Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectrum van komeet C/2014 Q2

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectrum van komeet C/2014 Q2

Hallo allen,

Hier mijn eerste komeetspectrum, meer bepaald komeet C/2014 Q2 (LOVEJOY) dat ik genomen heb op 6 febr. met een L200 spectrograaf. De spectrograaf heb ik sinds begin augustus 204 , na een leercurve op te bouwen, ook met BASS software, is het toch aardig gelukt. Een spectrum opnemen is n zaak, de analyse is een andere ding . De L200 zit op een C11 telescoop op f/10 en ik heb een SBIG ST10XME gebruikt met een 300 l/mm rooster (of tralie zoals ik op dit forum lees). Dankzij Marc Trypsteen zijn cursus die georganiseerd werd in VRUG-S9 volksterrenwacht A.Pien Gent (Belgi) heb ik me toch gewaagd aan spectroscopie. Ik heb me een L200 aangeschaft waar toch wat probleempjes mee waren en dankzij de mensen van S9 (Guy Wauters, Hugo en Hugo Van den Broeck) werd een kleine modificaties uitgevoerd zodat deze spectrograaf toch prima kan gebruikt worden. Het bestandje is te groot, daarom hier de link naar het spectrum.
    http://www.astronomie.be/erik.bryssi...m_1800_end.jpg
    Analyse werd uitgevoerd met BASS software.
    http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

wauw, goed gedaan!
    Martijn
    RC8 - WO 71 ED APO - PST - NEQ6 Pro - EQ5 Synscan pro - Atik 383L+ - Lodestar X2 OAG

Commentaar

Mooi gedaan! Ik stond een paar weken geleden op het punt hetzelfde spectrum te nemen, maar liep vast op te slechte voorbereidingen (ik stond in het donker alles in elkaar te schroeven) en last van wolken voordat ik de komeet in beeld had. Leuk om toch een spectrum te zien!

Commentaar

Origineel geplaatst door RCS Bekijk bericht
        Mooi gedaan! Ik stond een paar weken geleden op het punt hetzelfde spectrum te nemen, maar liep vast op te slechte voorbereidingen (ik stond in het donker alles in elkaar te schroeven) en last van wolken voordat ik de komeet in beeld had. Leuk om toch een spectrum te zien!
        Ik had ook eerst 2 mislukkingen wegens binnendrijvende wolken. Vooraleer hier alles opgesteld is en gebruiksklaar ben ik toch een klein uurtje bezig . Er is zo'n spreekwoord... derde keer goede keer
        http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

Commentaar

Mooi stukje wetenschappelijk werk! Geweldig om zo de samenstelling van de komeet te kunnen afleiden. Hopelijk gaan we daar nog veel meer van zien. Hoe lang duurt het opnemen van zo'n spectrum?

Heeft iemand ervaring met het fotograferen van kometen met smalband filters? Binnenkort beschik ik over een CCD en wil filters aan gaan schaffen om betere waarnemingen te kunnen doen aan de structuren van de staart, coma, etc. En om lichtvervuiling het hoofd te bieden natuurlijk.

Als je naar dat spectrum kijkt lijkt duidelijk dat de C2 band van 5165 A een hele goede kandidaat is om met smalband filters te fotograferen, die knalt er echt uit. Het zou helemaal mooi zijn als er een soort RGB-setje te vinden is, er zijn ook wel lijnen in het blauwe en rode gebied. Welke sterkste lijnen zijn nu algemeen in kometen terug te vinden?
          Sky-Watcher Esprit 150ED (F7, 1050 mm), Sky-Watcher EQ8, Atik One 9.0 // Takahashi FS-60CB, Lodestar autoguider

Commentaar

Top!
            "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Origineel geplaatst door Scoob Bekijk bericht
              Mooi stukje wetenschappelijk werk! Geweldig om zo de samenstelling van de komeet te kunnen afleiden. Hopelijk gaan we daar nog veel meer van zien. Hoe lang duurt het opnemen van zo'n spectrum?

Heeft iemand ervaring met het fotograferen van kometen met smalband filters?

Als je naar dat spectrum kijkt lijkt duidelijk dat de C2 band van 5165 A een hele goede kandidaat is om met smalband filters te fotograferen, die knalt er echt uit. Het zou helemaal mooi zijn als er een soort RGB-setje te vinden is, er zijn ook wel lijnen in het blauwe en rode gebied. Welke sterkste lijnen zijn nu algemeen in kometen terug te vinden?
              Bedankt! Voor wetenschappelijk werk wordt er met small-bandfilters gewerkt, echter is dat niet zo eenvoudig. Immers bij smallbandfilters krijg je zeer weinig licht binnen. Je moet dan al zeer lang gaan belichten (zeg maar 10 minuten) om toch nog een redelijke SNR te verkrijgen. Het komt er op neer dat je montering op de komeet moet kunnen volgen. Voor specifieke wetenschappelijke waarnemingen kan je een aantal filters gebruiken. Ik heb er iets over op mijn website staan: http://www.astronomie.be/erik.bryssi...for_afrho.html
              Als het meer over astrofotografie gaat wordt er soms ook met bepaalde filters gewerkt en niet de standaard LRGB. Maar daar heb ik helaas niet direct de informatie bij de hand.
              Wat betreft de typische emissie van kometen zijn vooral de Swan banden - weergegeven op mijn spectrum - en ook terug te vinden in de bovenvermelde pagina voor gebruik van filters.
              Hoe lang zo'n spectrum opname duurt ? Wel vooreerst moet ii kalles opstellen - duurt ongeveer een uur voor de opstelling gebruiksklaar is. Reken ongeveer een 6-tal opnamen van 5...10 minuten afhankelijk van de helderheid en de dispersie wat je wenst. Tevens moet je afrekenen met de lichtvervuiling en in principe moet je ook een spectrum van de achtergrondhemel nemen om nadien te verminderen van het ruwe opgenomen komeetspectrum. De analyse achteraf is toch enkele uurtjes, ook weer afhankelijk wat je wenst te bereiken en je vaardigheden in gebruik van de software. Dus bij de eerste spectra duurt dat langer dan de volgnde spectra die je analyseert.

Commentaar

Je website bevat een goede dosis informatie, ik voel me weer als op de 1e schooldag... dat wordt nog even studeren!

Voor astrofotografie lijk je dan meer te hebben aan breedband pass filters. De Swan bands bestrijken een groot gebied en er zitten veel lijnen in. Op zich lijkt voor het "groene" gebied een filter van 515 nm met een breedte van 10 nm wel een goeie. Daar vallen 2 sterke lijnen van je spectrum in. Edmund Optics (link van je website) heeft deze inderdaad. De vraag is dan of je met 10 minuten per sub genoeg signaal krijgt voor een mooi plaatje. Misschien gewoon maar eens proberen wat het opleverd. Volgen op een komeet heb ik inmiddels dankzij Lovejoy al goed kunnen oefenen. Een spectrum van een komeet opnemen lijkt me voorlopig een stuk lastiger.
                Sky-Watcher Esprit 150ED (F7, 1050 mm), Sky-Watcher EQ8, Atik One 9.0 // Takahashi FS-60CB, Lodestar autoguider

Commentaar

Werken...
                X