Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First (spectrum)light Vega

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First (spectrum)light Vega

Ik weet niet precies waar ik dit op het forum moet plaatsen dus heb ik het maar hier gedaan.

Dit is mijn eerste, zeer bescheiden, babystapje op het gebied van spectroscopie. Een spectrum van de ster Vega.
    Bovenaan het originele beeld van het spectrum samen met de afbeelding van de ster zelf (links). Direct daaronder een uitgerekte sample (horizontaal) van het origineel zodat de lijnen beter zichtbaar zijn. Hier is een deconvolutie in photoshop op toegepast (smart sharpen).
    Vervolgens heb ik in het programma Vspec een kalibratie uitgevoerd.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Wat is je motivatie om zoiets te doen? En wat zullen je volgende stappen zijn?

Commentaar

Wat leuk! Ik blijf het mooi vinden dat je op zo'n directe manier kunt ontdekken welke stoffen aanwezig zijn in (de buitenste lagen van) een ster. Nogal logisch dat waterstof de sterkste aanwezigheid heeft - heb je ook al lijnen van andere elementen kunnen herkennen?

Dit zou trouwens ook leuk zijn om te doen bij de planeten: dan krijg je volgens mij een convolutie van het zonnespectrum met het 'planeetspectrum'. Leuk om zo bijvoorbeeld de aanwezigheid van ammoniak in Jupiter aan te tonen!

[edit]: O, en mag ik uit de grafiek concluderen dat het stralingsmaximum van Wega rond de 510 nanometer ligt? Even opzoeken wat dan ongeveer de equivalente black body-temperatuur is...
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Het heeft mij altijd al geinteresseerd. Het ontrafelen van het licht.
        Maar heb nooit stappen in die richting ondernomen omdat het ingewikkeld en duur leek.
        Aangezien er een slechte periode aanbreekt voor astrofotografie (geen echt donkere nachten meer) dacht ik: waarom eens niet proberen.
        Ik had al een tijd een tralie liggen en heb die toen maar eens voor mijn CCD geplaatst en op Vega gericht.
        Wat de toekomstige stappen zijn weet ik nog niet. In ieder geval ga ik wat meer experimenteren met het tralie en meer verdiepen in de achterliggende theorie.

Zijn er trouwens meer lieden die dit ooit eens hebben gedaan?
        Full WMN-member.
        GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Volgens http://webphysics.davidson.edu/Applets/ ... fault.html is de temperatuur van Vega ruwweg 5783 K (maximum emissie op 500 nm).

Hm, hier gaat de boel toch de fout in. Volgens andere bronnen (zoals http://en.wikipedia.org/wiki/Vega ) is de temperatuur van Vega rond de 9300 K.

Zou dat komen door de invloed van de aardatmosfeer (sterkere verstrooiing voor blauw licht, UV blokkering)? Misschien gecombineerd met de gevoeligheid van de CCD-filters voor verschillende golflengten?
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Paul Gerlach
            Zijn er trouwens meer lieden die dit ooit eens hebben gedaan?
            Je kende deze site vast al:
            http://www.samage.net/~geheniau/spectral.html
            In de Zenit heeft vorig jaar een artikel van hem gestaan.

Inderdaad best interessant en leuk om die informatie uit het licht te halen.

Commentaar

Brinx. De boel gaat volgens mij niet fout. Het maximum dat je in de curve is net het werkelijke maximum. Ik heb de curve nog niet kunnen corrigeren met de spectrale response van mijn CCD camera.
              Full WMN-member.

Commentaar

Ah, die laatste was het dus. Moet je ook nog corrigeren voor verstrooiingsverschillen door onze atmosfeer?

A MacBook user!

Commentaar

Nee, voor verstrooing heb ik niet gecorrigeerd (ik weer niet of dat ook moet...). Zoals ik al schreef; ik ben nog maar een beginner op dit gebied
                  Het programma Vspec heeft nog een hoop geheimen voor mij.
                  Zo weet ik niet hoe precies te werk moet gaan om de spectrale response van de CCD te achterhalen. Waarschijnlijk moet ik van mijn profiel een geijkt profiel van Vega aftrekken
                  Full WMN-member.

Commentaar

Ik heb inmiddels het spectrum gecorrigeerd voor de response van de ccd.
                    Het attachement van het oorspronkelijke bericht is aangepast. Het profiel ziet er nu een stuk 'heter' uit. Door een Planck curve te passen kom ik op een temperatuur van ongeveer 10000 K.
                    Full WMN-member.

Commentaar

Hoe heb je een spectrum te voorschijn laten komen? wat voor filter/tussenstuk gebruik je? en waar kan je zoiets kopen?
                      het lijkt mij ook heel leuk om er ooit mee te beginnen.

Commentaar

Hallo Chaim,

Ik maak gebruik van een zgn. Trailie. Dit is een filter welk bestaat uit een glasplaatje waarin een heleboel evenwijdige groeven zijn gemaakt. Dit ´filter´ plaats je voor de ccd. Het licht van de telescoop wordt door het trailie uiteengesplitst in een spectrum. Op de bovenste afbeelding kan je het spectrum en de ster zelf (helemaal links) zien. Je focust op het spectrum en niet de ster.
                        Om het spectrum eronder te verkrijgen crop ik de bovenstaande foto tot een horizontale lijn van 1 tot 2 pixels hoog. Deze rek ik dan op tot 40 a 50 pixels en verscherp vervolgens het geheel een beetje.
                        De ´lijnen´ zijn eigenlijk afbeeldingen van de ster bij de verschillende golflengten.

Ik gebruik een Blaze tralie van Baader:

http://www.baader-planetarium.de/zub...zubeh/Spec.htm
                        Full WMN-member.

Commentaar

Heel erg interessant! Ik mag aannemen dat alleen heldere <mag4 objecten kandidaat zijn? Neem aan dat een tralie behoorlijk filtert/verduistert?
                          Toevallig hadden we het er vandaag nog over. Hoe te webcammen met een huis tuin en keuken tralietje.
                          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Hier nog meer spectrum fotografie. ze hele site is wel de moeite waard

http://www.jgeheniau.nl/etx90/spectral.html

Commentaar

Ik mag aannemen dat alleen heldere <mag4 objecten kandidaat zijn?
                              Ja en nee. Je zou volgens mij ´dieper´kunnen gaan door lager te belichten net als een ´gewone´ deepsky opname. Het autoguiden moet dan wel goed gedaan worden om te voorkomen dat de lijnen te veel versmeren.[/quote]
                              Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                              X