Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectroscopie-radioastronomie-astroseismologiedag november 2019?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectroscopie-radioastronomie-astroseismologiedag november 2019?

Bij deze even een bevraging. Ik haat het een beetje (veel) om elk jaar hetzelfde te organiseren. Op een bepaald moment raak je in een 'gewenning', zowel als deelnemer en organisator. En voor je het weet ben je 20 jaar hetzelfde aan het organiseren. En dan vergrijst de boel...onvermijdelijk.

Na vier spectroscopiedag wou ik het graag even anders. En patrickduis gaf mij een voorzet. dit ging zo : 'Radioastronomie lijkt op spectroscopie want ook hier kijk je naar spectra. Alleen het frequentiegebied is anders. Het oplossend vermogen is tegenwoordig echter vele vele vele malen groter dan het vrij beperkte visuele spectrum.'

En dan start de discussie over of we de twee (spetroscopie-radioastronomie) zouden combineren in één dag.
    Aanvankelijk een welles-nietes gedoe. Tot ik het op tafel gooide voor een prof. sterrenkunde bij ons. . Hij vond dit voorstel 'zeer terecht', zelfs op het randje van 'enthousiast'.
    En dan kwam dan ook mijn idee er ook meteen astroseismologie erbij te betrekken. Dan heb je meteen een mooie waaier.
    Hoe ik de dag zie;
    - ruimte voor zelfbouw instrumenten
    - een zestal lezingen over de drie onderwerpen. één lezing werd al toegezegd door prof. em. Henk Koppelaar.

De vraag over de locatie: ikzelf hou het graag op Tivoli Oudenbosch.. Bereikbaarheid en service.
    Eventjes zat ik met Dwingeloo in mijn achterhoofd. MAAR... voor mensen vanuit de Westhoek bij ons is dit 400 km ver.Not done ...
    Ik heb nog wel even tijd, maar wat input wordt zéér gewaardeerd!
    Het voordeel om deze drie disciplines op één evenement te belichten: je leert elkaar kennen en waarderen....
    en dan uiteraard mijn oproep naar goede sprekers...

groeten,
    jp

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Ja, dit is erg interessant. Neem zeker contact op met de mensen van https://www.camras.nl/ want die zijn hier zeker ook in geinteresseerd. We moeten een brug slaan tussen amateur-astronomen en radiozendamateurs want ik merk dat er vele raakvlakken zijn tussen deze hobbies.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ik nam contact met CAMRAS en ASTRON. Even kijken wat we kunnen doen.... De reacties op het voorstel om uit te breiden zijn alvast uitermate positief: twaalf mails op één voormiddag, daar ben ik erg tevreden mee :-)

Commentaar

Als e.e.a. straks op poten staat kan je het ook populariseren in de verenigingsbladen van de Belgische en Nederlandse radiozendamateurs, daar is ook grote interesse in (radio)astronomie.
        Hier de site van de radiozendamateurs te Belgie: https://www.uba.be/nl/
        Hier de site van de Nederlandse radiozendamateurs: https://veron.nl/ het verenigingsblad is de Electron https://www.veron.nl/vereniging/electron-magazine/
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

dank! Indien mogelijk ga ik voor bezoek ASTRON en Westerbork. Is toch in de buurt dan :-)
          Mar dan ook voor max. 60 deelnemers. Moet nog allemaal in de hand te houden zijn ook hee.

Commentaar

Voor de geinteresseerden, er wordt ook ieder jaar een zogenaamde "weak signal dag" georganiseerd, dit jaar was die in oktober.
            https://www.hamnieuws.nl/events/vhf-...nal-dag-dkars/

Commentaar

zijn er dan amateurs die alle drie doen? ik vind 1 van de drie al knap genoeg, qua tijd en investering.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                zijn er dan amateurs die alle drie doen? ik vind 1 van de drie al knap genoeg, qua tijd en investering.
                Daar is het mij helemaal niet om te doen hoor. Verre van. WEL de 'waaier' tonen: wat allemaal mogelijk is; professioneel en voor amateurs.
                De interesse is er alvast: van de 57 deelnemers kreeg ik tot op dit moment al 16 mails met de vraag om dit uit te werken.

Commentaar

Ik vond de presentaties van de professionals afgelopen zaterdag in Oudenbosch zeer zeer zeer interessant. Er ging een hele nieuwe wereld voor me open. De kwaliteit van de presentaties was erg hoog. Het is ook voor amateurs erg interessant om nu eens te zien wat een professional uit onze data weet te destilleren en dat werkt zeer motiverend.
                  En het is sowieso leuk om iets wat je al heel lang hetzelfde doet nu eens op een compleet andere manier te doen. Daarom kan ik zelf ook niet goed kiezen tussen visuele astronomie, zonnestelsel/deepsky fotografie, spectroscopie en radioastronomie en daarom snuffel ik gewoon aan al die takken. Ik hou van de afwisseling want (althans bij mij is het zo dat) variatie doet eten.

Commentaar

Intussen volop bezig met de organisatie van deze dag.
                    Zoals je ziet gaat deze door op de oude vertrouwde locatie. Bij ASTRON was er unaniem geen interesse om de dag daar te laten doorgaan. Jammer, maar dat moet gerespecteerd worden natuurlijk. Eerste lezingen zijn al binnen en een aantal mogelijke sprekers zijn al gepolst. Er is nog wat tijd hee....
                    Bedoeling is ook dat er wat te zeggen valt over zelfbouw; ook daar wordt naarstig aan gewerkt.
                    Ik ga opnieuw voor maximaal 55 deelnemers. De eerste 15 aanmeldingen zijn al binnen. Raar maar waar!
                    Wordt vervolgd!

Commentaar

Inschrijven voor de dag kan vanaf nu hier. Datum, plaats en prijs liggen intussen vast.

Commentaar

Programma vind je hier https://www.astroforum.nl/forum/over...enwacht-tivoli

Commentaar

En voor diegenen die onderdeel 'evenementen' niet volgend even het volledige programma. Ter info; er zijn op dit moment nog slechts VIER plaatsen vrij.

Commentaar

En de laatste sprekers van de dag liggen vast. Inmiddels is het maximum aantal deelnemers (55) bereikt.

-Mario Clemmens en Sigfried Vanaverbeke
                            SpectroLAB: werkgroep spectrografie op project- en volkssterrenwacht AstroLAB IRIS
                            Al meerdere jaren verkent een groep enthousiastelingen in AstroLAB IRIS het domein van de spectroscopie. Een boeiend proces van stap voor stap kleine vorderingen maken en gaandeweg bijleren. We maken kennis met de LISA lage resolutie spectrograaf en hoe we deze inzetten met onze 68 cm spiegeltelescoop, een combinatie die onwaarschijnlijk veel mogelijkheden biedt, in het bijzonder voor het maken van spectra van lichtzwakke objecten.

We tonen enkele van de gemaakte opnames van een verscheidenheid aan objecten en hoe deze werden verwerkt met de BASS software. We zoomen daarbij ook in op enkele obstakels die we onderweg tegen kwamen en op de oplossingen die we hiervoor hebben gevonden.
                            Vanuit de vaststelling dat heel wat amateur-astronomen interesse hebben in de praktische kant van de spectroscopie maar relatief weinig mensen er toe komen om zelf spectra te nemen en te verwerken proberen we via SpectroLAB de drempel te verlagen.

We focussen in onze werkgroep onder andere op spectroscopie van veranderlijke sterren en zijn daarbij heel complementair met de activiteiten van de werkgroep veranderlijke sterren. Recent werden ook de eerste stappen gezet om bij te dragen aan de spectrografische database van de AAVSO. Dit biedt ook mogelijkheden voor toekomstige ProAm werkingen.
                            Tot slot lichten we toe op welke manier we de bekomen resultaten van de werkgroep vanuit de projectsterrenwacht laten doorstromen naar de volkssterrenwacht en hoe we deze in de toekomst ook willen inzetten naar een breed publiek.
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: lisa.jpg views: 32 grootte: 1,46 MB id: 1430476

Commentaar

Werken...
                            X