Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

neon callibratie lamp / Vixen flipmirror

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

neon callibratie lamp / Vixen flipmirror

In het kader van "dont' try this at home" en "230 volt is gevaarlijk" raad ik iedereen uiteraard af deze modificatie te doen ;-)

Tussen mijn C9,25 en spectograaf (SBIG SGS) heb ik een Vixen flip mirror. Nu heeft de SGS een venstertje voor gebruik met een callibratie lamp, maar deze een tijd eronder houden is in het veld toch wel wat lastig.... daarom de volgende modificatie:

Het neon nachtlampje is verrassend eenvoudig:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto1.JPG views: 1 grootte: 112,3 KB id: 1105591

Het interieur van de Vixen:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto2.JPG views: 1 grootte: 88,0 KB id: 1105592

Het boren van 2 gaten doet maar even pijn ;-)
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto3.JPG views: 1 grootte: 76,9 KB id: 1105593

Simpel vastgezet:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto4.JPG views: 1 grootte: 84,6 KB id: 1105594

Wordt vervolgd in post #2
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door aj55; 20-01-14, 20:03. Reden: labels
    Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

neon callibratie

Snoertje moet worden aangepast:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto5.JPG views: 2 grootte: 85,0 KB id: 1066701

En het brandt:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: foto6.JPG views: 1 grootte: 87,0 KB id: 1066702

Refelecterend vlakje op de achterkant van de spiegel zorgt voor ong f/10

Callibratie tijd ong 30 seconden.......

Groeten Arnold

Commentaar

Mooi gedaan, op wat voor spectrograaf gebruik je deze?
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Is de behuizing van metaal? Dan is deze modificatie (vooral zonder aarding) wel levensgevaarlijk! Als een draad intern los raakt of er vocht in komt....

Is het niet beter om iets van een LED-lampje op een batterij te pakken?
        Crouching bug, hidden feature...

Commentaar

Hij heeft het spectrum van neon nodig ter calibratie van de spectrograaf.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

levensgevaarlijk!
            Ik zou het ook anders uitgevoerd hebben.
            12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

In principe heeft het lampje iets van 80 volt nodig. Idee is ook om een voedinkje oid te maken wat van 12 v naar 80 gaat...

Commentaar

Leuk, weer iemand die met spectrografie bezig is!

Ik gebruik ook een flip-mirror om het licht van een kalibratiebron te gebruiken. Alleen heb ik een aantal verloopringen gebruikt om de flip-mirror achterstevoren te kunnen monteren. Zo kan ik het licht van een neon lampje m.b.v. de spiegel naar de spectroscoop brengen. Voor lage-resolutie is neon niet voldoende (de lijnen liggen vooral in het rode deel van het spectrum). Daarom heb ik een bestaand neon nachtlampje omgebouwd en voorzien van het 'lampje' dat in een TL-starter zit (link). Het was even zoeken, maar ik heb er een gevonden waar een mix van Argon en Neon in zit.
                Ik kan zo simpel en snel de lampjes verwisselen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DADOS.jpg views: 1 grootte: 99,6 KB id: 1066709
                Full WMN-member.
                GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Geniaal lampje (de RELCO)!
                  Moet nog even zoeken waar je die starter kan krijgen... of is het een algemeen product?

Commentaar

Origineel geplaatst door aj55 Bekijk bericht
                    In principe heeft het lampje iets van 80 volt nodig....
                    Zelf heb je ook máár 80Volt (normaal >42V) nodig om niét meer te functioneren. Dus... russische roulette!
                    Dit is niet slecht bedoeld hoor!!!

Commentaar

Tja, ook ik gebruik 230 volt. Weliswaar goed afgeschermd, maar toch.... Zelf ben ik niet zo'n techneut om een 12 naar 80 volt omvormer te bouwen.

@aj55: De RELCO heb ik zelf niet kunnen vinden. Verder zijn een heleboel starters enkel van neon voorzien. Vorig jaar heb ik wel de CALEX gevonden bij de Praxis en ontdekt dat deze een Argon-Neon mengsel bezit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: calex.jpg views: 1 grootte: 50,9 KB id: 1066710
                      Full WMN-member.
                      GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Als je wat siliconenkit oid over de contactjes smeert en alleen een groep gebruikt die op een aardlekschakelaar zit ben je gewoon veilig hoor.
                        Ziet er verder goed uit Arnold, leuk om te zien hoe je je setup zo aan het klaarmaken bent.
                        Michael van Doorn - www.dutchastrocolors.com

Commentaar

Pas maar op, anders is het spectrum goed, baasje dood.
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Hallo Paul,
                            Ik heb de RELCO sc480 gevonden - moet er waarschijnlijk wel 25 bestellen ;-), maar ze kosten weinig en ik denk dat ik er wel wat lui blij mee kan maken.....
                            Hoe zit het eigenlijk met die voorschakel weerstand? Ik heb inmiddels een Philips ST10 open gemaakt, maar zie enkel een condensator (voor onstoring).
                            De ST10 zou neon en xenon hebben geloof ik.

Commentaar

En ik zie nu dat jouw Calex ook enkel een condensator bevat...
                              Heb jij daar nog een weerstand voor gezet?

Commentaar

Werken...
                              X