Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

is er nood aan een extra (alternatieve) spectroscopiedag?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

is er nood aan een extra (alternatieve) spectroscopiedag?

Beste allen,

Ik kreeg heel veel enthousiaste reacties over het programma van volgende week én over dat van de afgelopen jaren. Maar er zijn ook mensen die duidelijk iets missen; ervaringen uitwisselen, keuvelen over spectroscopie, wat zelfbouwprojecten, overleg...
    Nu heb ik daar even over nagedacht , daarom even deze voorstellen.
    • Er kan in de toekomst een tweedaagse worden georganiseerd. Twee al dan niet opeenvolgende zaterdagen bvb. (zaterdag én zondag is voor vele niet haalbaar). Eentje met lezingen en een andere met de voorstellen hierboven . Mensen kunnen zich dan inschrijven voor de ene zaterdag, voor de tweede zaterdag, of voor beide.
    • Het hoeven niet persé opeenvolgende zaterdag te zijn...
    • Wat misschien ook kan (ik opperde dit al eerder); in Gent vergaderen onze mensen geregeld; veel is ook mogelijk; deelname via skype bvb. Als daarvoor tijdstippen kunnen worden voor vastgelegd kan dit perfect. Zo worden ook contacten aangehaald én onderhouden.
    • De dag zoals die er nu uitziet (lezingendag) behoud ik graag integraal. reden: als je mensen moet afzeggen wegens 'geen plaats' wil dit zeggen dat het goed in de smaak valt. Concept lijkt dus goed.
    • Ook de locatie 'Tivoli' wil ik behouden; toplocatie en topservice. Ook dat is iets waard hee...

Beste mensen: ik wil mij organisatorisch voor heel veel inzetten, maar de ideeën zie ik graag van jullie komen. Ik zou voorstellen; mail gerust jullie mening en vragen door. Volgende week zaterdag kunnen we aan tafel nog altijd kort overleggen. Eens de neuzen in dezelfde richting staan, dan kan ik daar wat mee!

groetjes, (en hopelijk komt er wat respons...)

jp
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Tot op heden kreeg ik acht reacties binnen op mijn vraag hierboven. Geen enkel via forum, maar telkens privé. Beetje jammer eigenlijk... Dit is wat ik nu even in gedachten heb. Met een vraag erbij uiteraard: Indien jullie scholen kennen die met spectroscopie bezig zijn; graag even contact leggen aub.
    terzijde: er was ook het voorstel voor het organiseren van een tweedaagse, maar dit zie ik niet echt zitten...

OPROEP AAN SCHOLEN: SPECTROSCOPIEDAG 2019
    tot op heden waren de spectroscopiedagen op Tivoli enkel met lezingen. En ik wil niet dat daar 'sleet' op komt...je moet evolueren en zorgen dat je niet vervalt in gewenning. Op de mailinglijst vroeg ik de mening van de deelnemers. Ik kreeg een achttal reacties. Erg uiteenlopend.
    Voor volgend jaar dacht ik aan een mogelijke combinatie van een aantal zaken:

- lezingen
    - workshop(s)
    - zelfbouw
    - werken met spectroscopie op school (postersessie? ) :Studenten (middelbaar onderwijs of andere) en amateurs presenteren hier een poster met resultaten van hun uitgevoerde projecten+napraten en uitwisselen van kennis/ideeën. Vooral over dat laatste heb ik jullie (vooral ook leerkrachten) mening nodig. Kunnen jullie hieraan meewerken? Kennen jullie ook andere scholen die met spectroscopie bezig zijn? En is dit haalbaar...

Commentaar

Jeanpierre,
      ik ben voorstander van datgene wat je hier voorstelt. Nu kies ik omdat tijd nu eenmaal niet onbeperkt is er voor geen deelnemer van de spectroscopiedag te zijn maar bij een (2e) dag zoals hier voorgesteld zal ik waarschijnlijk een andere keus maken.

je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Dank voor je antwoord Jac! Kijk: hier kan ik wat mee...organiseren wat de potentiële deelnemer eigenlijk wenst.
        Dergelijke dag kan enkel maar vorm krijgen als ik mensen vind die een workshop willen/kunnen geven EN als er zich scholen aanmelden.
        Maar ik heb een jaar de tijd om te zoeken :-)

Commentaar

Zo'n meer 'hands-on' meeting zie ik wel zitten. Zeer boeiend hoor, al die lezingen over universitair onderzoek, maar er gaat niets boven het zelf doen, zelf ervaren en het uitwisselen van die ervaring met anderen. Er achter komen dat het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk is om de geheimen van het sterlicht te ontrafelen. Ik denk dat zo'n bijeenkomst zeer zeker interessant kan zijn voor zowel beginner als gevorderde. En dat er interesse is laat het aantal deelnemers van dit jaar wel zien.
          Full WMN-member.
          GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

wel... ik heb alvast al één school die wil meedoen. Sommigen willen zoals dit jaar enkel maar lezingen, maar je kan dit niet jaar-op-jaar boeiend houden. Daarom ben ik nu idd al bezig met volgend jaar. Reacties blijven komen, en dat is alleen maar goed! Toont meteen de interesse en helpt mij enorm vooruit.... Ieper (AstroLab) is ook gedreven bezig met praktische spectroscopie. Kan er volgend jaar ook bij..

Commentaar

Ja, helemaal eens met Paul en zelfbouw/praktisch is zoveel leuker.

Commentaar

Origineel geplaatst door tcpip Bekijk bericht
                Ja, helemaal eens met Paul en zelfbouw/praktisch is zoveel leuker.
                daar pas ik ook een beetje mee op natuurlijk.. Als je 56 deelnemers hebt en er 23 moet afzeggen wegens 'geen plaats meer', voor een hele dag lezingen, dan kan ik de lezingen ook niet zomaar afschaffen. Voor zelfbouw/praktisch; dat is ook maar een belangrijke) minderheid. Ik wil graag de twee combineren.

Commentaar

Nee, het 'afschaffen' van lezingen is zeker niet aan de orde. Het is meer 'en'. Aangezien dat samen met zo'n indrukwekkende lijst van sprekers niet is te combineren in 1 dag, lijkt me een tweede bijeenkomst met het zwaartepunt op de praktijk een goede keuze. Deze twee hoeven, wat mij betreft, zeker niet in hetzelfde weekend plaats te vinden.
                  Ik zal sowieso op 24 november met mijn LOWSPEC aanwezig zijn en eventuele belangstellende in de pauzes het een en ander uitleggen.
                  Full WMN-member.
                  GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Begrijp mij niet verkeerd, lezingen vind ik ook interessant. Ik had moeten zeggen: zelfbouw/praktisch is voor mij zoveel leuker. De combinatie is natuurlijk helemaal super.

Commentaar

Paul: voor volgend jaar voorzie ik één dag. Ik organiseer volgend jaar negen(..) evenementen, naast alle andere zaken zoals kijkerbouw, ruimtevaart, SSVI en nog veel meer. Dat is een pak hee :-)
                      Spectroscopiedag wordt één dag met max 2 sprekers, zelfbouw, workshop en schoolwerken. Ben ik al mee bezig.
                      Voor de 24ste; wie wil kan nablijven na 17 uur. Brasserie is niet vrij wegens concert in de basiliek. MAAR ze willen de bar openen boven. Dus ook dat is leuk :-)
                      Overleggen en napraten kan dus zeker!

Commentaar

Ach, jaarlijks alterneren met zwaartepunt theorie of praktijk is ook heel goed mogelijk. In ieder geval is de mogelijkheid tot 'nablijven' nu een prima oplossing. Alhoewel ik kan begrijpen dat velen toch aan het eind van de middag huiswaarts zullen gaan.
                        Full WMN-member.

Commentaar

Maar wat volgende week betreft; we moeten erkennen dat we een KEUR aan sprekers hebben. OOK twee mensen die eenvoud en practica uitleggen: Erik Bryssinck en Rien Dijkstra. De rest zal ook het belang aantonen van het samenwerken tussen amateurs en proffesionals. EN: er is de ZENIT spectroscopie special waarvan elke deelnemer een gratis exemplaar krijgt! Ook mooi. De hoofdredacteur wou ervoor gaan ALS ik de schrijvers leverde. En zo geschiedde :-)
                          Dat lukt me vast niet elk jaar! Het wordt vast ook genieten. En dat 'nablijven' promoot ik nog wel. De meesten zullen naar huis gaan, maar de mensen die willen overleggen zullen wel blijven. Ik probeer daar zeker bij te zijn.

Commentaar

Werken...
                          X