Announcement

Collapse
No announcement yet.

24-uurscyclus reflecties

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het is heel leuk om de reflecties te monitoren, je kan ook reflecties zien van vliegtuigen en satellieten. De meteoren springen er meteen uit, en je kan het zelfs horen.
    Stel je ontvanger af als USB op 143.050Mhz. Je kan ook een 2m set gebruiken die op deze frequentie kan ontvangen, het moet wel een all mode type zijn, want de meeste kunnen alleen in FM ontvangen.
    De software die ik gebruik voor de ontvangt werkt volgens mij alleen in windows 64 bit (ik gebruik win7):
    https://www.sdr-radio.com/
    de audio pipe ik door naar deze software: http://www.qsl.net/dl4yhf/spectra1.html

Ik kan je desgewenst de config file sturen voor spectrum labs, dan staat al redelijk in de goede richting.

naschrift: hier nog een waarneming van mij, begin dit jaar: https://www.astroforum.nl/forum/inst...-1-2018-845utc
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Dank je, mocht ik er niet uit komen dan laat ik het even weten. Ik heb wel een beetje een probleem met de opstelling, naar het zuiden staan huizen en dus geen vrij uitzicht. En omdat ik in het noorden zit, de reflecties komen maar net boven de horizon uit. Als ik ongeveer het midden neem van de main beam van GRAVES, dan kom ik uit op een elevatie van ca. 1,3 en 3,8 graden voor 80 en 120 km hoogte.

Leuke waarneming trouwens die je eerder deed!

ps. ik hoop dat de topic starter okay is met het min-of-meer kapen van z'n draadje...
      Omni telescopio caelum est.

Comment

Ja, ik hoop het ook.......ach, het gaat erom dat we hier allemaal van elkaar leren. Dat is het belangrijkste. Gebruik een richtantenne met een niet al te smalle opening. Daarom gebruik ik de 2m HB9CV.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Die antenne is (geloof ik) een 4 elements yagi, die zal een vrij brede opening hebben. Een HB9CV is inderdaad een leuke antenne voor zoiets.

Comment

4 elements.......die heeft al een vrij nauwe opening hoor.......die moet je al gaan richten. Vergeet niet dat meteoren overal aan de hemel verschijnen. Ik heb het ook geprobeerd met mijn X300 antenne, dat lukt niet, je antenne moet wel -iets- van een richteffect hebben.

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
              4 elements.......die heeft al een vrij nauwe opening hoor.......
              Dat valt wel mee, denk ik. Het is zoiets als deze. Die heeft een openingshoek van 58 graden horizontaal, bijna 82 graden verticaal. Als je dat gaat vergelijken met een HB9CV, zoals deze, die heeft 69 en bijna 142 graden horizontaal en verticaal. Het grootste verschil zit in de verticale openingshoek en dat is hier minder van belang. Het verschil horizontaal is niet zo groot.

Edit: als ik me richt tot de main beam van GRAVES, dan is dat ongeveer 62 graden in het horizontale vlak vanaf mijn locatie. Waarschijnlijk dus net buiten de 3dB punten horizontaal van zo'n 4 elements yagi, maar het scheelt niet veel. Ik denk dat het bruikbaar is, vanwege de wat noordelijke locatie is de hoek die ik moet "zien" ook wat kleiner in vergelijking met verder naar het zuiden. Dan is een antenne met een wat bredere openingshoek inderdaad beter, waarschijnlijk.

Comment

Ja, dan denk ik ook dat je hem kan gebruiken. En de Graves radar is best sterk. Je kan gewoon een keer proberen of je hem ontvangt. Je moet op zijn minst de vliegtuigsporen kunnen ontvangen, die zijn er de hele dag, dan weet je dat het werkt en dan gaat de opstelling ook een meteoor detecteren.

Comment

Ja, gewoon uitproberen en kijken of het werkt. Eerst kijken waar die RTL-stick toch is...

Een ander ideetje wat zendamateurs kunnen doen om bv. de Perseiden te kunnen waarnemen, is om zelf een signaal uit te zenden. Bijvoorbeeld op 2 meter, maar 4 meter zou ook kunnen. Stuur met een richtantenne voldoende vermogen richting de radiant, dan moet het mogelijk zijn dat je binnen zo'n klein gebied als Nederland de reflecties die dichtbij zijn met voldoende sterkte kunt waarnemen met beperkte middelen. Je zou zo kunnen tellen hoeveel meteoren er zijn, meestal lees je over visuele tellingen, dit is dan weer 'ns iets anders. De radiant gaat bij de komende Perseiden in Nederland zo rond 5:15 - 5:30 UT op 13 augustus door het noorden op iets van 84 graden hoogte, binnen een uur van het maximum.

Comment

Ik heb het ook geprobeerd met mijn X300 antenne, dat lukt niet, je antenne moet wel -iets- van een richteffect hebben.
                    Ik luister nu met een X5000 boven het dak en dat lukt prima. Gericht zal beter werken, misschien heb ik geluk met locatie / plaatsing.

Zendamateurs zijn bekend met meteorscatter en gebruiken het programma WSJT-X met o.a. de mode MSK144. Je kunt daarmee korte contacten met andere zendamateurs maken over afstanden die normaal gesproken op 144MHz niet mogelijk zijn.

Comment

Originally posted by pa2st View Post

Ik luister nu met een X5000 boven het dak en dat lukt prima. Gericht zal beter werken, misschien heb ik geluk met locatie / plaatsing.

Zendamateurs zijn bekend met meteorscatter en gebruiken het programma WSJT-X met o.a. de mode MSK144. Je kunt daarmee korte contacten met andere zendamateurs maken over afstanden die normaal gesproken op 144MHz niet mogelijk zijn.
                      Hee, dat is typisch. Dan ga ik het nog eens proberen. Nu herinner ik me, dat mijn vorige experiment met mijn (china copy) X200 was............sinds ik nu dit voorjaar een echte Japanse Diamond X300 heb staan heb ik het niet meer geprobeerd, misschien lukt het nu wel.

WSJT-X gebruik ik best vaak, die MSK144 mode ga ik eens proberen want die heb ik nog nooit gebruikt. Meestal gebruik ik WSJT-X voor WSPR.

Comment

Originally posted by Rudy View Post
                        Een ander ideetje (...) voldoende vermogen (...) van het maximum.
                        Voor de volledigheid, ik vroeg me af wat dan voldoende vermogen kan zijn. Het lijkt erop dat je voor zoiets niet eens zoveel vermogen nodig hebt. Neem het baken bij Dourbes, daarmee kun je meteoren detecteren op een afstand van vele honderden kilometers. Deze zender heeft een vermogen van slechts 150W en gebruikt een turnstile-antenne boven een metalen reflector, zie plaatje. Het stralingspatroon, ander plaatje, laat zien dat het verticaal wel iets heeft van een dipool en tegelijkertijd een "halve" isotrope straler. Weinig richtingsgevoelig. Dus gericht meteoren waarnemen van een zwerm moet voor amateurs mogelijk zijn, met een antenne die wat gain heeft (dat zal al snel een stuk meer zijn dan de antenne van Dourbes) en een zender met vrij weinig vermogen. Zou leuk zijn om zoiets te combineren met een visuele telling.
                        Attached Files

Comment

Ja dit is zeker mogelijk. De groep in Belgie combineert dit zeker met een visuele telling. De radio detectie detecteert ook meteoren die te zwak zijn om te zien.

Comment

Ja dit is zeker mogelijk.
                            Valt niet tegen dat het inderdaad met betrekkelijk weinig vermogen kan. Maar wat ik me dus afvraag is of het niet beter zou zijn om voor een telling van een specifieke zwerm een systeem te gebruiken met een richtantenne, ipv een rondstraler.

Comment

Ik gebruik altijd een richtantenne, en de meeste ervaren radio meteoren waarnemers die ik ken ook.

Comment

Ik bedoel hier niet aan de ontvangende kant, maar de zender. Eentje met een richtantenne om zoveel mogelijk van het vermogen richting de zwerm te sturen, en geen rondstraler zoals bij Dourbes. Met weinig vermogen zou je dan ook de hele zwakke reflecties kunnen waarnemen en beter de zwerm discrimineren tov andere meteoren.

Comment

Working...
                                X