Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectra van de cataclysmische variabele RX And

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectra van de cataclysmische variabele RX And

Hallo,

Hier zijn enkele spectra van de cataclysmische variabele RX And, opgenomen door enkele leerlingen (16-17 jaar) van mij voor hun project sterrenkunde rond cataclysmische variabelen.
    Duidelijk zijn de Balmer lijnen en de HeI lijnen in emissie bij het minimum van dit dubbelstersysteem. Terwijl in het maximum, deze lijnen duidelijk in absorptie zijn.
    Typisch voor cataclysmische variabelen.

De spectra zijn opgenomen met de FLOYDS spectrograaf op een 2,0m LCO telescoop in Hawaï. De spleet had een grootte van 1,6 angstrom en de belichtingstijd was telkens 80s.
    De resolutie is ongeveer 1,74 angstrom per pixel.

Deze leerlingen bestuderen eerst de variabele RX And en daarna SS Cyg.

Bedankt,
    Wim
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: RX And_1.jpg views: 111 grootte: 387,8 KB id: 1406385
    355mm F/5 Newton op Losmandy Titan + Nikon D5100 + DMK21 + ASI 120MM

Hoi Wim,

Een lovenswaardig initiatief. De leerlingen kunnen op deze manier betrokken worden bij het Pro/Am gebeuren.
    De spectra zijn duidelijk en spreken voor zichzelf.
    Proficiat!
    Een slit van 1,6 Angstrom lijkt mij wel bijzonder smal. Verwacht hier een breedte van een factor 100 000 x meer.
    Vriendelijke groeten
    Hugo

Commentaar

Origineel geplaatst door Hugo Bekijk bericht
      Hoi Wim,

Een lovenswaardig initiatief. De leerlingen kunnen op deze manier betrokken worden bij het Pro/Am gebeuren.
      De spectra zijn duidelijk en spreken voor zichzelf.
      Proficiat!
      Een slit van 1,6 Angstrom lijkt mij wel bijzonder smal. Verwacht hier een breedte van een factor 100 000 x meer.
      Vriendelijke groeten
      Hugo
      Dank je, Hugo....
      Sorry, ik bedoelde een slit van 1,6 boogseconden!!!
      355mm F/5 Newton op Losmandy Titan + Nikon D5100 + DMK21 + ASI 120MM

Commentaar

Werken...
      X