Announcement

Collapse
No announcement yet.

Spectroscopiedag 18 november 2017

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Spectroscopiedag 18 november 2017

Ik weet dat het nog een eind weg is, maar goede en tijdige voorbereiding kan een derde spectroscopiedag alleen maar goed en zinvol maken.
    Ik stel voor : zaterdag 18 november 2017 op Sterrenwacht Tivoli in Oudenbosch. Het is er ten eerste goed toeven en het is volgens mij ideaal om die dag daar te organiseren. Goed bereikbaar voor zowat iedereen en meer dan prima service.
    De VVS werkgroep spectroscopie wordt opgericht op 22 april tijdens de algemeneVVS ledenvergadering.. Ook daar zullen we uiteraard bepaalde zaken doen. l.Mensen die zich willen aansluiten : Graag !
    Zoals bekend komen we zowat elke week in kleine groep samen in Gent. Dit werkt alvast heel goed, en zo kunnen we mooi 'op de bal' spelen waar nodig/gewenst.
    PROGRAMMA voor 18 november: Bij deze gewoon enkele voorstellen. Andere zaken, post even op deze lijst? Zo kunnen we centraliseren en onderling overleg plegen. Hier alvast een aanzet en wat suggesties.
    • voorstelling bekomen resultaten sinds de laatste bijeenkomst nov. 2016. Zowel wat zelfbouw betreft als waarnemen en dataverwerking. Ervaringen uitwisselen.
    • suggesties om (nieuwe) mensen wat wegwijs te maken: Dit werd vorige woensdag al kort besproken met Emmanual Thienpont;graag zouden we Youtube filmpjes maken over een paar onderwerpen. Voor zowat iedereen op de lijst een evidentie, voor velen echter een struikelblok.

* Hoe sluit je een SA100 of een spectrograaf aan op je telescoop. Waar moet je op letten. Wij kennen sterrenwachten die een spectroscoop in bezit hebben, maar er niet in slagen zoiets werkend te krijgen.
    * filmpjes over hoe je dataverwerking doet. Je mag 100 presentaties bijwonen: het ZIEN DOEN is zoveel leerzamer.
    Ziezo mensen, dit is een eerste aanzet. Laat jullie verbeelding maar de vrije loop. Zonder inbreng is de dag maar niets...
    groetjes,
    jp

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Zeer mooi initiatief, Jean Pierre.
    Jammer dat Gent voor mij wel ver is om iedere week te komen.

Maar 18 november plaats ik zeker in mijn agenda!
    355mm F/5 Newton op Losmandy Titan + Nikon D5100 + DMK21 + ASI 120MM

Comment

Hallo Wim,staat genoteerd! Verslagen en/of resultaten van de vergaderingen zal ik in de toekomst ook wel online gooien. Ben dit nog aan het bekijken...zou een pluspunt zijn voor mensen die er fysiek niet bij kunnen zijn.

Comment

Of via skype LIVE ...zo heb ik vorig jaar ook ziek in bed de inspecteur 4u aangehoord.....

Comment

Originally posted by WimC1970 View Post
          Of via skype LIVE ...
          Goed idee : bespreken we hier woensdag even : is zeker te doen !

Comment

ik hoor er wel van!!

Ik heb hier trouwens opnamen gemaakt van spectra waarvan ik niet goed weet wat ermee te doen, hoe ze te lezen...spectra van quasars en supernovae...

Comment

ok ! Ik spreek hier woensdag even af met Hugo, Guy en Emmanuel hoe we het aan boord leggen. Stuur mij even per PM je telnr? Kwestie van later af te spreken voor skype momenten.
              Volgende week gaan de vergaderingen alvast niet door wegens krokusvakantie en 'Oilst Carnaval'.:-)

Comment

ik stuur je een mailtje, Jean Pierre

Comment

WimC1970 : Kan jij op 18 november iets meer vertellen over waar jij zoal mee bezig bent?
                  Zelfde vraag aan Paul (de vorderingen) en Arnold. en tcpip... Ik wil aan het programma zo vroeg mogelijk beginnen. Aanpassingen kunnen altijd, maar ik wil de grote lijnen vastleggen. Het wordt een zeer drukke tweede helft 2017 voor Kijkerbouw (Kutterverhaal).
                  Guy en Hugo : jullie weten genoeg te vertellen...
                  Ikzelf doe de testen met die proefglaasjes. Misschien nog nét voor de ATT in Essen.
                  Nog suggesties over sprekers? shoot....

Comment

Ik heb genoeg plannen. Alleen nog niet veel mee kunnen doen. Gelukkig verwacht ik daar binnenkort weer mee aan de slag te kunnen zodat ik in november weer wat te vertellen heb.
                    Last edited by Paul Gerlach; 07-04-17, 18:18.
                    Full WMN-member.
                    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Comment

Paul Gerlach : prima !!! Intussen is er ook al een tweede spreker. Een jongeman die spectroscopie als profielwerkstuk koos. Ik vroeg hem omdat hij héél erg zelfstandig werkt. Zo'n gedreven jonge mensen zijn zeldzame parels....Blij dat hij er bij is !

Comment

Ik heb wel de animo maar ik zet mijzelf opnieuw op misschien vanwege een afspraak die opnieuw hoogstwaarschijnlijk in dezelfde periode kan vallen.

Comment

Ik heb aan de mensen van Tivoli nog even voor de zekerheid prijs gevraagd. Zodra ik bevestiging heb gaat het inschrijvingstopic online. Het is nu al effectief een stormloop! Reeds 23 mensen schreven zich in.. voor een dag in November. Ik heb ook even het absolute maximaal aantal deelnemers opgevraagd aan Herman Vissia. Het moet nog haalbaar blijven, en ik wil MET ZEKERHEID de locatie behouden! Aanvankelijk werd het maximum gesteld op 35 mensen. Ik wil het graag optrekken tot 40.
                          Vanaf 2019 komt er een extra spectroscopiedag (hoop ik althans), maar dan onder de VVS. Die VVS groep willen we graag officieel oprichten op 22/4 in het planetarium in Brussel.

Ook het programma staat zo ongeveer op punt. Vandaag heeft Arnold zich aangemeld en Edwin Deceunick. resp.

Arnold: over de workshop t.b.v. het 10-jarig bestaan van BeSS.(hij is er bij).Deze workshop zal in Meudon, het observatorium te Parijs, worden gehouden in een week in oktober.
                          Daar zullen o.a. ook Christian Buil, Valerie Desnoux, Olivier Thizy, Francois Cochard etc. aan meedoen.
                          Edwin: ''Ik zal mijn gemodificeerde ESD 10 spectroscoop met veel motoren er op kunnen demonstreren , en heel praktisch die elektrische remote regelingen .
                          Het is nog een experimenteel prototype die werkt , en was wel weer een hele klus om dat te maken .
                          En ook een nagelnieuwe experimenteel prototype lage resolutie prisma spectroscoop die het al goed doet'' .
                          ''.

Comment

breaking news; prof Walter Van Rensbergen (vub) komt als gastspreker naar de spectroscopiedag.

Comment

Mooi! Ben benieuwd naar wat er allemaal verteld gaat worden.
                              C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Working...
                              X