Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zelfbouw spectrometer voor in de klas...

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelfbouw spectrometer voor in de klas...

Op het moment ben ik bezig om voor in de klas een spectrometer te ontwikkelen die leerlingen kunnen gebruiken samen met hun mobiele telefoon, zodat je met de camera spectra kunt schieten van bijv. lampen. Ik heb zojuist de eerste test gedaan en was prettig verrast door het resultaat. Dit gaat zeker een vervolg krijgen. Leuke is dat dit voor een paar euro te fabriceren is... Hoe precies vertel ik nog niet omdat ik bezig ben om dit in een product om te zetten voor scholen (het is best simpel). De nauwkeurigheid ligt rond de 1nm, wat ik echt niet verwacht had... Deze opname is gemaakt met de camera van mijn Galaxy S4.

Ik heb het spectrum van een spaarlamp gemeten en dit vergeleken met een referentiespectrum op internet. De zwarte waarden zijn de exacte waarden van de lijnen, de rode getallen zijn bepaald uit het spectrum.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: spectrum_gemeten-annotated.jpg views: 1 grootte: 175,4 KB id: 1105018

Referentiespectrum:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 800px-Fluorescent_lighting_spectrum_peaks_labelled.svg.jpg views: 1 grootte: 105,5 KB id: 1105019
    Last bewerkt door andrevdhoeven; 28-11-13, 21:34.
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Wauw, mooi werk!
    Goedkoop en inspelend op de leerlingen met hun gsm's, lijkt me een prachtig project!
    10" SW Flextube dobson

Commentaar

Ben benieuwd
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Leuk initiatief om spectroscopie bij jongeren onder de aandacht te brengen!
        Public Lab doet ook zoiets met de Foldable Mini-Spectrometer.
        Full WMN-member.
        GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Die spectrometer ken ik. Dat is dezelfde als die NOVA gebruikt. Mijn spectrometer werkt op een iets andere manier, waardoor je denk ik nog een wat beter beeld krijgt, maar daar valt over te discussieren...
          Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
          TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Commentaar

Hee dat is leuk! Hou ons maar geupdate! Als ik denk dat het wat voor mijn natuurkunde docent is zal ik het een keer doorsturen

Casper
            Ik tuur graag naar obscuur.

Commentaar

Mooi project Andre! Mooi dat zelfs met deze relatief eenvoudige middelen al dit resultaat is te boeken.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
              X