Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Alle presentaties spectroscopiedag 2018 online

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Alle presentaties spectroscopiedag 2018 online

sneller kon het niet...
    alle presentaties van de spectroscopiedag van gisteren staan online
    http://www.kijkerbouw.be/node/49
    Tot volgend jaar in november voor de volgende (vijfde)spectroscopiedag op Tivoli. Aan het programma wordt nog gewerkt :-)
    Even resumeren:
    Spectroscopiedag Oudenbosch 2018: een voltreffer. En dat zijn de woorden van de deelnemersdrie keer de opmerking vandaag 'de beste dag ever'. Leuk om horen. En de inschrijvingen voor de opticadag en Louwman museum komen nu verrassend snel binnen. Opticadag bijna volzet...

één bemerking: Van de 57 deelnemers was er slechts één vrouw... een spreker.Dat wil zeggen: minder dan één procent van de aanwezigen was vrouw. Voor de opticadag van 9 maart: twee dames van de 78 inschrijvingen. DRIE dames op pakweg 140 deelnemers, dat is amper 2 procent. Mag ik nu concluderen dat er voor de amateur astronomie zo weinig interesse is bij de dames? Professioneel is dat toch wel even anders...

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Dank!
    Kan ik toch nog een beetje meegenieten van de presentaties.
    Heb je mogelijk alle presentaties gefilmd, of is er alleen de korte samenvatting?

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
    één bemerking: Van de 57 deelnemers was er slechts één vrouw... een spreker.Dat wil zeggen: minder dan één procent van de aanwezigen was vrouw. Voor de opticadag van 9 maart: twee dames van de 78 inschrijvingen. DRIE dames op pakweg 140 deelnemers, dat is amper 2 procent. Mag ik nu concluderen dat er voor de amateur astronomie zo weinig interesse is bij de dames?
    Een nieuwe uitdaging JP?
    Het is een vergrijsd mannenwereldje (mijn beeld) op dit moment in de amateursterrenkunde in Nederland...

Commentaar

RCS : enkel de compilatie. Ik wil ook in de toekomst vermijden dat alles wordt gefilmd. Dan is het voor de sprekers niet meer de moeite om een lezing te geven en voor het gros van de deelnemers niet meer de moeite om er bij te zijn :-) Alles is achteraf toch te vinden... ook life streaming zegt me niets.

en tja... het rare is dat ik erg veel jong volk heb. Maar er blijven er weinig hangen. Het is met zekerheid een vergrijsde mannenwereld (ik ben er ook de 62 voorbij...) op een uitzondering na. Met 'vergrijsd' stel ik dan 55-plus. En dat is niet alleenin Nederland zo, maar ook bij ons.

Commentaar

Toch even inpikken hierop. Via Natuurpunt heb ik al een paar webinars gevolgd en dat valt eerlijk gezegd goed mee. Groot voordeel is uiteraard dat je je niet hoeft te verplaatsen. Tevens is het ook mogelijk om vragen te stellen aan de spreker. Ligt het onderwerp je niet kan je gewoon afsluiten. Later kan je het nog eens opnieuw bekijken mocht je dat willen.
        Voordeel voor de organisatoren is dat ze heel veel mensen bereiken die anders niet zouden komen. Ik heb nog getallen van 500 man gehoord op de avond zelf plus nadien worden de webinars ook nog veel bekeken. Als je de jeugd wilt aanspreken zal het op zo'n manier zeker lukken.Ook mensen die niet 100% overtuigd zijn of het iets voor hen is kan je zo motiveren om ermee te beginnen. De sprekers zelf vinden het wel de moeite om het zo te doen, het is immers ook interactief met een groot bereik. Geeft hen veel voldoening.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

tja... het zal natuurlijk allemaal wel zijn voordelen hebben, maar zolang ik het organiseer zal het toch allemaal 'fysiek' moeten gebeuren. 500 mensen die life beeldscherm kijken, dat is gewoon niet mijn ding. Niets op tegen als iemand anders dit wel doet uiteraard!
          'Mensen bereiken', dat is voor mij gewoon persoonlijk contact.
          Het speelt ook mee dat ik de Kutterdagen, spectroscopiedagen, opticadagen graag laat doorgaan op waardevolle en/of historische locaties. En dan moet je kunnen 'voelen'.
          Wat de spectroscopiedag betreft kon ik kiezen voor een locatie die meer volk aankon. Toch deed ik dat niet; gezelligheid is uitstekend.
          Misschien is het omdat ik nog letterlijke van de oude stempel ben: ik weiger bvb doelbewust een smarthphone. De momenten dat ik onderweg ben wil ik doelbewust offline zijn. Liefst helemaal onbereikbaar :-)

Commentaar

Werken...
          X