Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectroscopie van exoplaneet atmosferen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectroscopie van exoplaneet atmosferen

allen,

Ik ben nieuw op dit forum. Op vraag van Jean Pierre Grootaerd wil ik een discussie verderzetten over de mogelijkheden van spectroscopie
    met spectrografen zoals LISA die we eerder deze week op het VVS forum hebben gehad.
    Ik denk dat je ook moet kijken naar de detectie van de atmosferen van exoplaneten.
    Een van mijn 'pet topics' natuurlijk.
    Dit domein is al fors gegroeid met ruimtelescopen zoals Spitzer die werken in het thermische infrarood,
    en met grote telescopen op het aardoppervlak.
    Observaties op optische golflengten met de kleinere telescopen zijn nog een domein in wording: bekijk hier
    de presentatie van doctoraatstudente Daren Collins over haar onderzoek aan de universiteit van Louisville:
    http://www.astro.louisville.edu/info...ation_2011.pdf.

Ze heeft geprobeerd om met een filter met kleine bandbreedte de transit van HD 189733 b waar te nemen rond
    de Na D lijn. De verwachte extra absorptie in de dampkring van de exoplaneet lijkt inderdaad meetbaar als
    een toename van de schijnbare diepte van de transit, hoewel ze zeker nog heel wat systematische fouten moet
    corrigeren om een betrouwbaar resultaat te bekomen.
    Ik denk dat we met combinaties zoals NMPT/Lisa beter moeten kunnen en een eventuele toename van de equivalente
    breedte van de Na D lijn moeten kunnen detecteren.
    Er is een breed scala aan moleculen in de atmosferen van exoplaneten, er zijn veel en een toenemend aantal nog niet
    onderzochte exoplaneten, en er is niet noodzakelijk zeer hoge spectrale resolutie voor nodig.
    Wie probeert er iets te detecteren ?
    ter info: de NMPT is de telescoop van astrolab Ieper.
    Als we een congres over spectroscopie organiseren, moet hier zeker een sessie aan worden gewijd.

Siegfried

Bedankt voor het posten Sigfried . Hier bereik je sowieso een pak meer mensen . Ik hoop ook op wat feedback, maar dat komt wel .
    Dat 'congres' ; volop aan het brainstormen, maar tot en met 21/3 heeft de optica-studiedag alle voorrang . Iets ordentelijk organiseren kost tijd en moeite. Op 21 maart mikken we op tussen de 80 en 100 aanwezigen . We nodigden toch het kruim der Lage Landen uit .
    Voor een Spectroscopie-studiedag echter... daar MOETEN we wel internationaal gaan wil je voldoende interesse wekken .
    Ik neem alvast alle voorstellen totnogtoe even mee en bekijk de mogelijkheden even in Gent . Maar als ik de reacties nu al bekijk : er is een draagvlak voor dergelijke dag .
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Welkom op astroforum!

Ik werk bij SRON en een collega van me werkt onder andere aan detectie van atmosferen van exoplaneten met behulp van spectroscopie, precies zoals je beschrijft. Hij gebruikt daar echter wel professionele telescopen voor (de VLT).

Ik heb er nog niet aan gerekend wat er nodig zou zijn om iets te kunnen zeggen over de atmosferen van exoplaneten. Ik ben het met je eens dat de spectrale resolutie niet bijzonder hoog hoeft te zijn, maar ik ben bang dat de signaal / ruis verhouding van de metingen erg hoog moet zijn om de subtiele effecten van de atmosfeer voldoende te kunnen zien.

Zomaar wat getalletjes uit de mouw geschud: Stel een exoplaneet veroorzaakt een dip van 2% in het licht van een ster. De atmosfeer van de exoplaneet neemt daar bovenop nog eens 5% extra licht weg (dit lijkt me zelfs al iets aan de ruime kant, maar hangt natuurlijk sterk van de exoplaneet af. Voor de aarde hebben we een straal van 6000 km en een atmosfeer van pak 'm beet 30 km, dat is maar 0.5%). De dip door de atmosfeer van de exoplaneet wordt dan niet 2% maar 2.1%. Dat betekent een signaal / ruis verhouding van minstens een paar duizend, geintegreerd over de spectrale band die je aan het onderzoeken bent. En dit moet dan ook nog met voldoende tijdsresolutie gebeuren. Er is dus veel licht voor nodig. Wie weet zijn er geschikte combinaties exoplaneet+ster te vinden die dit mogelijk maken!

Leuk onderwerp! Ik hoor graag wat anderen er over denken of weten.

Commentaar

Werken...
      X