Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

dauwkap

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

dauwkap

Gisteren verbaasde ik me weer over het effect van een dauwkap.
    Ik stond gisteren waar te nemen met dauwkap en het ging prima. Helaas kwam er wat wind opzetten en ik verwijderde de dauwkap, in de veronderstelling dat het wel mee zou vallen met de luchtvochtigheid. Mis, er kwam gelijk dauw op de lens.
    Dit ter introductie, waar het me nu om gaat is hoe werkt een dauwkap, dat hij werkt weet ik dus, maar hoe werkt hij?
    Waarom valt er geen vochtige lucht in de dauwkap die dan alsnog neer slaat op de lens op de lens???
    Ik heb een SCT Meade LX50
    ???:

wat is een dauwkap dan?? kun je daarmee waarnemen? heeft er iemand een platje van ofzo?

Commentaar

Origineel geplaatst door Maantje Miranda
      wat is een dauwkap dan?? kun je daarmee waarnemen? heeft er iemand een platje van ofzo?
      dat vroeg ik me een uur of wat geleden ook af toen ik het toppic zag :S
      [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

Dauwkap zorgt ervoor dat je correctorplaat/objectief niet beslaat. Alleen interessant voor mensen met een refractor of maksutov/ schmidt kijker.
        30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

En toch kan zoiets best nut hebben bij een newton, denk ik. Het zorgt er dan ook voor dat de warmte van je hoofd en je adem niet voor de buisopening langs trekt, en je plaatselijke seeing om zeep helpt.
          "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

kan ook dauwbanden gebruiken alelen kosten veel meer ( als je vergelijkt met een flexibel dauwkap )
            dat zijn banden meestal 1 met meerdere weerstanden erin en die staan dan onderspanning en verwarmen ( heel weinig ) en verliest geen zicht niks maar is alleen beter bij een vaste opstelling ( vanwege electriciteit , kan ook op veld met auto accu of wat dan ook )

Commentaar

Origineel geplaatst door norbert
              Dauwkap zorgt ervoor dat je correctorplaat/objectief niet beslaat. Alleen interessant voor mensen met een refractor of maksutov/ schmidt kijker.
              Een newton kan er ook last van hebben op de vangspiegel. Ook is het een goede kap die licht tegenhoud, bv als de maan er naast staat en in je buis schijnt.

de kap zorgt er voor dat vochtige lucht niet gauw binnen treed, maar zelfs met dauwkap kan het nog gebeuren als de lucht maar vochtig genoeg is.

Commentaar

ahaa..niet voor mij van toepassing dus..

Commentaar

Dacht ik ook,als in een flinke dob de hoofdspiegel beslaat dan helpt een klein kapje ook niet veel
                  Geniet meer van de kleine dingen in het leven,
                  Word macro-fotograaf! Canon 350d +180mm macro/sigma + 90 mm macro/tamron :D

Commentaar

Ik heb t ook over de Vangspiegel bij vochtig weer gebruik ik een 25cm dauwkap,als ik dat niet doe is na 2/3 uurtjes de vangspiegel helemaal wit.

100% luchtvochtigheid heb ik heel regelmatig helaas.

Commentaar

ahaa..niet voor mij van toepassing dus..
                      toch wel Miranda
                      in 't geval van newton (ongeacht de grootte) zorgt de dauwkap dat de vangspiegel niet beslaat
                      verder zorgt die ervoor dat er minder strooilicht is,wat in een omgeving met lichtvervuiling geen zeldzaamheid is
                      soms kan het voorkomen dat door straatverlichting (of door de maan) de telescoopbuis vanbinnen verlicht wordt ,en in het ergste geval is dit recht tegen over de focuser,met contrast verlies als gevolg

Commentaar

maare hij wordt toch alleen maar verlengd met zo'n ding?? nog een stukkie erbij? ik heb al meer dan een meter voordat de spiegel komt..?

Commentaar

maare hij wordt toch alleen maar verlengd met zo'n ding?? nog een stukkie erbij? ik heb al meer dan een meter voordat de spiegel komt..?
                          Het maakt wel degelijk uit. Jou oculair zit bij de opening aan de bovenkant van je Newton en je dobson. Ofwel als jij je hoofd even verdraaid dan is de kans al heel groot dat jij jou uitgeademde lucht in de buis uitblaast, en dat veroorzaakt wat aanslag op je spiegel. Door de dauwkap maak je de kans al kleiner dat je adem in de buis terrecht komt .
                          [I]"Never doubt that a small group of thoughtful committed citizens can change the world' indeed, it's the only thing that ever has"[/I] - Margaret Mead

Commentaar

We bedoelen ook de Vangspiegel ... je weet wel dat kleintje bovenin

Commentaar

ik snap hem nu wel haha

Commentaar

Werken...
                              X