Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

SA100 met C11 (en f/6,3 reducer) - Afstanden OTA - SA100 - CMOS

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

SA100 met C11 (en f/6,3 reducer) - Afstanden OTA - SA100 - CMOS

Ik wil wat beginnen prutsen met een SA100, maar heb eigenlijk geen ervaring met astrofotografie/spectroscopie, dus: 'back focus', 'optische lengte', ... zijn begrippen die ik nog niet helemaal meester ben.

Eventjes wat ik al heb:

Beginpunt: Celestron C11: 3,28" SCT schroefdraad
    Eindpunt: Micro four thirds (m4/3) camera body Panasonic GF1 (afstand vatting tot sensor = 20mm)

Ik voorzie 2 'treinen', zonder en met 0,63x focal reducer/corrector, waarvoor ik voor beide reeds de nodige adapters heb om in beide richtingen tot T2 schroefdraad (M42x0,75mm) te komen:

Vanaf C11 zonder focal reducer/corrector:

* Baader ClickLock 2" clamp #2956233: SCT 3,28" naar 2" ClickLock vatting - optische lengte = 40mm
    * Baader Neusstuk 2" #2408150: 2" Neusstuk naar uitwendige T2 schroefdraad (M42x0,75mm) - optische lengte = 2,5mm

Vanaf C11 met focal reducer/corrector:

* Celestron standaard C11 adapter: inwendig SCT 3,28" naar uitwendig SCT 2" schroefdraad - optische lengte = ?
    * Celestron f/6,3 reducer/corrector #94175: inwendig SCT 2" naar uitwendig SCT 2" schroefdraad - back focus = 105mm (?)
    * Bresser adapter SC/T2: inwendig SCT 2" naar uitwendig T2 (M42x0,75mm) schroefdraad - optische lengte = ?

Naar Panasonic GF1 body toe:

* Baader micro four thirds T-ring #2408330: inwendig T2 (M42x0,75mm) naar uitwendig micro four thirds bajonetsluiting - optische lengte = 16mm

Foto:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C11 to m43 - SA100.jpg views: 154 grootte: 46,5 KB id: 1411095

Puur mechanisch krijg ik die SA100 met zijn 1,25 filter schroefdraad (M28,5x0,6mm) daar wel tussen geknoopt, met een T2 adapter met 1,25 filterhouder zoals bv. deze of deze.

Wat ik nog niet goed doorheb is hoe je nu best de SA100 positioneert tussen de telescoop aan de ene, en de sensor van het fototoestel aan de andere kant. (ik heb wat T2 spacers voor handen)

Op de website van rspec heb je een calculator voor de afstand tussen de SA100 en de sensor te berekenen: http://www.rspec-astro.com/calculator/
    Daarbij kom ik dan voor de C11 en de Panasonic GF1 sensor een afstand tussen de 70mm en 160mm uit (= 3x 'OK' met variërende Dispersie).

Naar de andere kant toe vind ik voor de f/6,3 reducer online steeds het getal van 105mm terug als back focus.
    Voor de C11 standaard lijkt er een grote beschikbare range beschikbaar waarbij die in focus kan komen, 100mm is dan een waarde die opduikt. Op de website van Celestron zelf spreken ze over ~152mm (hier).

Wat ik nog niet zo goed kan inschatten is hoe nauw dit allemaal komt: op 1mm - 5mm - 10mm - 25mm - ... ?
    Zonder extra input zou ik proberen om de afstand SA100 - sensor op +70mm te krijgen, en afstand telescoop/reducer tot SA100 op ~35mm. Om dan zo tot die voorheen genoemde 100~105mm backfocus te komen (zowel met als zonder f/6,3 reducer).

Is er iemand die ervaring heeft met de SA100 op een C11 (al dan niet met f/6,3 reducer) en die wat tips kan geven om me (sneller) in de goede richting te duwen?

Andere tips zijn ook welkom, ik las bv. dat een flipmirror in de trein ook handig kan zijn om door een occulair te controleren of je ster goed gepositioneerd is bv.

Alvast bedankt,
    Sam
    Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | ASI290MM | SA100

Beste Sam,
    Ik denk dat ik wat ervaring heb met het gebruik van de SA100.
    Ik bezit ook een C11, een focal reducer naar f/6.3 en SA100
    Ik heb nooit de C11 op f/10 gebruikt maar altijd met focal reducer. De reden is dat bij f/10 de sterren te groot afgebeeld worden. Het zijn cirkeltjes met een oppervlak, en de SA100 verlangt nu eenmaal puntvormige sterren. Zelfs bij f/ 6.3 zijn de resultaten, vergeleken met een andere f/5 telescoop minder in kwaliteit. Omwille van het gebruiksgemak maak ik wel de meeste SA100 spectra met C11 en f/6.3 focal reducer. De focal reducer heeft ook een nadeel. Hij heeft chromatische aberratie in het nabije UV. Dit manifesteert zich door wat onscherpte van het spectrum in dit gebied. Dit nadeel weegt echter niet op tegen het voordeel van meer puntvormige sterren en en dus een scherper spectrum over het ganse golflengtebereik. Maak je niet te veel zorgen omtrent het plaatsen van de SA100 in één of ander focus punt. De SA100 hoeft niet in focus te zijn. Hij kan gewoon in de convergerende stralenbundel gezet worden, voor of na de focal reducer. De afstand van de SA100 tot de camera chip is wel belangrijk maar ook hier is de vrijheidsgraad groot. Hier geld wel, hoe groter de afstand, hoe kleiner de dispersie, en tot op zekere hoogte verbeter ook de resolving power. Deze laatste heeft wel zijn limieten en gaat dus niet lineair omhoog met de afstand tussen SA100 en camera chip!
    Wat in elk geval belangrijk is, is dat je de camera in de trein onafhankelijk moet kunnen draaien. M.a.w., het rooster mag niet mee draaien als je de camera draait om zijn as. De reden hiervoor is dat je het spectrum zoveel mogelijk horizontaal wil leggen op je op te nemen beeld. Dit vergemakkelijkt de reductie en ook de kwaliteit van je uiteindelijk spectrum.
    Een tweede punt is dat je de ganse trein, dus camera, tussenstukken en SA100 moet kunnen draaien om zijn as om aan de sterrenhemel geen overlap van spectra te bekomen, zonder dat je opnieuw de hoek van het rooster t.o.v. de camera-assen hoeft in te stellen .
    Wat je camera betreft is je beeldveld wel voldoende groot om en de nulde orde en het spectrum in één beeldveld te krijgen (bij voldoende afstand tussen grating en sensor). De pixelgrootte (4,31 µm) is goed, maar aangezien het een kleurcamera betreft wordt één beeldelement 8,62 µm bij 8,62 µm en zou een spectrum met een nog kleinere dispersie (dan wat je uitrekent met de distance calculator in R-Spec) kunnen resulteren in het niet zien van de nulde orde en het spectrum tegelijkertijd. Dit hoeft niet een probleem te zijn. Mijn camera heeft een te klein beeldveld om ook de nulde orde nog in beeld te brengen (Voldoet niet aan de RSPEC calculator). Als dit het geval is sla je natuurlijk de “beginnersmodus” over en is kalibratie in golflengte soms wat moeilijker. Voorts heeft een kleurcamera wel het nadeel van een minder scherp spectrum af te leveren, het heeft ook een kleur overlappende instrument response correctie curve. Het zal ook nodig zijn om de raw bestanden te gebruiken en deze om te zetten naar een formaat dat herkenbaar is door een reductie programma. Het JPEG formaat zeker niet gebruiken aangezien dit een compressie formaat is en er hierdoor spectra informatie kan verloren gaan.
    Het gebruik van een flip-mirror (in mijn geval een Vixen) heeft de volgende voordelen:
    • Het is educatief en je kan een ster spectrum zien met echte kleurenzonder beďnvloeding doorde kleuren van een (LCD) scherm of van een kleurencamera opname sensor.
    • Het lost tegelijkertijd het afstandsprobleem op tussen grating en camera chip.
    • Je kan ook het spectrum beter centreren in het beeldveld . Het oculair biedt gewoonlijk een groter beeldveld dan een camera.
    Nadelen:
    • Het vergt wel wat meetwerk en werk op een draaibank om de invoerstukjes van camera en oculair, beiden op dezelfde focusafstand te krijgen. In mijn geval was het geheel te lang zodat ik zelfs de C11 SCT niet meer in focus kon krijgen.
    • Je vergeet soms de mirror te flippen onder de sterrenhemel zodat je de opname mag herbeginnen.
    • Je kan de SA100 niet zo maar om het even waar plaatsen in de flip-mirror behuizing.Ik heb hem dan maar in de converging beam geplaatst IN de telescoop, nog voor de focal reducer.
    Vriendelijke groeten
    Hugo

Commentaar

Hallo Hugo,

Bedankt voor je antwoord, hier op het forum en per e-mail. Ik kom binnenkort graag eens kijken naar jou setup om alles te overlopen, bedankt voor het aanbod!

Ik had op foto's online en ook in jou presentatie van op de Cursus spectroscopie gezien dat die focal reducer altijd aanwezig was, daarom nam ik hem er maar meteen bij. Nu weet ik ook waarom dat zo is. Met de presentatie van Guy nog eens terug te lezen merk ik (pas) op dat hij ook al sprak over het liefst zo klein mogelijke sterbeeldje en het effect van de focal reducer...

Over de belangrijkheid van het kunnen roteren van de SA100 tov. de sensor, en de volledige trein tov. de OTA had ik ook al gelezen in het boek van Marc Trypsteen. Hier had ik nog niet verder over nagedacht hoe ik dat ging aanpakken. Bij de SA100 wordt zo'n klein ringetje geleverd waarmee je hem op een bepaalde orientatie kan vastzetten in de 1,25" (M28,5x0,6mm) filterdraad, maar ik las al dat dat nogal een gepruts is om daarmee het spectrum parallel te krijgen met de sensor. Ik blader nog eens door de Baader T2 cataloog om te zien wat ze hiervoor eventueel in het gamma hebben.

Dat mijn CMOS kleurencamera niet optimaal is was me bekend, maar ik heb voorlopig geen 16bit mono ccd camera ter beschikking, dus in eerste instantie proberen we het hiermee.
      Voor het omzetten van mijn RW2 bestanden naar FITS zou FitsWorks bruikbaar moeten zijn, ik bekijk het eens nader.
      Voorlopig zal ik de flipmirror optie waarschijnlijk achterwege laten, via het liveview display van mijn camera kan ik het beeld ook wel centreren waarschijnlijk.

We overlopen het dan binnenkort wel verder!

Mvg,
      Sam

Commentaar

Na mijn bezoek bij Hugo van vorige week meteen de nodige ontbrekende stukken besteld, en die werden vandaag geleverd:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C11 with FR63 to m43 - SA100 - installed.jpg views: 0 grootte: 777,7 KB id: 1412723
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C11 with FR63 to m43 - SA100 - exploded.jpg views: 0 grootte: 764,6 KB id: 1412724

De mogelijkheid om da camerasensor te roteren tov. de SA100 grating, en de sensor + SA100 tov. van de sterrenhemel wordt bekomen door het gebruik van twee 1,25" neusstukken (met interne filterdraad) die ook uitwendige T2 draad hebben, en een 1,25" verlengbuis met interne T2 draad.

Eén van de neusstukken wordt met de T2 draad op de T-ring van de camera bevestigd en schuift aan de andere kant in de verlengbuis. Deze wordt op zijn beurt verbonden met het andere neusstuk via de T2 draad. Op dit laatste neusstuk wordt de SA100 grating geschroefd, waarna die in de 1,25" Celestron visual back wordt geschoven. Deze schroef je dan weer op de Celestron FR 6.3 en daarna op de standaard adapter voor de C11.

Afstand sensor tot FR6.3: ~112mm
        Afstand sensor tot SA100: ~103mm

De afstand tussen sensor en FR6.3 van 112mm is iets meer dan de voorgeschreven 105mm, maar daar lig ik voorlopig nog niet van wakker.
        De afstand tussen sensor en SA100 van 103mm is net (1mm meer dan) het maximum dat wordt aangegeven via de calculator van Rspec, dus die zit voorlopig ook goed. De 0de orde zal er hiermee ook nog opstaan, wat makkelijker is om te beginnen.

Een eigenaardigheid die ons opviel toen we de Meade FR 6.3 van Hugo vergeleken met mijn Celestron FR 6.3 is dat deze laatste twee (drie?) verschillende schroefdraden heeft aan de telescoopkant, en de Meade slechts 1. Dit biedt voor de Celestron variant potentieel nog meer mogelijkheden om de SA100 op een stevige(re) manier te positioneren vóór de FR 6.3. Op die manier kan je een kleinere dispersie en mogelijk ook grotere Resolving power bekomen. Nog verder uit te zoeken...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190403_212907256.jpg views: 0 grootte: 1,18 MB id: 1412727

Nu eens kijken of we dit weekend de eerste spectra kunnen opnemen...

Sam
        Last bewerkt door SereN; 03-04-19, 21:48.

Commentaar

Werken...
        X