Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectroscopie : hulp aan starters

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectroscopie : hulp aan starters

Ik ben in alles en boven alles een beginner . Ik weiger gevorderde te worden . Ten allen tijde :-)
    En daar heb ik zo mijn redenen voor . Dicht bij de starters staan en bij de mensen die wat moeite hebben dingen te begrijpen . En ook bij dit onderdeel wil ik graag wat hulp inroepen . Om een lang verhaal kort te maken : Onderstaand de mail die ik doorstuurde naar onze spectroscopiegroep .
    Maar tegelijkertijd wil ik het ook in Nederland eens aankaarten ...

Beste iedereen,

Een aantal mensen is heel erg gedreven bezig . Zowat semi-professioneel of soms nog verder . Zeer bewonderenswaardig !!
    Maar toch heeft dit ook een keerzijde . Ik hoorde het gisteren zaterdag op de volkssterrenwacht in Gent van iemand : 'ik haak af wegens veel te zwaar, ik kan niet meer mee' .
    Kijk : spectroscopie, dat is nog een zeer 'niche' aspect van de amateur-astronomie . Het is pas sinds kort toegankelijk voor amateurs kunnen we stellen .
    En het is goed dat het een vlucht neemt ! Ergens is dat ook de bedoeling .
    Maar we mogen de mensen niet vergeten die, A / wat minder tijd hebben en die ;B/ het moeilijk hebben die materie zomaar te doorgronden .
    Daarom wil ik graag het volgende voorstellen :
    - Een drietal keer per jaar samenkomen . Gevorderden samen met beginners . Geen presentaties, maar een 'workshop' als het ware . Hoe bekomen we resultaten, hoe wordt het uitgewerkt, wat kan je en wat kan niet met welk materiaal .
    Ik denk dat het voor velen onder de groep toch een serieuze meerwaarde zou betekenen .
    Misschien iets om over na te denken ?

jp
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Zeker een goed idee JP.
    Alleen moet zo'n bijeenkomst wel wat structuur krijgen om te voorkomen dat het ontaard in een onderonsje van gevorderde spectroscopisten.

Groet,
    Paul
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Hallo Paul,

dat is zeker zo ! Daarom gebruik ik doelbewust het woord 'workshop' . Dan kan bvb een gevorderde één of twee starters onder zijn hoede nemen .
      Belangrijk is ook dat die starter ook wat voorbereidt . Moet van twee kanten komen wil het interessant worden voor beide partijen ...
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Werken...
      X