Announcement

Collapse
No announcement yet.

BeSS rapport - Be pro/am

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

BeSS rapport - Be pro/am

Hallo allen,

Ik wil jullie attentie vestigen op het maandelijkse BeSS rapport zoals samengesteld en geschreven door Valerie Desnoux.
    Het laat de resultaten zien van de pro-am samenwerking van de BeSS groep die nu al 10 jaar bestaat. Er worden Be sterren waargenomen in lage en hoge resolutie en de spectra worden in de BeSS database opgeslagen. Deze zijn openbaar beschikbaar voor (professioneel) gebruik.

Het augustus rapport kan hier gevonden worden:

https://groups.yahoo.com/neo/groups/...s/topics/19196

Trouwens, als je geinterresserd bent om mee te doen kan je hier meer info vinden:

http://basebe.obspm.fr/basebe/

Clear skies!,

Arnold de Bruin
    Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

Dag Arnold

Na de spectroscopiedag meegemaakt te hebben gisteren en Hugo zijn uitleg gehoord te hebben over BeSS ben ik zeer geïnteresseerd om hieraan mee te doen (samen met leerlingen van me).
    Ik heb meteen de koe met de horens gevat, en op de site rond gekeken, eens een lijst van Be sterren bekeken en mijn remote telescoop aan t werk gezet en het spectrum aangevraagd van 3 Be sterren om waar te nemen met de 2m telescoop van LCO.

Ben wel benieuwd...
    Ik zag de voorwaarden waaraan een spectrum moet voldoen om gehonoreerd te worden...nu wat betreft de FITS header,zal dat wel in orde zijn...maar als ik een spectrum verwerkt heb, wil ik wel eens checken bij jou of bij Hugo of het in orde is.

Groeten
    Wim
    355mm F/5 Newton op Losmandy Titan + Nikon D5100 + DMK21 + ASI 120MM

Comment

Het zijn inderdaad interessante sterren om spectroscopisch waar te nemen, bedankt voor de goede tips.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Dag Wim,
        Je kan de BeSS header aanmaken (of vervolledigen) in Bass Project.
        Onder Image heb je BeSS Settings
        - Vul de nodige gegevens aan (enkele schermen)
        - Doe een locale check met "Validate BeSS"

Daarna kan je op de website van de BeSS database naar "registrations" gaan en
        "Check that your spectrum follows the specifications described here by using our tool.

Het spectrum wordt vervolgens door een persoon gevalideerd, die allerhande tools ter beschikking heeft om eventuele fouten er uit te halen.
        Veel geluk
        Hugo

Comment

Hallo Wim,

Zie post van Hugo, maar natuurlijk wil ik er best eens naar kijken! (en Hugo vast ook wel ;-)

Groet Arnold

Comment

Dank jullie wel, Arnold en Hugo, voor jullie antwoorden.
            Zodra ik een spectrum van een Be ster verwerkt heb, laat ik het even checken door één van jullie...
            En zodra ik het begrepen heb, kan ik een groepje leerlingen deze sterren ook laten bestuderen...en spectra ervan laten maken.

Waar een spectroscopiedag alvast niet goed voor is ....goesting en ideeën krijgen!

Groeten
            Wim
            355mm F/5 Newton op Losmandy Titan + Nikon D5100 + DMK21 + ASI 120MM

Comment

Het nieuwe BeSS rapport november is te downloaden op:

https://groups.yahoo.com/neo/groups/...messages/19385

Groet Arnold

Comment

Working...
              X