Announcement

Collapse
No announcement yet.

VV Cephei waarneemcampagne Laag+Hoog resolutie spectroscopie 2017 - 2019

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• VV Cephei waarneemcampagne Laag+Hoog resolutie spectroscopie 2017 - 2019

Beste spectroscopisten,

VV Cephei is een eclipserende dubbelster met een periode van 20,4 jaar. De eclips duurt 650 dagen en het eerste contact zal plaats vinden begin Augustus 2017. Een ideale gelegenheid dus om dit verschijnsel spectroscopisch te volgen. Hierbij zijn zowel laagresolutie als hoogresolutie spectra welkom.
    Als hulpmiddel voor ge´nteresseerden heb ik een zoekkaartje en een laagresolutiespectrum in bijlage geplaatst.
    Het VV VCephei sterrensysteem bestaat uit een M2 Iab type ster met een in tegenwijzerzin roterende B0 type star. Op het spectrum heb ik het bibliotheek referentiespectrum gesuperponeerd om de "fingerprint" te kunnen vergelijken. Ook staan de meest relevante spectraallijnen aangeduid: In het spectrale gebied van 5000 - 7000┼ zijn dit : metaallijnen: Fe I, Cr I, blends met Ba I en Ti, verder het Mg triplet, Na I doublet behorend tot de M ster. De laagresolutie spectra zijn interessant om het totaalgedrag tijdens de eclips te volgen.
    Zoals je ook kan zien is de waterstof alpha lijn in absorptie bij de referentie. Bij het opgenomen spectrum staat die echter in emissie. Dit wordt veroorzaakt door de massa transfer-accretie rond de B ster, die de emissie veroorzaakt. Bij lage resolutie zijn de V/R componenten niet waarneembaar. Om deze te kunnen gebruiken voor berekeningen zijn spectra nodig met R waarden > 12.000.

VV-Cep-Campaign-2017.pdf

Indien interesse laat het mij weten op marc.trypsteen@yahoo.com dan co÷rdineer ik de ASPALL lijst van waarnemers voor de observaties
    De spectra graag bij voorkeur als 1D.FIT bestanden doorsturen.

Vriendelijke groeten,
    Marc.
    Attached Files
    Last edited by specman; 20-05-17, 14:19. Reason: Bijkomend zoekkaartje met beter contrast

Hoi Marc,

Hierbij het spectrum van VV Cephei zoals opgenomen met de Alpy600, begin dit jaar in Gent.
    Ook een 1D profiel (DAT formaat) is beschikbaar voor download via
    http://www.observatory.ugent.be/obse...y/spectra.html
    Vriendelijek groeten
    Hugo
    Click image for larger version

Name:	HIP 108317.jpg
Views:	1
Size:	110.3 KB
ID:	1340202

Comment

Prima Hugo en dan nu een Hoog Resolutie. De Waterstof Alpha-lijn komt hier in twee emissiecomponenten V (Violet) en R (Rood). De verhouding V/R laat toe het gedrag van het dubbelstersysteem meer in detail te bestuderen:

Click image for larger version

Name:	VVCEPHR26052017TRYPCOL.jpg
Views:	2
Size:	104.6 KB
ID:	1341204

Vriendelijke groeten,
      Marc.
      Attached Files
      Last edited by specman; 29-05-17, 09:24. Reason: Tijdsaanduiding stond in PM, nu in 24-uurs

Comment

Wow, professioneel resultaat.

VV Cep volg ik al jaren, maar alleen visueel. Een verrekijkerobject. De eclips gaat bijna beginnen en zal een paar jaar duren.

Als ik het goed begrijp, bestaat de H-alpha lijn in het spectrum uit twee delen (hoogste piek: Violet; andere piek: Rood) en zijn de komende maanden de volgende veranderingen te verwachten:
        (a) omstreeks 4 augustus 2017 begint de schijf rond de hete (B) ster te verdwijnen achter de rode superreus en dan zou de V-piek moeten verdwijnen;
        (b) rond 27 oktober 2017 is de eclips totaal; dan is alleen de rode superreus zichtbaar vanaf de aarde en zou ook de R-piek verdwenen moeten zijn;
        (c) tussen 1 juni 2018 (eind totaliteit) en 16 mei 2019 (eind eclips) verschijnt eerst R en uiteindelijk V.
        Interpreteer ik het zo goed?

Zijn er nog andere bijzonderheden te zien in zo'n spectrum?
        Die TiO-lijnen zijn toch karakteristiek voor mirasterren? Of komen ze bij alle rode reuzen voor? VV Cep is geen miraster.

Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Inderdaad, Fabricius, aangezien de hete B ster tegenwijzerzin draait veroorzaakt het Doppler effect aan de linkerkant de verschuiving naar het blauwe gedeelte van het spectrum, de V component dus naar de kortere golflengte. De H-alpha emissie aan de rechterkant draait van ons weg (altijd in onze waarneemrichting) vandaar de R component naar langere golflengte. De V/R verhouding levert informatie over het gedrag van beide sterren in verband met accretie-fenomenen.
          De eclips is voorzien voor begin Augustus en de totaliteit duurt ongeveer 300 dagen.
          Aangezien ik ook in het onderzoeksteam zit kan ik je al zeggen dat we nu al een tijdelijke daling merken van de V component. Dat kan veroorzaakt worden door:
          ofwel is de schijf rond de B ster groter dan gedacht
          ofwel is de fotosfeer wind van de M ster groter dan gedacht of veranderd van vorm
          ofwel is het een moment waarbij pulseringen een nakende eclips aankondigen.
          In elk geval we registeren zoveel mogelijk de spectra.

vriendelijke groeten,
          Marc

Comment

Hoi Fabricius,

TiO moleculaire banden komen voor bij alle klasse M sterren. Bij klasse K sterren is de temperatuur nog te hoog en zien wij enkel Titanium in atomaire toestand. Zakt de temperatuur voldoende dan komen wij in de klasse M sterren terecht (Rode reuzen) en kunnen er zich moleculen vormen. In tegenstelling tot atomaire lijnen manifesteren moleculen zich als (absoptie) banden en TiO is daar eeen uitgesproken voorbeeld van.

Vriendelijke groeten
            Hugo

Comment

Bedankt voor de uitleg!
              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Hallo Marc,

Ik zie deze post wat laat, ahum. Leuk object, maar helaas vanuit mijn gewone plek niet bereikbaar.
                In september zitten we weer in zuid Frankrijk voor een week. Dan zal ik er zeker een paar maken rond H-alpha.
                Jammer genoeg is mijn R slechts rond de 6000, niet genoeg ;-((

Groet Arnold
                Losmandy G11, C11 sct, L-200 spectrograaf, SA100, SA200

Comment

Working...
                X