Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PICTOR: een gratis te gebruiken open source radiotelescoop

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PICTOR: een gratis te gebruiken open source radiotelescoop

Zie: https://www.pictortelescope.com/
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Leuk initiatief!

Commentaar

Eelco : ach, je hebt toch toegang tot iets veel leukers? Daar kan toch af en toe ook wel 'ns een beetje waarneemtijd af voor zoiets? Hint, hint, wink, wink... lol

Commentaar

Rudy, nou ja, toegang is een groot woord, ik moet net als 2000 anderen gewoon netjes elk jaar vragen om misschien een paar uurtjes waarneemtijd te krijgen voor dat veel leukere telescoopje ... volgende week hoor ik of dat erin zit voor 2020

Commentaar

Eelco : oei, dat is dus best veel concurrentie! Ik vrees dat het dan niet gaat lukken voor zoiets...
          Ik hoop dat ze jouw aanvraag voor 2020 honoreren, als dat het geval is moet je zelf dan ook die kant weer op? Of kan het ook remote in sommige gevallen?

Commentaar

@Rudy: ALMA werkt met 'queue-observing', dat wil zeggen dat de projecten in de rij worden gezet (...) en waargenomen worden als de omstandigheden er beter voor zijn dan voor alle andere projecten die mogelijk zouden zijn op dat moment. Je gaat er dus niet heen om je eigen waarnemingen te doen: die worden door anderen gedaan.
            Ik ben dan wel één van die 'anderen': ik ga er één keer per jaar een week heen om waarnemingen voor anderen uit te voeren (dit jaar rond Sinterklaas), en misschien ook die van mezelf (als die vooraan de rij verschijnt in de 'scheduler'). Ik kan helaas niet stiekem m'n eigen project(en) voorpiepen (wel heel verleidelijk, maar ik heb dat een paar jaar geleden toch braaf niet gedaan ... zucht ... erg irritant als je eigen project in de scheduler opduikt maar NIET bovenaan).

M'n avatar is wel een eigen ALMA waarneming, maar dan nog uit de tijd van 'commissioning', een deftig woord voor 'de boel aan de praat krijgen'. Daar zijn veel testwaarnemingen voor nodig, dus dit z=2 verre sterrenstelsel was een goede keuze daarvoor

Commentaar

Eelco : leuk om te lezen hoe dat gaat in de praktijk, dank! Aardig om te weten wat het verhaal achter jouw avatar is, ik had al een vermoeden dat het iets met jouw werk te maken had, dat wel. Er zjn hier niet veel mensen die een eigen waarneming van een z=2 stelsel kunnen laten zien, dat is toch wel bijzonder.

Commentaar

Werken...
              X