Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spectra in SpecDB van de AAVSO

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spectra in SpecDB van de AAVSO

De “American Association of Variable Star Observers” of kortweg AAVSO heeft in april van dit jaar zijn databank geopend voor het indienen en consulteren van spectra van veranderlijke sterren.
    De toegang tot deze database voor het raadplegen van spectra is vrij voor iedereen en gebeurt via deze link:
    https://www.aavso.org/apps/specdb/
    De link toont ons een startpagina waarop de laatste 10 ingediende spectra kunnen bekeken, maar ook gedownload worden als 1D-FITS bestanden. De tab “Search” laat deze beide mogelijkheden ook toe maar dan voor gans de database. Daarnaast is er de ”Forum” tab met een link naar het reeds lang bestaande spectra forum.
    Indienen van spectra van veranderlijke sterren gebeurt via de “Submit” tab. Hiervoor is een AAVSO ID nodig. Een bijkomende vereiste is een soort proef die men moet ondergaan. Het is simpelweg het indienen van een spectrum naar keuze van een niet-variabele ster uit een lijst die opgesteld is aan de hand van de PEPSI of ASIAGO spectrale opnamen. Alle spectra die vervolgens ge-upload worden zullen zowel door de computer als door een menselijke “validator” gecontroleerd worden. Meer informatie kan je vinden in de “Help” tab.
    Zelf heb ik een 30 tal spectra ingediend van variabele sterren die allen zonder noemenswaardige problemen werden goedgekeurd, gemaakt met 4 verschillende spectrografen. Omdat er geen eisen gesteld worden aan de resolutie van het spectrum lijkt mij de procedure heel laagdrempelig. Alleen moet de FITS header van je 1D ingediend spectrum voldoen aan de BeSS FITS header.
    Merkwaardig is dat er momenteel 53 spectra beschikbaar zijn, gemaakt met een LOWSPEC. (zuidelijk halfrond). Je merkt, ook hier, dat Paul Gerlach zijn design en 3D-print wereldwijd navolging krijgt. Alle eer aan Paul die met de LOWSPEC toch de bakens van de amateur spectroscopie heeft verzet.
    Vriendelijke groeten
    Hugo

Top!

Ook een diepe buiging voor Paul.
    Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Zeer interessant ! bedankt voor de duiding ! knap werk trouwens !

Een AAVSO ID krijg je als je een eerste "non-variable "standard" star" ter verificatie/controle hebt verstuurd ?

http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

Commentaar

Dag Erik,
        Neen, een AAVSO ID wordt afzonderlijk aangemaakt. Ik heb mijn AAVSO ID aangemaakt in 2011 bij het visueel schatten van de magnitude van een veranderlijke ster. Dus het AAVSO ID is hetzelfde voor variablisten en spectroscopisten. De exacte procedure herinner ik mij niet echt meer en is sindsdien ook gewijzigd (nieuwe website). Ik denk dat je vanaf de AAVSO home page, de "observing" tab selecteert, vervolgens "Observing Sections", Bovenaan links op deze pagina staat er een sectie: "For New Observers", Dan "Request AAVSO Observer Code". Hierin kan je als nieuwe observer "Register for the AAVSO" selecteren. Ik hoop dat dit correct is, want blijkbaar is er een verschil tussen het registreren ans AAVSO member en het registreren als observer ???
        Indien dit niet lukt, de vraag stellen op dit forum aan de variablisten.
        Veel geluk
        Hugo

Commentaar

Werken...
        X