Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Springles spectroscope, wat is mogelijk?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hugo Dank voor de uitgebreide toelichting. Weeral veel bijgeleerd en genoeg stof tot nadenken en uitproberen. Wordt vervolgd.
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Joepie, 't is me gelukt om enkele absorptielijnen (visueel) te zien Twee elementen lijken toch essentieel: veel zonlicht en het afschermen (met m'n hand) van het kijkgaatje.

Twee lijnen zijn niet te missen, ze zitten aan weerskanten van de grens tussen blauw en groen. Naast de lijn in het groen zit een zwakker lijntje (aan de kant van het groen). De opvallende lijn die ik in mijn mini-Shelyak zie op de grens tussen groen en rood, is in m'n Springles spectroscoop enkel zichtbaar als een abrupte grens van het rood (niet als een donker lijntje). Als iemand kan helpen met de identificatie van de absorptielijnen... graag

Na de uitleg van Hugo ook op de kleurenverdeling gelet tussen een visuele en fotografische waarneming. Inderdaad, daar zit verschil op.
      Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Na wat puzzelen, opzoeken op internet en vergelijken met mijn mini-Shelyak heb ik de 4 absorptielijnen in m'n chipsdoos-spectroscoop met zekerheid kunnen identificeren: F, b, E en D. Daar heb ik de volgende oefening voor m'n leerlingen uitgepuurd. Vermits ik geen expert ben in de materie, graag je opmerkingen, correcties, opbouwende kritiek, etc...
        .
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Schermafdruk 2020-02-02 15.36.03.png views: 35 grootte: 133,5 KB id: 1439288

Commentaar

We hebben dat spectroscoopje van astronomie.nl wat gewijzigd: 3D spleet die nauwer is dan het karton model. En een houder voor het rooster waarbij het rooster anderhalve cm dieper ligt. Zo heb je meteen een goede afscherming van het oog. Werkt beter dan het oorspronkelijk model (ook een stuk steviger uiteraard) en zeker beter dan CD. In onze SSVI in a Box pakket zullen we vanaf nu de twee aanbieden: CD en rooster. foto genomen met iphone in de ene en spectroscoop in de andere hand van een TL lamp. 'uit de losse pols' dus.

Click image for larger version  Name:	s1.JPG Views:	0 Size:	131.2 KB ID:	1440061Click image for larger version  Name:	s2.JPG Views:	0 Size:	97.3 KB ID:	1440062Click image for larger version  Name:	s3.JPG Views:	0 Size:	64.0 KB ID:	1440063Click image for larger version  Name:	s4.PNG Views:	0 Size:	470.9 KB ID:	1440064
          Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Werken...
          X