Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spectroscopie van heldere wintersterren als profielwerkstuk

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spectroscopie van heldere wintersterren als profielwerkstuk

Mijn zoon (17 jaar, vijfde klas VWO) zal in de komende weken een profielwerkstuk uit moeten voeren. Zijn idee: spectroscopisch aantonen dat er verschillen zijn tussen de heldere sterren aan de winterhemel, met name Capella, Castor, Pollux, Procyon, Rigel, Aldebaran, Bellatrix en Betelgeuze. Het mooie van deze sterren is dat het inderdaad om een groep heel verschillende sterren gaat: hoofdreeks (zoals Sirius, Procyon en Bellatrix), rode (super-)reuzen (zoals Betelgeuze en Aldebaran) en blauwe reuzen (zoals Rigel). Doel is Fraunhoferlijnen fotograferen, en proberen op basis van die resultaten, de plaats van de betreffende ster in het Herzsprung Russel-diagram te bepalen.

De werkwijze: mijn Celestron C6 (of C14, dat weten we nog niet) met een Star Analyser SA100 en een Pentax K3 DSLR. De Star Analyser SA100 hebben we niet; de rest wel. Is dit de juiste weg vooruit om inderdaad tot resultaten te komen?

Dit kan hij doen. Het zou kunnen werken. Wat hij als toetje kan doen, is aan de hand van de gecalibreerde spectra proberen terug te rekenen wat de oppervlaktetemperatuur is.

Commentaar

gewoon even ter info; dit schooljaar mag een student (of een groep studenten) een project indienen bij ons. Als het interessant genoeg is mogen ze de hele spectroscopie spectroscopie setup die op het dak van de S9 staat (en dat is nogal wat) gebruiken onder begeleiding.Gratis en voor niets, begeleiding inbegrepen. Wel in de periode dat deze niet door onze studenten worden gebruikt. Ik dacht dat januari daar nog bij was.
      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

@JP: bedoel je daarmee te zeggen dat een NL student hiervoor ook in aanmerking kan komen? Dat klinkt interessant. Ik zal met Loek die mogelijkheid bespreken. Wat moet hij doen om daarvoor evt in aanmerking te komen? Een projectaanvraag schrijven, neem ik aan?

Is dat de setup met de C14 met aangepaste corrector?

Commentaar

Uiteraard, Nederlanders zijn ook mensen - project even voorstellen volstaat.
          ik post straks even de setup. Iets groter dan de c 14 . Ik meld me voor de middag !

Commentaar

Ja, dat kan makkelijk zo met een SA100 (hier staat een SA200 te koop trouwens http://forum.astronomie.de/phpapps/u...ser_200#UNREAD) maar misschien gaat je spectrum dan te schuin. Je wilt bijvoorbeeld een ster van spectraalklasse A vergelijken met een M dus dan moet wel het hele spectrum erop.

Kijk ook hier: http://www.patonhawksley.co.uk/astro...lgratings.html
            en hier: http://www.patonhawksley.co.uk/trans...ngratings.html

Zo kan je dunnetjes het Harvard onderzoek overdoen.

Kijk op de perfecte site van Buil hoe je dit doet: http://www.astrosurf.com/buil/staranalyser/obs.htm

Gebruik dit voor wat meer theoretische background: http://www.unitronitalia.com/prodott..._0-english.pdf Het is een uitstekend werk

Ik heb dit boek, dat mag je wel een tijdje lenen van me. Daar staat precies in hoe je dat doet, ook met een telelens en grating. En ook hoe je het spectrum daarna calibreert en analyseert met VisualSpec.
            http://www.springer.com/us/book/9781461413967

Eee.....aanstaande zaterdag is een spectroscopiedag bij sterrenwacht Tivoli. Misschien leuk om daar heen te gaan. Moet je wel eerst even regelen met Jean Pierre i.v.m. de kosten voor de lunch.

200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Skyheerlen ; inderdaad spectroscopiedag nu zaterdag. Kunnen afspraken worden gemaakt ook.
              Wat kan : we hebben hier de 40 cm cassegrain van Astro Opticmet een Alpi erachter. Voor dit doel heel erg goed. Voorstel is om remote te gaan (minder gedoe...het weer hier en in Heerlen is niet altijd identiek, en het is ook een eind. Begeleiding kan via Skype. Ter plaatse is ook goed, maar remote lijkt haalbaarder.
              Ik stuur even een PM met de gegevens van Guy.

Commentaar

Wow, met een -echte- telescoop werken is natuurlijk helemaal geweldig. Wat een prachtig aanbod van JP zeg.

@Skyheerlen: als jullie aanstaande zaterdag naar Tivoli Oudenbosch komen kan ik het boek voor jullie meebrengen.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Hartelijk dank voor het meedenken! Ik zal even met zoonlief overleggen hoe hij verder wilt gaan; hij is immers eigenaar van dit proces.

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                    Ik zal even met zoonlief overleggen hoe hij verder wilt gaan; hij is immers eigenaar van dit proces.
                    Uiteraard...ook wij werken liefst met gemotiveerde studenten. Ze mogen het niet doen 'omdat iemand anders het voorstelt', maar uit hun hart.

Commentaar

Txs voor alle aanbiedingen. De hoofdlijnen zijn duidelijk: Loek (mijn zoon) wil heel graag gebruik maken van het aanbod van Jean-Pierre om de apparatuur in Gent te gebruiken. Het liefst wil hij er zelf zijn als de spectra gemaakt worden (als dat te regelen is). Hij zal dit weekend via mail met Jean-Pierre en Guy hierover afstemmen, incl. zijn exacte projectplan.

MBT de spectroscopie-dag: Loek heeft nog niet zo lang geleden besloten spectroscopie als profielwerkstuk te doen, en op dat moment hadden we op de dag vd spectroscopie-dag al andere afspraken staan. Loek zelf moet werken; kan geen verlof krijgen, dus kan niet komen. Jammer, maar zo is het.
                      @Patrick: ik zal nog met Loek afstemmen of hij jouw aanbod van een boek nodig heeft; hij heeft zelf al veel materiaal verzameld.

Commentaar

Dat is heel mooi en zullen we met alle plezier aan meewerken ! Altijd leuk om een profielwerkstuk spectroscopie in de groep te hebben.
                        Ik zou zeggen : laat hem naar Guy (met mij in cc graag, want ik hou de 'agenda' bij) zijn plannen voorstellen. Dan maken we de afspraken.

Commentaar

We zijn op 21 december 2016 op de VSRUG geweest en hebben daar een rondleiding gekregen van Jean-Pierre en met Guy samen gewerkt (drooggeoefend) met de grote 40cm cassegrain op 10Micron 3000 HPS met bijbehorende spectroscoop. De ontvangst en support waren geweldig!
                          .
                          De koepel op het dak, met Guy en Loek.
                          .
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1.JPG views: 5 grootte: 236,2 KB id: 1320593
                          .
                          De monstertelescoop in de koepel. Optiek van Lomo, diameter 40cm.
                          .
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2.JPG views: 4 grootte: 210,8 KB id: 1320594
                          .
                          Loek demonteert de gewone camera en monteert de spectroscoop.
                          .
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 3.JPG views: 5 grootte: 241,3 KB id: 1320595
                          .
                          De spectroscoop met camera in het midden; volgcamera links.
                          .
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4.JPG views: 5 grootte: 221,9 KB id: 1320596
                          .
                          Achter de PC (in de koepel) om de telescoop te bedienen. Via remote ziet het er ongeveer hetzelfde uit.
                          .
                          Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 5.JPG views: 4 grootte: 228,4 KB id: 1320597

Commentaar

Even later in de kelder: Jean-Pierre legt Loek uit hoe de opdampmachine werkt.
                            .
                            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 6.JPG views: 4 grootte: 258,8 KB id: 1320602

Commentaar

Fast foreward: 5 januari 2017. Loek werkt remote, met Guy op de achtergrond in Gent, en maak een hele massa spectra.
                              .
                              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_5747 - kopie.JPG views: 5 grootte: 108,1 KB id: 1320608

Commentaar

Werken...
                              X