Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

L200 spectroscoop

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

L200 spectroscoop

Hallo,

Ik zie net op een spectroscopie mailinglijst dat JTW-astronomy stopt met productie/levering van de L200 spectroscoop (welke ongeveer iets meer dan 2 jaar terug mee gestart was). Het liep inderdaad niet zo goed, ik heb pas na 1,5 jaar de calibratie-unit ontvangen, na nog wat vragen over andere lamp of extra lamp, bleef alles stil lang kant JTW... . Ik had nog enkele lampjes toegestuurd gekregen om te testen, maar niet de houders waar ze in geplaatst moeten worden. Niet echt een ramp, want die zijn wel zelf te maken mits wat handigheid. Gelukkig is mijn L200 nu compleet, ik lees dat andere klanten van JTW nog steeds wachten op hun toestel, na 2 jaar geleden besteld en betaald geweest te zijn . Nu aankopen enz... terug via Ken Harrison ?
    http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

*Mompelt wat onverstaanbaars over een spiegelcel* en leest verder mee voor de cola en popcorn.

Commentaar

Ken had de productie juist uit handen gegeven om er zo voor te zorgen dat meer mensen zo'n spectroscoop konden aanschaffen.
      Jammer dat er, met uitzondering van de eerste batch, weinig van terecht is gekomen.
      Full WMN-member.
      GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Dit draadje eventjes van onder het stof gehaald omdat er momenteel een L200 te koop staat met gratings van 300, 600 en 1200l/mm en een Neon calibratie lamp met het nieuwe type aansturing.
        Gezien de L200 niet meer wordt gefabriceerd (en ondersteund?) door JTW, is het nog verstandig deze spectroscoop te kopen? Is het grating van 150 en 1800l/mm (incl. houders) nog verkrijgbaar, en wat in geval van een defect etc.?

Ik zou de L200 gebruiken met een C11 al dan niet met f/6.3 FR en momenteel een ASI290MM.

Moest dit toestel toch nog aan te raden zijn, wat zou een aannemelijke prijs zijn in de configuratie hierboven? (het is niet de 'deluxe' versie met koffer).
        Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | ASI290MM | SA100

Commentaar

Ik heb het ook net gezien dat er een L200 van Ken Harrison te koop staat.

Toch wel even over nadenken omdat, zoals je zelf aangeeft er geen support (lees onderdelen) te koop meer zijn. Met wat handigheid zijn sommige zaken mogelijk zelf na te maken. De kalibratielampjes zitten in een speciale houder, de lampjes zijn er in gekleefd. Vervangen van het lampje wordt een hele klus. Andere optie ,zoals aj55 (Arnold De Bruin) toepast, is gebruik maken van de calibratie-unit van de ALPY600, maar die is ook niet goedkoop, maar wel op afstand te bedienen.

Voor de rest doet de L200 wat hij moet doen en werkt naar behoren. Ik heb er ongeveer een jaar, degelijk werk mee gedaan. enkele minpuntjes: De L200 heeft wel wat last van flexure, maar dat hebben andere spectrografen, die op de telescoop gemonteerd zijn, ook last van. Wat ik ook nog ondervond was dat bij gebruik van hoge resolutie (rooster 1800 l/mm) , een shift van enkele tienden van een angstrom in mijn spectra had. Mits telkens deze shift te meten (a.d.h.v. de tellurische lijnen) kon ik dit corrigeren in ISIS. Ook had ik een lichte niet lineariteit in mijn spectra als ik vergelijkingen deed op de tellurische lijnen. Oorzaak van de shift en niet lineariteit heb ik nooit kunnen achterhalen. Navraag bij collega L200 gebruikers, bleek dat dit probleem niet bij elk toestel voor kwam.

Waarom ik de spectro-L200 dan toch verkocht heb ? Ik kreeg de vraag om mee te werken aan bepaalde projecten voor hoge resolutie spectroscopie, voorwaarde was dat de resolving power > 12000 moest zijn.

Uiteindelijk ben ik dan overgeschakeld naar de LHiResIII met het 2400 l/mm rooster. Naar mijn mening, mechanisch steviger toestel en wordt nog steeds geproduceerd en heb je dus ook de volle support van Sheliak. Er hangt helaas wel een prijskaartje aan.

De prijs die men vraagt lijkt me aanvaardbaar (mits rekening houden met de koers AUD ), de transport en eventuele import+ tax komen er dan mogelijk nog wel bij. (Ik heb geen idee hoe het in Nederland is). Onderhandelen als je interesse hebt… Immers onderdelen zullen niet meer verkrijgbaar zijn. Defecten kun je meestal zelf oplossen of met de hulp van andere spectroscopisten.

De sensor/chip van de ASI290M lijkt me eerder wat aan de kleine kant, hoe kleiner de sensor-afmetingen (5.6 x 3.1 mm in uw geval) hoe smaller het spectrum dat je zal kunnen capteren, zal zijn. Ik zelf gebruik een Trius SX814M (CCD-chip grootte: 12.5x10mm). Maar het zal wel werken met die kleinere chip, je zal een rooster met minder lijnen kunnen nemen, maar dan ga je inboeten aan resolutie. Met deze kleine chip en bij bijv. het rooster van 1800l/mm bestaat de kans dat je niet voldoende calibratielijnen ziet in je beeld, probleem wordt dan een correcte calibratie en het juist herkennen welke lijn bij welke golflengte hoort. Maar je kan er zeker veel mee doen.

Hopelijk ben je hier iets mee?
          http://www.astronomie.be/erik.bryssinck/ - 0.4-m f/3.8 AG16, SBIG STL6303E , FLI Altlas focuser, ASA DDM85 montering.

Commentaar

Hallo Erik, bedankt voor je uitvoerig antwoord.

Zoals ik al dacht is het ontbreken van support en onderdelen door de fabrikant toch wel een handicap van deze spectroscoop. Ik twijfel er niet aan dat de L200 mij heel wat zou kunnen bijbrengen, maar wanneer ik zo'n investering doe zou ik toch graag zekerheid hebben dat ik er lang plezier van kan hebben, zelfs al gaat er eens iets stuk.
            Ken Harisson heeft me ondertussen ook bevestigd dat bijkomende gratings niet meer verkrijgbaar zijn. Ik vermoed dat het dan vooral om de gratinghouder gaat, en dat de grating zelf een standaard product is dat wel nog te verkrijgen is? Voor die gratinghouder zouden er wel al wat amateurs bezig zijn met iets (3D geprint?) te ontwerpen.
            In combinatie met de C11 f/10 is dat 1800l/mm grating dan (op termijn) toch wel al een must lijkt me, en daar zou ik dan potentieel al vast komen te zitten.

Ik heb inderdaad al gemerkt dat er veel amateur spectroscopisten uiteindelijk bij een LHiRess III uitkomen, meteen ook het duurste comercieel beschikbare slit/grating model lijkt me, maar dan ook meteen met de momenteel hoogst mogelijke R-waarde... Soms denk ik dan: "moet je gewoon meteen daar voor gaan?" (als het doel toch ook wel iets nuttigs te betekenen is in een Pro-Am samenwerking).

Ik ben momenteel de (2de hands) markt wat aan het afzoeken, en bekijk het steeds wanneer er wat voorbij komt. Onlangs was er zo ook de DADOS van Paul hierboven, daar heb ik toen ook even naar gekeken. Als ze zo allemaal eens de revue passeren heb ik een betere kijk op de zaak voor wanneer ik er klaar voor ben en er een interessante aanbieding voorbij komt

Dat de ASI 290MM niet perfect is ben ik me van bewust. Maar ik kan er momenteel samen met de SA100 wel mee verder, en als ik ooit een betere camera aanschaf kan die eventueel nog dienst doen als guide camera.

Even terzijde: ik nam begin dit jaar jou SA100 over.
            Last bewerkt door SereN; 27-07-19, 08:05.
            Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10 | ASI290MM | SA100

Commentaar

Dan toch maar even reageren ;-)
              Dat de L200 niet meer gemaakt wordt is voor mij niet zo'n punt. Al met al is het een 'simpele' mechanische constructie waar je zelf heel wat aan kan sleutelen.
              Als de prijs goed is, is het toch interessant. Misschien niet voor de hoogste resolutie, maar voor BeSS werk ik er al enige jaren mee op R>5000 met mijn 1200 tralie.
              En vergeet niet, een goede signaal/ruis verhouding is ook heel belangrijk. Niet alleen een zo hoog mogelijke R waarde!
              Erik heeft gelijk dat er wat shift in zit, maar die is goed te corrigeren zoals hij al zegt. Ik denk trouwens dat op sub-Angstrom niveau alles wel wat doorbuigt. Buigen of barsten ;-))
              De DADOS van Paul heeft inmiddels een nieuwe eigenaar (en ik ben er blij mee ;-))
              Groet, Arnold

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: L200_RPi.JPG views: 20 grootte: 896,5 KB id: 1425412
              Voeg bestanden toe
              Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

Commentaar

Werken...
              X