Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

LOWSPEC 3.0 nu online

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

LOWSPEC 3.0 nu online

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in DIY spectroscopy:
    Ik heb zojuist een nieuwe versie van de LOWSPEC spectroscoop geupload naar Thingiverse.

https://www.thingiverse.com/thing:2455390

Met deze versie is het gemakkelijker om verschillende tralies eenvoudig en snel te wisselen.

Groet,
    Paul

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: lowspec_3_3.png views: 170 grootte: 93,6 KB id: 1436766
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Zeer fraai Paul, mooi ontwerp!
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Zijn er bepaalde vereisten waaraan de hoofd- en volgcamera moeten voldoen(qua sensorgrootte)? Ik zie dat jij een Atik 314 L en E gebruikt. Ikzelf heb momenteel een ZWO ASI1600MM-Cool en 290MM, kunnen deze voldoen voor gebruik met de LowSpec (3.0)?

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Vergelijk sensorgrootte.png views: 72 grootte: 4,6 KB id: 1436912

De 1600MM-C lijkt me wel te voldoen als hoofdcamera, maar de 290MM heeft toch wel een kleinere sensor, gaat dat problemen geven bij het volgen?
      Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

De 1600MM-C, is dat een mono camera of kleur? In de spectroscopie gebruikt men uitsluitend monochroom camera's. De specs lijken mij prima. Alleen moet je wellicht 2x2 binning doen. In de spectroscopie wordt als vuistregel gehanteerd dat een spectrale lijn moet worden gesampled door 2 a 3 pixels.
        Een en ander is allemaal afhankelijk van je opstelling (telescoop) spleet-opening van de spectrometer en gebruikte tralie. Ik heb een spreadsheet (SIMSPEC van Ken Harrison) online gezet waar je de camera, telescoop specs, tralie en gebruikte spleet opening kunt invoeren om te kijken wat de sampling is.

http://ccdastronomy.nl/SimSpec_V4_3_LOWSPEC.xls

De andere camera kan je dan gebruiken voor guiding.
        Full WMN-member.
        GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ter info, bij ZWO camera’s betekent MM mono en MC kleur.
          50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ah, weer wat geleerd
            Full WMN-member.

Commentaar

Paul,

Bedankt voor de spreadsheet, ik ga er wat mee spelen.

Ik heb geen praktische ervaring met 3D printen, maar kom binnenkort wel wekelijks in de buurt van het KULeuven FabLab waar ik toegang zal hebben tot een paar 3D printers: https://fablab-leuven.be/3d-printer/ Waar die Stratasys Objet30 Prime dan het meest 'serieus' lijkt.
              Ik zal daar eens binnenstappen om het project met hen te bespreken en bekijken in welke verschillende materialen ze kunnen printen. Ik lees bv. dat het interessant zou zijn een materiaal te kiezen dat geen IR-licht doorlaat (als dat bestaat). Ik koppel dan wel naar jou terug wat de mogelijkheden zijn om het meest gunstige materiaal te kiezen.

Ivm. de camera's, MM staat inderdaad monochroom. Beide camera's werden uitvoerig getest door Christian Buil, oa. hier: http://www.astrosurf.com/buil/CMOSvsCCD/index.html

Mvg,
              Sam
              Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | Skywatcher Heritage 130P f/5 | Samyang 135mm f/2 | Skywatcher AZ/EQ-GTi | ASI1600MM-Cool | ASI290MM | SA100

Commentaar

Zo, ze houden wel van uitersten daar. Zelf ben ik begonnen met zo'n Vertex. Print best goed als ie juist is afgesteld. Maar wat een herrie!!
                Die Prusa is een zeer betrouwbare printer. Maar die van Stratasys ligt daar lichtjaren vandaan. Tja, zij hebben het zowat uitgevonden. Als je de LOWSPEC daar op print zul je wellicht merken dat de onderdelen was losser passen. De LOWSPEC is zo ontworpen dat er rekening is gehouden met de toleranties van een FDM printer zoals de Prusa. Ook hangt het er vanaf met welke materialen je kunt printen. In ieder geval zullen de prints uit die machine een veel hogere resolutie hebben dan FDM printers. Of ze ook even sterk zijn zou ik niet zo kunnen zeggen.

Groet,
                Paul
                Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                X