Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

spectroscopie in lager onderwijs

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

spectroscopie in lager onderwijs

In het kader van 'sterren schitteren voor iedereen' ben ik nu bzezig voor de lagere scholen een soort 'SSVI in a Box' aan het klaarstomen. Eerste ontwerpje vond ik op het internet; een zelfbouw spectroscoopje. Het leuke hieraan is dat het ding 'compatibel' is met een eenvoudig monterinkje. Je kan binnen een paar seconden wisselen- spectroscoop-telescoop :-)

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Erg leuk! Soms zijn de eenvoudige, maar goed bedachte dingen het mooist.

Commentaar

" SSVI in a Box ": het begint stilaan concreet te worden. Dit is wat ik voor ogen heb. uitleg:
      * 40 mm refractor zelfbouw plus montering
      * zelfbouw spectroscoop
      * met hulpstuk zijn zowel telescoop als spectroscoop verwisselbaar tussen montering en fotostatief.
      * zelfbouw zonnewijze
      * tafelplanetarium
      * aarde-maan model
      * planisfeer
      * zelfbouw planisfeer (een tiental in deze doos)
      * 12tal posters
      * Wie is de baas van de zon (UNAWE)
      * 100 kindervragen (VSRUG)
      Dit willen we graag aanbieden aan lager onderwijs en onderwijs voor kinderen met een beperking. Het is allemaal eenvoudig knutselwerk met heel goed te begrijpen uitleg. Het boekje van UNAWE 'wie is de baas van de zon') bevat ook een aantal proefjes.
      Bedoeling is het ook erg betaalbaar te houden (enkel kostprijs)
      Dit is uiteraard enkel mogelijk dankzij de medewerking van Planetarium Brussel, Rob Walrecht, Astromarket, VSRUG en uiteraard de mensen van Kijkerbouw VSRUG.

Commentaar

'Geniet van Kleine Dingen' zou ik zeggen. De Newton, refractor en spectroscoop zijn klaar. Nu ben ik overleg met de STEM co÷rdinator van de KU Leuven om te bekijken hoe we dit kunnen inplannen in het lager onderwijs schooljaar 2019-2020. Bedoeling is dit aan te bieden als bouwpakketjes samen met een kant en klaar lessenpakket. Hopelijk lukt dit!
        opmerking bij de foto's; binnenkant moet uiteraard worden zwartgemaakt... Ik sta met deze dingen op de AstroDag komende zaterdag in Goirle.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-7873.JPG views: 111 grootte: 1,59 MB id: 1399950Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG-7875.JPG views: 109 grootte: 1,65 MB id: 1399951

Commentaar

Bovenstaand bericht dateert van november vorig jaar. Intussen vloeide veel water door de zee. Maar niet zonder enige fierheid kan ik melden dat SSVI in a Box : p wordt opgenomen door ESERO, en op deze manier in het onderwijs wordt ge´ntroduceerd. Het gaat om de kleine Newton, de refractor en de spectroscoop. Dit werd beslist tijdens de ESERO Partner Day in Leuven vorige woensdag. Er wordt ook een budget (via ESA) voorzien om met dit project door te gaan. Scholen zullen het pakket ook kunnen ontlenen.
          In samenwerking met UCLL, Universiteit Antwerpen en andere partners plus vier pilootscholen wordt gedurende dit schooljaar een lespakket ontwikkeld. Zowel voor basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Dolblij dat alle inspanningen niet voor niets zijn geweest. Een opsteker voor mezelf als 'bedenker en stichter' van het project als voor ons Kijkerbouw.be team!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E1.JPG views: 122 grootte: 95,0 KB id: 1427468Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E2.JPG views: 121 grootte: 96,4 KB id: 1427469Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C3.JPG views: 114 grootte: 99,4 KB id: 1427470Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E4.JPG views: 115 grootte: 104,1 KB id: 1427471Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: E5.JPG views: 115 grootte: 71,2 KB id: 1427472Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: B15.JPG views: 117 grootte: 108,1 KB id: 1427473Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: B11.JPG views: 115 grootte: 110,4 KB id: 1427474Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: B12.JPG views: 112 grootte: 117,4 KB id: 1427475

Commentaar

Puik werk JP! Een diepe buiging!
            Full WMN-member.
            GSO 8" f/8 Ritchey-ChrÚtien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Leuk zeg, die spectroscoop werkt best goed. Top initiatief om wetenschap bij zoveel mogelijk mensen (vooral kinderen) onder de aandacht te brengen.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Dannkjewel mensen. En het nieuws gaat blijkbaar snel. Mij werd zopas gevraagd of ik op de Koninklijke Sterrenwacht van BelgiŰ donderdag 26/9 een 40 minuten durende lezing wil houden over Kijkerbouw, SSVI en SSVI in a Box. Op de dienst Astronomie en Astrofysica. Vind ik echt wel mooi om daar een woordje uitleg te mogen geven...

Commentaar

Gefeliciteerd!

Commentaar

En deze afbeelding komt op elke doos van SSVI in a Box. In september schreven 14 scholen in en die werden bevoorraad met in totaal 21 pakketten. Worden ingezet in STEM onderwijs. De komende maanden komt er ook 'klimaatverandering' bij, maar dan met inbreng van wetenschappers van BIRA. Dat onderwerp is zo'n beetje hun core business. SSVI in a Box is nu veel meer dan spectroscopie alleen, maar een compleet lespakket over 'ruimte' in de brede zin van het woord. Op maandag 21/10 zitten we samen met ESERO en een aantal leerkrachten voor lespakket op maat.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3.png views: 49 grootte: 1,07 MB id: 1430979

Commentaar

Werken...
                    X