Announcement

Collapse
No announcement yet.

2e Stap Spectroscopie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 2e Stap Spectroscopie

Door allerlei andere projecten (vooral astrofotografie) zijn mijn eerste spectroscopie stappen alweer van eind 2014. Na het met grote belangstelling volgen van Paul Gerlach’s LOWSPEC-project werd mijn interesse weer aangewakkerd.

Omdat ik al een hele tijd een 3D-printer heb kan ik natuurlijk ook een adapter printen om de fiber aan de telescoop te bevestigen.

De telescoopaansluiting zit aan de linker- en de fiber aan de rechterkant. Bovenop zit de guidecamera. In het midden zit een spiegeltje, op een hoek van 45 graden, met een gaatje in het midden voor de fiber. Omdat het focuspunt is afgesteld op de fiber, zit er voor de camera een zelfgemaakte relay-lens (bestaat uit 2 kleine plano-convex lensjes)
    Click image for larger version  Name:	Adapter1.jpg Views:	1 Size:	131.9 KB ID:	1329958

Click image for larger version  Name:	Adapter2.jpg Views:	1 Size:	148.3 KB ID:	1329959

Click image for larger version  Name:	Adapter3.jpg Views:	1 Size:	120.8 KB ID:	1329960

Voor de eerste testen heb ik de telescoop (RC 8”) op een natriumlamp gericht.
    Click image for larger version  Name:	TelescoopGerichtOpLamp.jpg Views:	1 Size:	116.5 KB ID:	1329961

Click image for larger version  Name:	TelescoopGerichtOpLamp2.jpg Views:	1 Size:	97.0 KB ID:	1329962

Het licht van de natriumlamp is goed te zien.
    Click image for larger version  Name:	lagedruknatriumlampUitFiber.jpg Views:	1 Size:	75.7 KB ID:	1329963

Het richten op de lamp gaat makkelijk met de guidecamera. Ook de plaats van de fiber is goed te zien (ronde cirkel)
    Click image for larger version  Name:	ImageGuidingCamera.jpg Views:	1 Size:	43.8 KB ID:	1329964

Uit de eerste snelle meting blijkt dat het om een lagedruk natriumlamp gaat.
    Click image for larger version  Name:	SpectrumNatrumLamp.jpg Views:	1 Size:	82.6 KB ID:	1329965

Tijd om een meting van een ster te doen. Met wat geduld lukt het om Capella op de fiber te krijgen en dan te kunnen volgen op een ster.
    Click image for larger version  Name:	Capella_Guiding_Small.jpg Views:	1 Size:	84.2 KB ID:	1329966

Een meting van 5 seconden. HET WERKT! De foto toont de ruwe, ongekalibreerde data.
    Click image for larger version  Name:	CapellaSpectrumRUW.jpg Views:	1 Size:	113.1 KB ID:	1329967

Nu wil ik verder gaan met het nemen van sterspectra en verwerken van de data. Ook wil ik de adapter gaan verbeteren om stervervorming verminderen (zodat platesolving makkelijker gaat), gaatje in spiegeltje netter proberen te boren en kalibratielampje inbouwen. Ook wil ik kijken naar de voordelen van de constructies die professioneel wordt gebruikt. Zo zou het gebruik van 2 spiegels, waarbij de hoek van de spiegel met fiber kleiner is, beter zijn.
    Click image for larger version  Name:	Untitled.jpg Views:	1 Size:	11.9 KB ID:	1329968

Zeer interessant!
    Naast het verbeteren van de LowSpec wil ik eigenlijk dit jaar mij ook gaan richten op een echell spectrograaf. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem zoals de eShel maar één van de struikelblokken is een guide-unit en hoe je via de fibre het meeste licht naar de spectrograaf krijgt.
    Ik ga jouw stappen op dit gebied op de voet volgen.
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Comment

Zeer interessant. Ik volg deze ontwikkelingen zeer graag.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Originally posted by Paul Gerlach View Post
        Zeer interessant!
        Naast het verbeteren van de LowSpec wil ik eigenlijk dit jaar mij ook gaan richten op een echell spectrograaf. Mijn voorkeur gaat uit naar een systeem zoals de eShel maar één van de struikelblokken is een guide-unit en hoe je via de fibre het meeste licht naar de spectrograaf krijgt.
        Ik ga jouw stappen op dit gebied op de voet volgen.
        Ja, mooi spul die eShel maar kost ook een vermogen. Ik neem aan dat je die echell ook zelf gaat ontwerpen en 3D printen?
        Trouwens mooie oplossing die eshel kalibratie-unit. Door niet de kalibratielamp in te bouwen maar via fiber in de unit te brengen, kun je veel makkelijker van soort lamp wisselen en blijft de Fibre Injection & Guiding Unit veel compacter/simpeler. Wat ik wel wil proberen, is om een vaste spiegel in de unit bouwen die het kalibratielicht op de fiber richt ipv een klapspiegel (wat overigens makkelijkte doen is met een servo) om weer een extra kabel te vermijden.

Ook heb ik al eens met een schuin oog gekeken om zelf een optical bench te maken (3D Printen) met een linear CCD (zoals zo vaak gedaan). Dit is een CCD met een enkele rij pixels. Aansturing hiervan lijkt simpel en is zelfs met een Arduino te doen en de CCD is heel goedkoop. Hierop kan ik zelfs een peltier koeling maken. Ik draaf een beetje door maar geeft gelijk aan wat er door mijn hoofd gaat. Ik moet zeggen het zelfbouwen geeft mij altijd minstens de helft aan voldoening.

Comment

één van de struikelblokken is een guide-unit en hoe je via de fibre het meeste licht naar de spectrograaf krijgt.
          Als ik de handleiding lees doen ze het bij Shelyak op dezelfde manier:

First, a mirror reflects the telescope sky field into a guiding camera. This helps to center the object using a C-mount guiding camera. If you have a CS-mount, use a CS/C extender for optimal performance.

A small hole (around 50μm – like the fibre diameter) is made in this mirror, aligned with the fiber end all the light which goes through the hole will be collected in the fiber.

Hoe zou je eigenlijk zo'n klein gaatje in een spiegel kunnen krijgen? Overigens heb ik een fiber en boortje van 0.5mm in bestelling want de huidige 1mm is wat aan de grote kant. Aan de andere kant vangt hij ook lekker veel licht op.

Comment

maar één van de struikelblokken is een guide-unit en hoe je via de fibre het meeste licht naar de spectrograaf krijgt.
            Wellicht dat je onderstaande links al kent, die hier meer inzicht in geven:
            http://spektroskopie.fg-vds.de/pdf/Spektrum45.pdf
            http://spektroskopie.fg-vds.de/pdf/lichtleiter.pdf
            http://spektroskopie.fg-vds.de/pdf/neumann_d.pdf

Ik wil de versie met 2 spiegels en versie met het microscoopglaasje gaan bouwen en testen.

Comment

Working...
            X