Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

First light LOWSPEC-2 (tweede poging om een spectroscoop te bouwen)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

First light LOWSPEC-2 (tweede poging om een spectroscoop te bouwen)

Het is een tijdje stil geweest bij mij met ASM (Amateur Spectroscope Making) maar ik heb onlangs de draad weer opgepakt.
    De resultaten van de LOWSPEC waren voor verbetering vatbaar en daarom ben ik weer met mijn 3D-printer aan de slag gegaan.
    De optische componenten zijn ook veranderd.

Ik kan 'm nog niet echt aan de tand voelen omdat ik met mijn stomme kop de verkeerde achromaat bestelde voor de autoguider...

Groet, Paul
    Full WMN-member.
    GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Ah, gelukkig weer een update. Ik volg je ASM met grote belangstelling.

Commentaar

Zeer interessant Paul. Ik heb binnenkort de L200 terug en ga deze testen met de ASI174MM, die zou veel gevoeliger moeten zijn in UV / IR t.o.v. de KAI-4021 in mijn Atik4000....
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Ziet er gaaf uit Paul. Ben benieuwd naar de "onthulling" in november!

Groet Arnold
        Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

Commentaar

Neem je hem mee naar de astrofotografiedag?
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
            Neem je hem mee naar de astrofotografiedag?
            maar toch zeker wel op de spectroscopiedag 26 november :-)
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Ja, ik neem 'm mee naar de Astrofotografiedag en natuurlijk naar de spectroscopiedag ;-)
              Wel heb ik gemerkt dat ook dit ontwerp geplaagd wordt door het bekende probleem dat ik geen acceptabel scherp spectrum krijg over het gehele spectrum .
              Een simpel achromaat is hier gewoon niet voldoende.
              En daarmee komt dit project ook in gevaar. De bedoeling is dat het niet al te duur gaat worden.
              Het maken van een lage resolutie spectroscoop is een stuk moeilijker dan een hoge resolutie spectroscoop...
              Full WMN-member.
              GSO 8" f/8 Ritchey-Chrétien, AT66ED, EQ6 Pro + EQMOD, NEQ3+SynScan, Atik 314L, Atik 314E, SXV-MC8, DSI PRO, Orion autoguider, LodeStar autoguider, Baader DADOS spectrograaf.

Commentaar

Kleine update:
                Iemand op een Duits forum had voorgesteld om de camera iets schuin te monteren zodat de focus zo zou verbeteren. Omdat dat best wel moeilijk te realiseren is, kwam ik op het idee om in plaats daarvan de cameralens iets schuin te zetten.
                Na wat proberen vond ik een positie waarbij de focus zo optimaal mogelijk was over het gehele bereik.
                De resolutie van deze spectroscoop met een 300 l/mm tralie is 6 Angstrom en is bruikbaar voor telescopen vanaf f/6.
                Full WMN-member.

Commentaar

Ondertussen heb ik de LOWSPEC kunnen testen op de 'standaard' voor de spectroscopie; Wega.
                  het volgen met de spleet is mogelijk maar het relatief ruwe oppervlak maakt het niet makkelijk. Een beter alternatief (glazen plaatje met opgedampt chroom voorzien van een spleet kost al snel 250 euro. Daarom heb ik besloten een spleet van de ALPY600 aan te schaffen (155 euro). Ik hoop ooit een goedkopere oplossing hiervoor te kunnen vinden zodat de LOWSPEC voor iedereen betaalbaar blijft.

Goed, allereerst Wega met de LOWSPEC gevolgd door een opname gemaakt met mijn oude trouwe DADOS (een commerciële spectroscoop van Baader Planetarium).

Ondanks het feit dat er in het UV wat focusproblemen zijn, is het overall resultaat best wel goed. Zeker als je het profiel vergelijkt met dat van de DADOS,
                  Voeg bestanden toe
                  Full WMN-member.

Commentaar

Zeer mooi initiatief Paul. Afgelopen zaterdag heb ik deze mooie spectrograaf mogen aanschouwen en e.e.a. begint al goed te werken.
                    Super dat je dit doet voor de astro-community Paul!
                    @Paul: neem eens contact op met JP, misschien kan die een reflective slit maken door een stuk glas op te dampen met een draad of iets dat later te verwijderen is.

Commentaar

Paul Gerlach : zeg het maar : ik luister :-) Ik meen dat de idee van dat draadje ooit eens aan bod kwam (ik denk door Hugo), maar om de één of andere reden is dit toen niet doorgegaan. Kan het zijn omdat een draadje rond is, en dat het patroon van die slit zal versoren? Opdampen doe je rechtlijnig. Ik kan het wel eens proberen. Mensenhaar? wordt wel experimeteren om dit correct op het glas sluitend te spannen...Maar ik hou van experimenteren. Dus hou jullie vooral niet in !

edit : net even met Guy W overlegd. slit moet 50 micron zijn. Een draadje : dan heb je waarschijnlijk geen scherp afgelijnde slit. Mensenhaar is dikker. Ik zal mijn haardos even proper wassen met wash and go en we gaan aan de slag. Wie niet waagt blijft maagd :-)
                      Last bewerkt door jeanpierre; 17-10-16, 10:00. Reden: edit toegevoegd met nadere uitleg.

Commentaar

Ziet er goed uit Paul! Heb je een R kunnen bepalen?
                        Losmandy G11, EdgeHD8, L-200 spectrograaf, LowSpec, SA100, SA200

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
                          Wie niet waagt blijft maagd :-)
                          Juist! Zo is dat. Er is altijd een reden te verzinnen om iets -niet- te doen.

Commentaar

Ik heb alleen (dringend..) de afmetingen van de glaasjes nodig. en de dikte. Dan kan ik al beginnen hee.
                            een Maagd is iemand die niet heeft geweegd. En ik ben een Leeuw :-)

Commentaar

@Arnold: Als ik de lijnen van het kalibratiespectrum meet kom ik op R = 900 in de omgeving van H-alfa. Echter, het buigingsschijfje van de ster dat mijn Russentonne produceert (f=1000mm) is ongeveer 19 micron en de gebruikte spleet 25 micron dus de werkelijke resolutie zal rond de 1000 liggen. Je kunt zien dat de natriumlijnen gescheiden zijn en de resolutie in dat gebied dus 6 Angstrom moet zijn.

jeanpierre: De spleet die nodig is mag maximaal 25 micron breed zijn. 50 micron is voor de 'gangbare' 200mm amateurtelescopen te breed. Een stukje optisch glas met een diameter van 10-16mm en een dikte van 1,5mm zou mooi zijn. Het zal niet eenvoudig zijn maar als het lukt kan dat de kosten voor dit instrument aanzienlijk drukken.

Verder moet er nog een kalibratie-eenheid komen met een Relco starterlampje of iets dergelijk. Deze geven licht bij een voltage van 90 volt en hoger. Iets zoals de Alpy en Lhires III gebruiken. Dit moet op 12 volt kunnen werken en via een USB-relais schakelbaar zijn. Zelf heb ik geen kennis van elektronica dus als er iemand is die mij daarbij behulpzaam kan zijn graag.

Zoals ik al aan diverse lieden heb duidelijk gemaakt: het is mijn bedoeling dit als een soort Open Source project de wereld in te slingeren zodat iedereen op een relatief goedkope manier aan spleetspectroscopie kan gaan doen.
                              Full WMN-member.

Commentaar

Werken...
                              X