Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

WZ Cas spectrum

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

WZ Cas spectrum

Afgelopen weekend eindelijk maar weer een "goed" :-) spectrum opgenomen. Ik heb een projektje begonnen om H-alfa te meten in Miras, als funktie van de fase in de lichtkurve. In de literatuur is daar opvallend weinig van te vinden. Slechts bij enkele sterren een volledige covering van de fase.

WZ Cas is een heldere koolstof Mira. Het onderstaande spectrum is met een 600 l/mm tralie en f=100mm kameralens opgenomen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: smags6v10035_WZ_Cas_900s.png views: 3 grootte: 15,8 KB id: 1323589 Het spectrum is zeer rood, onder 5200 angstrom valt de intensiteit sterk af. H-alfa is hier zwak in emissie, de Na D lijnen zijn zoals by alle koolstofsterren extreem diep. Het spectrum is ook verder erg rijk aan absorptielijnen. In het spectrale profiel ziet dat eruit als ruis, maar in het 2-dimensionale CCD spectrum is te zien dat het echte lijnen zijn. Ik heb nog een stukje uitgesneden uit het "donkere" deel van het spectrum, rond H-beta die ook in emissie is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: WZ_Cas_Hbeta.png views: 2 grootte: 103,4 KB id: 1323590

Duidelijk is te zien dat bij deze resolutie bijna van pixel tot pixel absorpties optreden, wat zoals gezegd in het profiel de indruk van ruis maakt.

Ik kan het niet laten nog even een impressie te geven van de ontberingen die zo op 900m hoogte optreden:
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: winterobserving.png views: 2 grootte: 458,5 KB id: 1323592
    Temperatuur: -14C. Gewoonlijk ga ik onder -10 niet meer 's nachts naar buiten (vingers worden binnen minuten stijf en kabels ook), maar het laatste spectrum van WZ Cas was 1 maand geleden (vanwege sneeuw en zo) en de komende dagen ziet het ook niet goed uit. Eind december was H-alfa in WZ Cas heel sterk, dat is nu al duidelijk minder ..
    Bij zulke lage temperaturen gaan bij mij (ik bedoel natuurlijk in de spectrograaf :-) ) sommige schroefjes los zitten, das is waarschinlijk ook de reden das het tralie plotseling wat verdraaid was, waardoor het spectrum scheef staat. Kon ik niet meer ter plekke korrigeren. Komt op het lijstje met verbeteringen die ik "ooit" nog eens ga maken...
    Voeg bestanden toe
    http://sunken-mill-observatory.jimdo.com/

Spectroscopie aan een campingtafeltje bij -14C... Brrrr! En dan moet je ook nog een weg graven naar je waarneemplek. Respect!
    Is het een zelfbouw spectrograaf die je hiervoor gebruikt? Ligt het aan mij of is de opname een beetje undersampled (kan natuurlijk ook zo lijken door de hoeveelheid smalle absorptielijntjes). Ik hoop dat we binnenkort ook wat gekalibreerde spectra kunnen zien.

Groet,
    Paul
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Ja, dit is de SMAGS" zelfbouw spectrograaf zoals beschreven op de website https://sunken-mill-observatory.jimd...ographs/smags/
      Qua specificaties vergelijkbaar met de LISA van Shelyak maar geoptimeerd voor de C9 en 9mu pixels (dwz groter en zwaarder), en nu met VPH transmissie grating, wat mij ongeveer een magnitude meer geeft als vroeger met het Edmund Scientific grating (maar ik neem aan dat LISA ook een betere kwaliteit grating gebruikt, daarvoor is het ding duur genoeg).
      Gewoonlijk heeft SMAGS ongeveer 3 pixels per FWHM, maar het kan zijn dat door de lage temperatuur het focus wat verschoven is zodat rood wat waziger en blauw wat scherper is. Bij "normale" temperaturen is het spectrum-focus eigenlijk stabiel, daarom kontroleer ik het tegenwoordig ook nauwelijks (in tegenstelling tot het telescoop-focus, wat sterk temperatuurafhankelijk is en ik meermaals per nacht instel, omdat het sterk de transmissie door de spleet beinvloed [en ook het volgen]).

Gekalibreerde spectra - ja, daar komt mijn standaardantwoord: "als ik tijd heb" - ik werk eraan...

Groeten, Sander
      http://sunken-mill-observatory.jimdo.com/

Commentaar

Moedig om in zo'n vrieskou spectroscopische opnamen te maken!
        Ook bij ons in Gent was verleden week, op 19 januari, WZ Cas aan de beurt, samen met zijn blauwe begeleider HD224869 stond deze ster op de slit van de Alpy spectroscoop.
        (Zie 2de bladzijde van bijgevoegde .pdf)
        De begeleider vertoonde veel ruis omdat deze niet perfect op de slit stond. WZ Cas daarentegen wel.
        Toch kon de begeleider (B ster) als ijkster dienen. De begeleider bleek emissie lijnen te bezitten (zeer duidelijk bij Ha). Daar deze Be ster niet voor komt in de BeSS database leefden wij een paar minuten in euforie. Hadden wij een nieuwe Be ster ontdekt? NEEN Simbad geeft duidelijk weer dat dit een Be ster is en de ontdekker was ons in 1949 reeds vooraf gegaan.
        Bijgevoegd een reductie van het paar (.pdf) met Bass software.
        Groeten
        Hugo
        WZ Cas.pdf

Commentaar

Ja, mooi gedaan hoor. Erg kkkkkoud!
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
          X