Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste poging met Spectroscopie...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eerste poging met Spectroscopie...

Mijn eerste pogingen op spectroscopie gebied!

Zie origineel:
    http://www.bozon.org/pictures/starsp...ega_final3.JPG

Groetjes,
    Bart

Re: Eerste poging met Spectroscopie...

Nog wat meer spielerei:

http://www.bozon.org/pictures/starspectra2/gallery.html

Commentaar

ziet er interessant uit!

kan je uitleggen, eventueel met een foto of linkje, hoe je dit voorelkaar krijgt?
      en wat kan je ermee?
      Polarex 60/900 EQ; Borg 71FL; Lunt 50mm

Commentaar

Hoi,

ben nog bezig met een webpagina met mijn set up.

In principe splits je het licht van een ster in de verschillende golflengtes. Daar kun je een prisma of een lijnraster voor gebruiken. Beide buigen het licht.

Ik heb voor 9 pond 2 velletjes met een lijn raster bij edmund optics gekocht.
        Ik heb nu 3 verschillende setups:
        1) Je houdt het vel simpelweg voor je lens van je camera. Die foto met al die verschillende lichtjes is zo gemaakt.

Je kan op die ene foto ook heel goed zien dat een gloeilamp een continue spectrum heeft, en kwiklampen niet!

2) Je houdt het raster tussen je objectief en je oculair (waarbij je je oculair een beetje schuin moet zetten. Ik heb hiervoor een flipmirror misbruikt. De foto van Vega is hiermee gemaakt. (meer info volgt...)

3) Nog te bouwen: een setup waarmee het licht eerst weer parrallel wordt gemaakt en dan door het filter gaat en daarna weer gebundeld wordt... (meer info volgt).

Wat je ermee kunt: Als mijn resolutie goed genoeg is kun je de volgende 2 dingen:
        a) weten wat voor stoffen er in de lichtbron zitten. Bij Vega kun je goed zien dat er waterstof in zit (duh).
        b) Als de resolutie Heeeel goed is, dan kun je ook de roodverschuiving meten, en dus de relatieve snelheid t.o.v. ons.

Ik vond het erg gaaf om met wat simpele middelen al een spectrum van Vega te kunnen maken!!! Stond echt te hyperen toen ik de lijntjes op mijn lcd zag...

Groetjes,
        Bart

Commentaar

Hoe heb je dat grafiekje gemaakt? Fourier analyse?

Wat nu als je een webcam op Vega richt en dan het "witte" puntje door een stukje Fourier analyse haalt. Krijg je dan ook zo'n grafiek?
          The Big Bang is fun

Commentaar

Gaaf! Ik wil al heel lang iets soortgelijks gaan doen. Zo heel af en toe krijgen we op het werk afgeschreven diode-array UV-VIS detectoren terug. Ik wil met een optical fibre hier het sterlicht op de diodebank krijgen via een serie spiegels en gratings. De resolutie en gevoeligheid van dit instrument zijn erg hoog! (resolutie 1,18nm).

Nu is het wachten tot er weer zoiets wordt weggegooid
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Het grafiekje maak je met vspec:
              http://www.astrosurf.com/vdesnoux/download.html

Morelinux:
              - Fourieranalyse helpt je niet als je alleen de witte punt hebt. De ccd geeft de waardes voor blauw/rood/groen en die zullen bij wit allemaal ~ 255 zijn... Daar kun je niet zo veel op analyseren...
              Je moet echt zo'n regenboogplaatje hebben!

Groetjes,
              Bart

Commentaar

Je prisma is eigenlijk een fourieranalysator....

B.

Commentaar

Hoe kom je dan aan een prisma? Gewoon ergens uitslopen?

Commentaar

Wat ik persoonlijk zou doen is een lijntjes raster bij edmund optics te bestellen.

http://www.edmundoptics.com/onlineca...productID=1490

Met een prisma haal je niet dezelfde resolutie als een raster...

Groetjes,
                    Bart

Commentaar

Als er meer mensen eens wat willen experimenteren kunnen we ook samen een order plaatsten. Ik heb nu 2 A4 vellen gekocht. Maar je kan ook 15 van die foto glaasjes kopen voor 15,-....

Er zijn ook complete telescoop oplossing op de markt, maar die >200,-
                      En de resolutie hoeft daar niet beter te zijn....

Gr,
                      Bart

Commentaar

ik zag op de ATT mensen met zo'n dedicated spectrometer instrument.... was best interessant... maar ben even de naam vergeten van dat bedrijf.
                        Is wel de duurste optie denk ik.. geen idee van de prijs, maar ik denk dat bovenstaande >200 misschien nog aan de lage kant is.

Commentaar

Even wat meer uitleg. Hierboven had ik het over 3 methodes.

Hier heb ik het grafisch uitgelegd:

Type 1 heb ik ondertussen een rev2 van gemaakt:

Groetjes,
                          Bart

Commentaar

Werken...
                          X