Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spectrum Zon (op blauwe lucht) met SBIG SGS 600l/mm

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spectrum Zon (op blauwe lucht) met SBIG SGS 600l/mm

Hier het spectrum van de zon in 3 delen. Opnameduur: enkele seconden. Verwerking in BASS: verscheidene dagen!

Opname op de blauwe lucht. NIET OP DE ZON!

Met SBIG SGS spectroscoop met rooster 600 lijnen / mm en ST-10 camera

Groeten
    Hugo

ZonHR600Lmm1sec20082014.pdf
    Last bewerkt door patrickduis; 13-02-15, 09:00.

Mooie waarneming Hugo! Ik heb deze even in een separaat topic geplaatst anders wordt het topic van Arnold een rommeltje.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Heel mooi om te zien! Ik heb zelf thuis nog een 500 l/mm tralievel liggen. Maar eens een keer kijken of ik daar wat mee kan doen...
      Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
      TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Dat ziet er fraai uit. Zet BASS ook automatisch al de golflengtes van de verschillende piieken erbij?

Victor van Rooijen

Commentaar

Neen. Ik gebruikte de NIST database. Vandaar verscheidene dagen in mijn originele post.
          Groeten
          Hugo

Commentaar

Indrukwekkend. Dat ziet er erg professioneel uit. Wat zijn de tijden toch veranderd, dat je als amateur dit soort informatie kunt vergaren en presenteren.

En dat met een C8. Die heb ik ook.
            "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Commentaar

Dag Observer,

In principe heb je zelfs de C8 (of om het even welke telescoop) NIET nodig voor zon spectroscopie. Gewoon de blauwe lucht laten invallen op de slit van de spectroscoop.
              De C8 zit nu eenmaal in de "trein" om aan sterspectroscopie te doen.

Groeten
              Hugo

Commentaar

Zonlicht LISA 28022015.pdf

Hugo , knap werk en zo'n resolutie ;-))

Ik heb dit weekend zelf eens een spectrum opgenomen met LISA (zie attach) .
                Ik zal mijn spectrum eens aanvullen met uw gegevens en eens checken welke lijnen er bij mij ontbreken zodoende
                de werkelijke resolutie te kunnen achterhalen .

Mvg

Rik

Commentaar

Dag Rik,
                  Welkom op Astroforum!
                  De resolutie (resolving power) van mijn zonnespectrum met de SBIG SGS is niet veel hoger dan de resolving power van de Lisa.
                  R of Lambda / Delta Lambda is voor beiden ongeveer 1000 dacht ik. Waar wel een verschil in zit is de dispersie. Met de SGS en een rooster van 600 lijnen / mm haal ik 0,8 angstrom per pixel.
                  Ik bemerk dat jij aan ongeveer 5 Angstrom / pixel komt met de Lisa. Ik heb geen idee welk rooster (en/of prisma) er gebruikt wordt in de Lisa. Het doel van de Lisa is totaal anders, en is vooral gericht op het maken van een spectrum van veel zwakkere objecten met resolving power van maximum 1000.
                  Om eens jouw spectrum te vergelijken heb ik hier een zonnespectrum met de SBIG SGS en een rooster van 150 lijnen/mm toegevoegd. Dit met een dispersie van een goeie 3 Angstrom / pixel.
                  (Graag verneem ik waar er fouten of onnauwkeurigheden in voorkomen.)
                  Groeten
                  Hugo
                  Zon1secLR6mm.pdf

Commentaar

Hugo,

Knap werk, en prachtig gedocumenteerd ! Ook de extra informatie van de balngrijkste lijnen onderaan het kleurspectrum zelf maakt het nog duidelijker. Ik begrijp heel goed dat je daar enkele dagen voor achter de PC hebt gezeten, maar het resultaat mag er dan ook zijn ! proficiat !
                    http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

Commentaar

Hugo ,

Ik zal mijn meting eens herwerken met ISIS ( geoptimaliseerd voor Schellak instruments) en de correlatie eens leggen met onze BASS - metingen .
                      Bedankt voor uw feedback . Ik hou U verder op de hoogte van mijn ervaring . Rik

Commentaar

Werken...
                      X