Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

nieuwe versie van het RSpec 1.8 beschikbaar (ook Nederlandstalige versie)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

nieuwe versie van het RSpec 1.8 beschikbaar (ook Nederlandstalige versie)

Ik kreeg zopas dit van Marc Trypsteen hier doorgespeeld.

Heden is een nieuwe versie van het spectroscopiepakket RSpec 1.8 beschikbaar, inclusief de NEDERLANDSTALIGE versie, waar ook weer vele uurtjes met plezier in gegaan zijn!

Heb destijds mijn voorstellen voor een verbetering van de software doorgestuurd naar Tom en met de nieuwe versie zijn deze nu eindelijk geïmplementeerd. Na het finaal uitgetest te hebben en de Nederlandstalige versie geactualiseerd te hebben is de nieuwe built beschikbaar voor geregistreerde gebruikers zonder meerprijs voor registraties na 1 januari 2014.

Het pakket blijft gratis uittestbaar gedurende 30 dagen voor nieuwkomers. Hierbij zijn alle functies volledig werkbaar inclusief export naar andere bestanden!

https://nl.hightail.com/e?phi_action...dEM1aVlLSk1UQw

RSpec is een ideaal STARTERSpakket om op een gebruiksvriendelijke manier vertrouwd te geraken met de verwerking van een opgenomen spectrum. Zoals ik altijd zeg een spectrum opnemen is één zaak , de interpretatie ervan een andere.

De aanpassingen in de nieuwe software zijn een echte vooruitgang voor de gebruiker:

1. Nauwkeuriger achtergrondcorrecties
    2. Bij gebruik van een vaste opstelling wordt het bestand voor instrumentele respons vast opgeslagen en is bruikbaar met 1-klik bewerking in opgenomen spectra! Let op op voorwaarde dat de opstelling niet wijzigt natuurlijk.
    3. Verbeterde berekeningen ook voor hogere resolutiespectra

Alle info op: http://www.rspec-astro.com/

Ook op het astroforum.nl zie ik dat mensen op zoek zijn naar iets 'gemakkelijks' om een spectrum te verwerken. De andere pakketten zoals ISIS en BASS hebben toch een steilere leercurve voor beginners. Zoals jullie weten bevatten deze pakketten allemaal wel hun Black Box nadelen, maar door steeds nieuwe updates te maken verbeteren deze programma's gestadig en kan er zeker semi-professioneel werk mee verricht worden. (zie bijlage de vehouding [OIII] 5007/4959 van 3.11 komt zeer dicht bij de theoretische waarde van 3. Dus kwalitatief zijn deze spectra zeker bruikbaar voor surveys en educatieve toepassingen.
    Pakketten zoals ESOMIDAS en IRAF hebben enkel zin in het kader van een samenwerkingsproject met professionele toepassingen.

groetjes, Marc.
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Ter illustratie: M42 Berekening van de ratio Equivalente breedtes rond barycentra 5007 - 4959. Uit de theorie van de transitieprobabiliteiten wordt een waarde voor deze verhouding berekend van 3. In bijlage het spectrum. Veel succes met RSpec! vriendelijke groet, Marc.Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: M42MT10NNR.jpg views: 1 grootte: 42,7 KB id: 1077749

Commentaar

Werken...
    X