Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectrum mu-Bo÷tis

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectrum mu-Bo÷tis

Hallo allen,

Op 6 mei heb ik nog enkele sterren het spectrum genomen waaronder mu Bo÷tis. Niet echt spectaculair echter is er wel het Ca-doublet uitgesproken zichtbaar.
    Over dit meervoudig stersysteem vind ik op internet soms tegenstrijdige en/of onvolledige informatie terug.
    processing is met BASS-software (v 1.9.1) uitgevoerd.

In bijlage een documentje met het spectrum. ? Bo÷tis.pdf

vr. groet
    Erik Bryssinck
    http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

Mooi scherp en goed gecalibreerd spectrum. Ook handig dat je even alle info in een handig .pdf bestandje hebt gezet.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hallo Patrick,

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
      Mooi scherp en goed gecalibreerd spectrum. .
      bedankt, ik heb het spectrum ook even door ISIS gejaagd, maar op een of andere manier kreeg ik een totaal ander spectrum, blijkbaar ergens een foutieve setting gemaakt vrees ik, ik heb er nog niet naar op zoek gegaan

vr. groet,
      Erik
      http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

Commentaar

Ik heb ook al een paar keer met dat programma ISIS gewerkt.........kan er ook maar niet mee overweg, heb mijn handel al vol aan het niet laten crashen van VisualSpec.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hallo Erik,
          Origineel geplaatst door astrobry Bekijk bericht
          Hallo Patrick,
          bedankt, ik heb het spectrum ook even door ISIS gejaagd, maar op een of andere manier kreeg ik een totaal ander spectrum, blijkbaar ergens een foutieve setting gemaakt vrees ik, ik heb er nog niet naar op zoek gegaan
          Erik
          mijn eerste spektra met ISIS zagen er ook vreselijk uit, totdat ik door had dat ISIS verwacht dat het donkerstroombeeld al voor bias gecorrigeerd is. Als dat niet het geval is, wordt de bias 2x afgetrokken. Verder kan er een probleem zijn met 16-byte kameras. Intensiteiten boven de 32000 (2-byte integer) geven bij ISIS vaak problemen (in elk gev al in de oudere versie die ik gebruikte). Hogere intensiteiten worden dan om 64000 gewrapt en negatieve eventueel ook (kan ook daarvan afhangen hoe de kamera zijn signed of unsigned integers in FITS schrijft). Precies heb ik het niet meer vervolgd maar dit zijn 2 dingen om op te letten.
          Bovendien moet je bij ISIS het spektrum omdraaien als op de CCD het spectrum van rood naar blauw loopt. Overigens was voor mij de leercurve ook wat te steil, heb nog steeds goede voornemens om ISIS wat beter te leren...("als ik tijd heb" haha).

Groeten, Sander
          http://sunken-mill-observatory.jimdo.com/

Commentaar

Hallo Erik,

Mooi resultaat en mooi gepresenteerd!
            Hoop dat dit weer wat mensen stimuleert voor spectroscopie ;-)

@Sander, ik heb geen problemen met ISIS en 16 bit files in de laatste versies.... ik weet wel dat VSpec dit probleem heeft....

Groet Arnold
            Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

Commentaar

Werken...
            X