Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Crayford focuser

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Crayford focuser

Hoe werkt een Crayford focuser? Ik kom deze term vaak tegen en ook lees ik dat ie beter is dan een gewone (hoe noem je die eigenlijk) focuser, maar wat is het verschil? Een extra tandwieltje misschien?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

dit zou een beetje moeten helpen

Commentaar

Dank Skywatcher! Alleen kan ik uit de tekening nog niet echt opmaken hoe de tube heen en weer gaat. Ik zie geen overbrenging van de knoppenas (?) naar de tubus. Werk dit net als bij een normale focuser met een een worm- of tandwieltje en een lange "rail" op de tubus?

Commentaar

Zo bij een dobson
        http://www.kasai-trading.jp/GINJI-300D11121.CF.1.jpg
        De rail zit bij mij van binnen, dus je ziet m niet. In principe is de crayford een tandheugel en een wieltje.. Dacht ik
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

in een rack&pinion (lees standaard focuser)focuser heb je een tandwieloverbrenging
          in het geval van een crayford spreken we over wrijvingswielen
          voorbeeld,hoe harder je in je handen wrijft,hoe moeilijker dit gaat
          (work with me on this one)
          als je de drawtube uit de focuser haalt ,dan zie je aan de ene zeide kogellagers
          de drawtube word tegen die kogellagers geduwd door de focuser shaft (de horizontale streep in de schets die ik linkte)
          hier komt redelijk wat druk bij te pas om die wrijving (weet je nog handen wrijven?)
          om dit alles duidelijker te maken zal ik 1 dezer dagen duidelijk fotoo's posten als dit gewenst is

Commentaar

Dus als ik het goed begrijp drukt de focuser-shaft stevig genoeg tegen de drawtube om hem te kunnen verschuiven, zodat tandwielen overbodig zijn?

Commentaar

klopt.
              het grote voordeel hiervan is dat er geen speling optreed,waardoor je preciezer kan scherpstellen
              de opbouw van zo'n focuser vraagt wel iets meer aandacht
              de drawtube mag geen te dunne wand hebben omdat die anders,door de druk van de focusershaft wel eens ovaal zou kunnen worden
              het vlak waartegen de focusershaft duwt moet glad zijn,hoe gladder hoe beter
              en de plaatsing van de kogellagers is ook redelijk belangrijk
              als er aan die eisen voldaan wordt,dan heb je een goede focuser

Commentaar

Werken...
              X