Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste spectroscopische dubbelster

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mijn eerste spectroscopische dubbelster

Het is wellicht niet de juiste plek om dit te plaatsen, maar het leek mij toch leuk om mijn eerste serieuze poging op het gebied van spectroscopie te tonen.
    Ik heb al enige tijd een baader DADOS spectrograaf in mijn bezit en heb de afgelopen dagen gebruikt om daar eindelijk eens flink mee aan de slag te gaan.

Op de afbeelding is het spectrum van beta Aurigae (A2IV) in het gebied rond de H-alpha lijn te zien. De twee spectra zijn 2.09 dagen na elkaar genomen. Te zien is dat de H-alpha lijn is opgebouwd uit twee componenten. De ene iets sterker dan de andere. Ook de lijnen van Silicium zijn gesplitst.
    De twee sterren draaien in iets minder dan 4 dagen om elkaar heen.
    Jammer genoeg heb ik geen meting tussen deze twee in genomen zodat het kruisen van de lijnen kan worden getoond.

Ik ben behoorlijk enthousiast geworden door deze resultaten yesyes:
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Re: Mijn eerste spectroscopische dubbelster

Gaaf! heel interessant dit!

Waar staan de getallen op de x-as voor? tienden nanometers?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Aaiii, niet zo netjes om geen eenheden langs de x-as te vermelden .
      De x-as is in ċngström (1 Ċ = 0,1 nm).
      Full WMN-member.
      GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Paul, gefeliciteerd met dit prachtresultaat! (Ik zit nu bij Erwin, heeft al jaren een zelfbouw-spectograaf liggen, maar het ding is vooralsnog te zwaar om te gebruiken)

@ moderator, over de verplaatsing: Je hebt gelijk als je redeneert dat het geen foto is. Maar dit is toch -net als een cmos/ccd foto- het resultaat van een electonische deep-sky registatie? En geen discussie over de werking van een accecoire? Ik vond'het topic beter tot z'n recht onder 'deep sky'..
        Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

Wauw, een zelfbouw spectrograaf? Ik ben zelf niet zo handig, maar ik heb altijd zoiets zelf willen bouwen (of met anderen). De dispersie van de DADOS is door zijn bouw (hoek van 90 graden) niet echt geschikt voor hoge resolutie spectrografie. Het 900l/mm tralie is zo'n beetje het maximale dat te gebruiken is. De LHires III is veel beter maar ook een flink stuk duurder.
          Is het trouwens niet een idee om die 'zware' specrograaf van Erwin te voorzien van een optische kabel? Dan hoeft het instrument niet aan de telescoop gehangen te worden.

Met het verplaatsen van mijn bericht ben ik bijna verplicht wat te vertellen over de spectrograaf
          @ moderator: Misschien voor de toekomst een eigen plekje voor deze vorm van waarnemen.
          Full WMN-member.

Commentaar

Zie ik het juist dat de ster met de grootste absorptielijn in het eerste spectrum van ons af beweegt en de andere ster naar ons toe komt, en twee dagen later net omgekeerd?
            Inderdaad gaaf.
            Why is 6 afraid of 7? Because 7 8 9.

Commentaar

Ik ben op het moment aan het wachten dat er bij m'n firma een Diode Array UV/VIS detector retour komt van een klant wegens vervanging ofzo. Deze scanned simultaan van 190-800nm. Ik ben van plan om zulk een instrument via een optische kabel met de telescoop te verbinden.
              *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Zie ik het juist dat de ster met de grootste absorptielijn in het eerste spectrum van ons af beweegt en de andere ster naar ons toe komt, en twee dagen later net omgekeerd?
                Dat zie je inderdaad juist.
                Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                X