Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zeer sterke troposferische radio propagatie op 27-12-2018

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zeer sterke troposferische radio propagatie op 27-12-2018

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam:  views: 1 grootte: 250,6 KB id: 1404214Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam:  views: 1 grootte: 68,9 KB id: 1404211Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam:  views: 1 grootte: 196,6 KB id: 1404212Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam:  views: 1 grootte: 12,4 KB id: 1404213 Onze atmosfeer is opgebouwd uit diverse lagen, de tropsfeer (waarin wij leven, tot en met 7-16km), stratosfeer, mesosfeer, thermosfeer etc. Zie het plaatje. De Ionosfeer, de laag die wordt geactiveerd door straling van de Zon, bevindt zich in de hogere lagen van onze atmosfeer.
    Laag frequente radiogolven (<40Mhz) reflecteren op deze ionosfeer.
    Hoog frequente radiogolven echter, verplaatsen zich (we noemen dat propageren) via een rechstreekse zichtverbinding, de antennes moeten elkaar kunnen "zien".

Normaliter koelt de temperatuur in de troposfeer af met de hoogte. In bepaalde uitzonderlijke weercondities, soms getriggerd door bijvoorbeeld mist, kan dat profiel veranderen en neemt de temperatuur op sommige hoogten weer even toe. We noemen dat een inversie.

In zo'n geval propageren hoog frequente radiogolven niet rechtstreeks door de atmosfeer heen de ruimte in, maar worden ze in de troposfeer (7-16km) afgeboven en komen achter de horizon weer op de grond terecht. In zulke situaties kan je FM radiostations horen van echt honderden kilometers ver weg.

Zo'n situatie deed zich gisteren ook al voor. Ik hoorde op de terugreis van mijn werk nabij Rotterdam al een Engels station uit Kent die met slechts 25W erg goed te ontvangen was in mijn mobiele radio in de auto op 145.450Mhz. Thuisgekomen ontving ik hem echt zeer luid en duidelijk met mijn basis station.

Daarna lekker aan het experimenteren gegaan, op een gegeven moment hoorde ik zelfs op 70cm (433.175Mhz), een -nog- hogere frequentie, stations zeer sterk doorkomen uit het noorden van Nederland. Na wat experimenten met het terugschroeven van het zendvermogen bleek dat we zelfs met slechts 6 Watt een betrouwbare verbinding in stand konden houden, wat zeer opmerkelijk is. De radiogolven buigen dus door de troposfeer over de horizon heen terug.

Antenne: Diamond X300 (20m hoogte en daarbij opgeteld nog de 20km boven NAP van Hooge Mierde)
    Tranceiver: Kenwood TM-G707
    Frequentie: 433.175Mhz
    Gerapporteerde signaal sterkte: 59 (maximale verstaanbaarheid en signaalsterkte 9)

Zeer leuk allemaal, zie ik de plaatjes voor meer info.

Hier nog een interessante link m.b.t. deze uitzonderlijke condities:
    Troposferische propagatie: https://en.wikipedia.org/wiki/Tropospheric_propagation
    Temperatuur inversie: https://en.wikipedia.org/wiki/Inversion_(meteorology)
    Hier de site met de voorspelling van de troposferische condities: http://www.dxinfocentre.com/tropo_eur.html

Bedankt voor het kijken.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Ook interessant! Vooral omdat de propagatie van radiosignalen veel raakvlakken heeft met weer- en sterrenkunde.

Jammer dat mijn WSPR baken en ontvangststation beide niet aan stonden want dat had vast ook bijzondere resultaten opgeleverd.
    Celestron C9.25, Vixen 102m, ETX105 mak, TS 80mm F7 ED, Lunt LS60-tHa, Leica Trinovid 8x42, Celestron CGEM, Losmandy AZ8, Vixen GP

Commentaar

Bilbo ja leuk, ik draai ook vaak WSPR op 20m, dat station in Tasmanie hoort me vaak met slechts enkele watt.
      Troposferische propagatie is echter voor de frequenties > 40Mhz, vooral op 4m/2m/70cm en hoger heb je daar voordelen van. Op 20m en lager werkt de propagatie vooral met de Ionosfeer die ver boven de troposfeer hangt, en de ionisatie van de Ionosfeer is sterk afhankelijk van de activiteit van de Zon. Deze kan wel een zogenaamde "sporadische E" laag activeren, dat is vaak in de zomer het geval, dan hoor je ook op de hogere frequenties stations van ver weg, maar dat komt dan door de lage E laag in de Ionosfeer en het heeft vooral effect op de korte golf stations.
      Bij tropo propagatie zit je op hele lage hoogtes, ver onder de Ionosfeer.

Allemaal heel interessant, onderzoeken en ervaren hoe radiopropagatie werkt onder diverse weersomstandigheden en met diverse activiteiten van de Zon.
      200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
      X