Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe zie je de zon door een filter?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe zie je de zon door een filter?

Ik vroeg me af hoe je de zon zou zien als je een filter daarvoor koopt. Dus in mijn geval een 8" filter op m'n LX90. Want het lijkt mij best leuk. Zie je het zo?

1 *Zon 1*

of zo?

2 *Zon 2*

Als je het zo ziet als foto 2 lijkt het me niet zo leuk, maar als je het zo ziet als op foto 1 dan lijkt het me wl weer heel leuk

Wie kan me helpen?

ik heb ook een zonen filter voor me LX90 van white light
    ( een duur glas zonenfilter is dat )
    en ik zie gewoon een contrast rijk witte zon en kan dat met filters veranderen.
    dus ga maar van foto 2 uit

Commentaar

Dus je moet nog filters kopen voor je filter?:P Ok andere vraag zou je uiteindelijk door je telescoop het beeld krijgen vergelijkbaar met foto 1?

Commentaar

Origineel geplaatst door Sjors
        Dus je moet nog filters kopen voor je filter?:P Ok andere vraag zou je uiteindelijk door je telescoop het beeld krijgen vergelijkbaar met foto 1?
        foto 1 lukt alleen maar als je gebruik maakt van een H-alpha filter niet echt goedkoop helaas.
        Er zijn ook speciale telescopen alleen bedoeld voor het waarnemen van de zon in H-alpha ook deze zijn niet echt goedkoop.

Commentaar

Zo ziet het er uit of op de foto .
          19-07-2004

Commentaar

zoals de eerste foto zie je zelfs met het allerduurste H alpha filter niet.
            Het is een foto van soho die ziet een beetje meer.

Dit zal je met een heledure setup ongeveer zien. we hebben t hier over 2 Halpha filter op elkaar kost minimaal 5000 euro. tijdens een starparty heb ik een tijdje door deze filters gekeken. adembenemend!

Commentaar

Origineel geplaatst door viper28
              foto 1 lukt alleen maar als je gebruik maakt van een H-alpha filter niet echt goedkoop helaas.
              Er zijn ook speciale telescopen alleen bedoeld voor het waarnemen van de zon in H-alpha ook deze zijn niet echt goedkoop.
              coronado kijkertjes.
              http://www.optcorp.com/Manufacturer.aspx?mid=15
              sterrenwacht copernicus waar norbert ook altijd is heeft er ook 1 zijn wel coole dingen

Commentaar

Hmm toch niet zo spectaculair als dat ik had gehoopt. Ik heb wel een door een corona ( weer niet hoe je het schrijft ) zonnetelescoop gekeken en toen zag ik de zon heel klein, maar wel zoals op foto 1. Maar die zijn toch rond de 700 eu?

*je was me voor goldwing :P

Commentaar

Origineel geplaatst door viper28
                  coronado kijkertjes.
                  http://www.optcorp.com/Manufacturer.aspx?mid=15
                  sterrenwacht copernicus waar norbert ook altijd is heeft er ook 1 zijn wel coole dingen
                  een solarmax 70 dacht ik

Commentaar

Hmm toch niet zo spectaculair als dat ik had gehoopt. Ik heb wel een door een corona ( weer niet hoe je het schrijft ) zonnetelescoop gekeken en toen zag ik de zon heel klein, maar wel zoals op foto 1. Maar die zijn toch rond de 700 eu?
                    ja klopt ben ik ook voor aan kijken een coronado PST ( personal Solar telescope )
                    maar denk dat ik die oversla

Commentaar

foto van de kijker die ik bedoel .. niet helemaal te vergelijken met een pst
                      zoals te zien 2 halpha filters opelkaar

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                        zoals de eerste foto zie je zelfs met het allerduurste H alpha filter niet.
                        Het is een foto van soho die ziet een beetje meer.

Dit zal je met een heledure setup ongeveer zien. we hebben t hier over 2 Halpha filter op elkaar kost minimaal 5000 euro. tijdens een starparty heb ik een tijdje door deze filters gekeken. adembenemend!
                        ff offtopic

Waarom zijn h-aplha filters zo verschrikkelijk duur??? wat moet je allemaal doen om dat stukje glas tot 5000 euro te brengen ???:
                        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                        - EQ3, aandrijving + poolzoker
                        - Bresser 10x50
                        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Met diamandjes inleggen ofzo. Maar wat ik denk net als al die andere grote merken, wat zij maken is exclusief, zij hebben een groot deel van de markt in handen dus kunnen die stelletje rukkers ervoor vragen wat ze willen. Ik schat dat de kosten voor zo'n filtertje als ie uit de fabriek rold rond de 2000 zijn. En dan zit ik er volgens mij niet ver naast hoor!

Commentaar

Maar wat doet zo een filter nu eigenlijk om tot zo een mooi resultaat te komen. Vindt dat eigenlijk veel mooier dan de eerste foto van sjors. Of beter gevraagd wat doen filters eigenlijk in het algemeen wat filteren ze weg ?
                            "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Ze filtreren licht weg in bepaalde golflengtes, zo krijg je bijvoorbeeld waterstof wel door je filter en de rest niet.

Maar ook al doe van alles in die filter dan kan ik me niet voorstellen dat ze nog zo duur zouden zijn.
                              - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                              - EQ3, aandrijving + poolzoker
                              - Bresser 10x50
                              - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Werken...
                              X