden, zodat ik bij een kleine 20X een beeldveld van 4 graden heb. Welke verrekijker lukt dit? Mijn 7 mm Nagler levert een krappe 30X bij 2,75 graden beeldveld en een uittredepupil van 1,7mm. Dat is genoeg om zelfs hier in de Randstad op een heldere nacht tot magnitude 10 te komen. Bij wat minder transparant weer in ieder geval magnitude 9.

Heel plezierige bijkomstigheid bleek gisteravond toen ik zag dat de Skysafari-app op de telefoon ook rondom de magnitude 9 zit en je dus de sterretjes op het beeldschermpje feilloos kunt vergelijken met het beeld in je zoeker. Oef , wat een gemak en wat een mooie combinatie van deze twee hulpmiddelen!

Zijn er ook minder sterke kanten?

Ja, ja, uiteraard zijn die er.

Gewicht is er n van. Het kijkertje is al gauw 600 gram zwaarder dan een 6X30. Voor Dobsonians een punt van zwaar belang.

Als je gaat uitlijnen op je hoofdkijker moet je dat akelig nauwkeurig doen. Anders gaat de ster bij het verdraaien van het prisma ook een klein rondje draaien. Uitlijnen met een kruisdraad is wel zo prettig. En dan nog.draait de ster een piepklein cirkeltje. Helemaal perfect staat dat prisma / mechaniek dus niet. Het is niet zo dat een ster die grofweg in het midden van de zoeker staat aan de rand van het veld van mijn laagste vergroting terechtkomt, maar het perfecte midden is vers twee.

Wat de vergroting betreft zit je bij een 50 mm F/4 doubletje al gauw aan het einde. Bij 30X zie je overdag al een licht blauw waasje in het hele beeld verschijnen. s- Nachts zie je die niet. Bij vergrotingen boven 40x komt er sowieso een beetje een einde aan het widefield verrekijkereffect en zit ik al heel dicht in de buurt van de standaard zoekvergroting van de OMC.

Televue Nagleroculairen doen het er goed in, ze maken hun reputatie om F/4 aan te kunnen waar, maar je ziet ook dat het volle 82 graden metende beeldveld niet benut wordt. Een beetje vignetteren dus. Niet veel, enkele graden aan de rand.

Het is maar een kort instrumentje. Strijklicht bereikt hierdoor gemakkelijk het oculair. Een flinke dauwkap om ongewenst strijklicht bij voorbaat te blokkeren is wel prettig, er zitten overigens correcte diafragmaringen in. Een dauwkap is sowieso in ons klimaat geen overbodige luxe.

Al met al geen snoeihard noodzakelijk hulpmiddel, maar wel een heel plezierige gadget. Maakt mijn gehobby achter de telescoop weer een stukje aangenamer. Click image for larger version  Name:	ZoekerTS (1) (640x426).jpg Views:	2 Size:	142.1 KB ID:	1329522

Hier getoond met een 11mm oculair.

Link: http://www.teleskop-express.de/shop/...al-Auszug.html Click image for larger version  Name:	ZoekerTS (1) (640x426).jpg Views:	2 Size:	142.1 KB ID:	1329523
    Last edited by John Baars; 10-03-17, 23:09. Reason: typo
    Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Ik heb dezelfde op mijn Dob staan, en ik kan beamen dat dit een piekfijn instrument is! Het rechte beeld helpt om wat makkelijker te navigeren, standaard gebruik ik de 12,5mm kruisdraad. Ik heb nu wel een 20mm kruisdraad besteld want ik krijg het draadje niet scherp. De sterren echter wel.
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

John, ideaal ding zeg! Ik heb lang gebruik gemaakt van de standaard uitvoering, ook met rechtopstaand niet-gespiegeld beeld.
      Maar die mogelijkheid om oculairen te wisselen is inderdaad extra handig.
      C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

Helemaal mee eens, John!
        Voor mijn 152 mm ED'tje heb ik speciaal een 50 mm TS 90-graden zoeker gekocht waarbij je ook de oculairs kunt verwisselen. Mijn oude 60 mm zoeker, maar ook mijn 60 mm Baader Variofinder waren te zwaar voor de focusser, die laatste gebruik ik nu exclusief op mijn 180mm f/15 Maksutov. Maar ook die heeft 90-graden inkijk, Amiciprisma en verwisselbare oculairs.

Het meest gebruikte oculair is een 27 mm Zeiss, door een handige Duitse amateur (de helaas overleden Manfred Pieper) van een 1,25" huls voorzien. Zowel skyfan als ik hebben die op de ATT gekocht en beiden zijn we er zeer enthousiast over. Maar ook een 26mm Meade of een19 mm Panoptic als je net even wat zwakkere sterren wilt zien doen het heel goed op deze zoekers. Ik kan in elk geval niet meer zonder.
        SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
        Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

Bij nader inzien heb ik de 60/234mm Refractor met 90 Helical Focuser, een groter broertje dus. Gisteren wou ik er een 20mm oculair in gebruiken, maar ik kreeg het niet in focus (ik zou nog nt wat "dieper" moeten kunnen indraaien). Een 12,5mm oculair lukt echter wel. Net. Maar dat geeft best wel een klein beeld. Voor een zoeker zou ik toch een wat groter beeldveld willen, ook al geeft hij mij best goede beelden.

Iemand een idee hoe dat komt?
          Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

Dat ziet er erg mooi uit John.
            Ik heb een veel minder elegant maar wel vergelijkbare oplossing gevonden door een 8x50 rechtdoor zoeker aan te passen zodat een gewone diagonaal daarin past. Als je zo een zoeker al hebt, dan zijn de kosten beperkt tot een goedkoop diagonaal en een paar euro voor een zelfbouw adapter.

Comment

Ik neem aan dat je die zoeker van binnen ook goed zwart hebt gemaakt. Jou eerdere topics gelezen hebbende... Scheelt een hoop ergernis met lantaarnpalen in je omgeving.
              Schiedam: Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Evostar 120, UK OMC140 op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Eigenlijk heb ik dat nog niet gedaan, Ik had toen nog geen plakvelours of matte verf!
                Het staat wel hoog op mijn lijst van klusjes, want er is inderdaad meer strooilicht dan voor de aanpassing.
                Hier kun je wat foto's en tekst vinden over de klus: https://www.cloudynights.com/topic/5...-angle-finder/

Comment

Ja, zo heb ik ook eens een zoeker verbouwd.
                  Aangezien hij toch gemakkelijk open kan: bouw er dan gelijk een paar zwarte dunne kartonringen ( baffles) in, zodat vanaf de plek van het oculair geen buiswand meer te zien is. Dat scheelt enorm!

Comment

Dat lijkt me een uitstekend idee.
                    Hoe kan ik de grootte van het gat en de afstanden tussen de baffles berekenen?

Comment

Berekenen ben ik nooit een ster in geweest. Van mijn oude leermeester kijkers bouwen leerde ik een 1:1 tekening maken. Wie niet sterk ( in rekenen) is, moet handig zijn.

Bijgaand een schetsje dat ik grotendeels uit Rutten & Venrooij, Telescope optics heb nageschetst. ( om er zeker van te zijn dat er geen fouten in staan). Je hoeft hem alleen maar na te schetsen op de juiste 1:1 schaal , vervolgens afstanden en baffles opmeten.
                      Click image for larger version  Name:	BafflingDSC02473 (640x426).jpg Views:	1 Size:	72.2 KB ID:	1330860
                      Last edited by John Baars; 20-03-17, 20:34.

Comment

Bedankt John.
                        Ik ben ook niet geweldig in rekenen. Ik ga hier zeker gebruik van maken!

Comment

Working...
                        X