Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spectografie (klik hier als je geinteresseerd bent)

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

En dan de test op de Zon in het 32mm oculair en met de DSLR in primair focus met de 600l/mm tralie.
    Ik moet nog veel leren, maar het begint te werken.
    Voeg bestanden toe
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Gefeliciteerd! Ziet er prima uit.
      Ik zit met spanning op mijn exemplaar te wachten...

Commentaar

First light L200

Ik heb 'm ook binnen!

Spaarlamp met de smalste slit en 150 l/mm tralie

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_0001_small.jpg views: 1 grootte: 22,8 KB id: 1071397

Links de 0e orde, midden het 1e orde spectrum, rechts al een klein stukje van de 2e orde. Veel te veel sensor met de full frame 6d en dit tralie...

Commentaar

En meteen maar een spectrum geschoten van de onbewolkte nachthemel hier in Hilversum: 2 x 5 minuten belicht op ISO 102400, met nog een heleboel ruisonderdrukking er overheen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Hilversum_spectrum.jpg views: 2 grootte: 117,8 KB id: 1071398

En binnenkort eens een keer met een lens of telescoop op de spectrometer...

Commentaar

Gaaf zeg!
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit!
              Het is, zo te zien, een mooi instrument geworden.
              Nu maar wachten op heldere nachten...
              Full WMN-member.
              GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Het leuke is dat dat nu niet per se hoeft. Ik zou eens moeten kijken wat er mogelijk is binnen het te meten spectrale bereik van de spectrometer en sensor in de camera, maar in principe kan je op een bewolkte dag bij voorbeeld de zonneactiviteit meten. Bij voorbeeld door in detail naar de vormveranderingen van de Ca II H en K lijnen over de tijd te kijken.

De spectra die ik hierboven geplaatst heb zijn zelfs zonder optiek voor de spectrometer gemaakt, gewoon op een lamp of op de hemel gericht met de opening van de spectrometer.

Commentaar

Euhw... WAUW!! *vraagt zich af in welke grot ze de afgelopen tijd heeft gezeten*

Ik stuit zojuist op deze sectie en ben zeer aangenaam verrast. Hoewel ik al 10 jaar bezig ben op het forum heb ik nooit geweten dat er een groep bezig was met spectroscopie.

Ik heb natuur- en sterrenkunde gestudeerd (niet afgemaakt) en ben nu bijna klaar met scheikunde. Daarin heb ik erg veel geleerd over lichtspectra en het identificeren van spectraallijnen. Erg interessant! De komende dagen ga ik deze sectie even doorlezen. Wie weet sla ik binnenkort een nieuwe richting van de amateur astronomie in. Ik ben benieuwd!
                  I (L) MY LB!

Jij bent gek Brazilliaanze hakkebar!

Commentaar

Sinds kort is er hier een rechte 'boom' op dat gebied te merken . Volgend voorjaar organiseer ik (kijkerbouw VSRUG) samen met enkele andere mensen een spectroscopie studiedag in Gent .
                    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Zeer indrukwekkend! Met deze informatie zou je dan een zeer specifiek filter kunnen gebruiken, voor precies jouw omstandigheden en object... toch? En uiteraard de bonus van composities achterhalen (of eigenlijk, dat is het hoofddoel neem ik aan).
                      Last bewerkt door supernov; 24-03-15, 10:48.

Commentaar

Werken...
                      X