Announcement

Collapse
No announcement yet.

24-uurscyclus reflecties

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

24-uurscyclus reflecties

Hallo allemaal,

Ik 'kijk' naar reflecties van de GRAVES radar. Het valt me op dat er een 24-uurs cyclus in zit. Op diverse sites lees ik dat de meeste meteoren in de vroege ochtend te zien zijn. Heeft te maken met het draaien van de aarde, zo te lezen.

De bijgevoegde grafiek geeft het aantal reflecties, die ik per uur ontvang, weer. Het gaat hier om 5 dagen. In de grafiek zie je terug dat de meeste reflecties in de vroege ochtend ( +/- 4.00 uur) worden ontvangen.

Klopt dit beeld, of maak ik ergens een denkfout? Kan iemand uitleggen (of linken naar een uitleg) waarom we in de vroege ochtend de meeste meteoren zien?

Click image for larger version  Name:	graves2.png Views:	1 Size:	52.8 KB ID:	1385416

Groet,
    Ben

De aarde beweegt door de ruimte. Zijn baan om de zon. Eind van de nacht/begin ochtend is ons deel van de aarde precies gericht naar de baan die wij door de ruimte trekken. Dus op dat moment de meeste kans om meteoren te "vangen". Andere momenten kunnen meteoren zeker ook wel opgevangen worden, maar die moeten de aarde dan inhalen. Dat gaat veel lastiger dan dat de aarde hun inhaalt.
    Skywatcher 72ED F420 op HEQ 5 PRO / 60mm/700mm refractor / 10x50 bino/ 7x50 bino Canon 700d DAW mod/ 130mm/650mm newton als reserve

Comment

Ooit las ik deze verklaring voor het verschijnsel:
      in haar baan om de zon veegt de aarde aan de "voorkant" (ochtendzijde) stofdeeltjes op die dan verbranden in de atmosfeer.
      Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Comment

Dat zou idd wel de logische verklaring kunnen zijn. Maar er is nog wat vreemds: de steilheid van de stijgende kurve (vanaf 20hr) is groter dan de (negatieve) steilheid van de kurve na 4hr. Vreemd is dat; eens even over nadenken.

Comment

Originally posted by ArnoM View Post
          Eind van de nacht/begin ochtend is ons deel van de aarde precies gericht naar de baan die wij door de ruimte trekken.
          Dat is een duidelijke uitleg. Dat stukje 'gericht naar de baan' had ik nog niet door. Bedankt!

Opvallend dat het aantal reflecties de afgelopen dagen best stabiel is. Een soort achtergrondruis, of achtergrondgruis. Ik ben van plan om dit te laten draaien tot de Perse´den voorbij zijn. Dan moet er een stijgende lijn te zien zijn.

Comment

Aan de 'voorkant' botst de Aarde tegen meteorieten die langzamer bewegen dan de aarde, en ongeveer dezelfde kant opgaan. Aan de achterkant moeten de meteorieten die dezelfde kant opgaan ons inhalen, en de meteorieten die de andere kant op bewegen gaan ons niet meer raken, want die zijn al gepasseerd.

Gemiddeld zullen er van de meteorieten die dezelfde kant opgaan maar harder or langzamer gaan er ongeveer evenveel zijn. Maar alleen aan de voorkant botsen we ook nog tegen meteorieten die de andere kant opgaan. Dus zie je aan de voorkant veel meer meteoren.

Hetzelfde effect als je in een mensenmassa loopt. De mensen die dezelfde kant opgaan kunnen overal tegen je aanbotsen, de mensen die de andere kant opgaan botsen alleen tegen je voorkant.
            What where the skies like when you were young?

Comment

Leuk om dit te zien, interessant!

Originally posted by Skyheerlen View Post
              Maar er is nog wat vreemds: de steilheid van de stijgende kurve (vanaf 20hr) is groter dan de (negatieve) steilheid van de kurve na 4hr.
              Misschien dat dit te maken heeft met het seizoen, dus de stand van de aarde tov de omloopbaan, en is het in de winter andersom? We zouden het eigenlijk over een heel jaar moeten bekijken hoe de variaties zijn.

Comment

Interessante waarneming. Ik registreer die ook met de HB9CV in de achtertuin, maar heb het nog niet over zo'n lange periode gedaan.
                Neem anders eens contact op met Felix Verbeelen, hij heeft een doorlopende registratie lopen op de Ieper/Dourbes bakens (6m) en heeft hier enorm veel ervaring mee.
                Stuur me even een pm als je zijn contactgegevens wilt.
                zie hier ook zijn maandelijkse registraties: https://www.meteornews.net/author/felix-verbelen/
                (Ikzelf ben ook zendamateur 73 de PA3SKY)
                Last edited by patrickduis; 11-07-18, 12:53.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Comment

Originally posted by pa2st View Post
                  Ik 'kijk' naar reflecties van de GRAVES radar.
                  Ik weet niet hoe je precies de waarnemingen doet, maar kun je bij de reflecties ook een verschuiving zien van de frequentie tov die van GRAVES? Je zou daaruit de snelheid van de meteoren kunnen afleiden.

Comment

Bedankt voor de tip van de website van Felix!

Originally posted by Rudy View Post
                    Ik weet niet hoe je precies de waarnemingen doet, maar kun je bij de reflecties ook een verschuiving zien van de frequentie tov die van GRAVES? Je zou daaruit de snelheid van de meteoren kunnen afleiden.
                    Ik sla de ruwe data op, zodat ik die later nog kan analyseren. Hieronder een reflectie op T=1531096810.316, maandag, 9 juli 2018 00:40:10 UTC.

Click image for larger version

Name:	180709-0040110.png
Views:	1
Size:	103.6 KB
ID:	1385566

In dit spectogram ligt de GRAVES zender op 1500kHz. Grofweg lijkt de reflectie in 500msec, 500Hz te zakken in frequentie. Is daar een snelheid uit te berekenen?

Comment

Originally posted by pa2st View Post
                      Is daar een snelheid uit te berekenen?
                      GRAVES zit op 143,05 MHz, bij jou geschaald naar 1500 kHz. Dan was de werkelijke verschuiving 47,7 kHz. Dan komt de snelheid uit op 50 km/s (kijk even hier voor de formule) en dat is een waarde die goed mogelijk is.

Comment

Rudy : bedankt voor de formule! Die zoek ik al een tijd!
                        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                          Rudy : bedankt voor de formule! Die zoek ik al een tijd!
                          Dat komt dan mooi uit. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de gemeten snelheden eruit zien straks bij de komende Perseiden. We weten hoe snel die gaan, je zou uit de meting kunnen afleiden hoe de aarde door de zwerm gaat?

Comment

In theorie zou dat mogelijk moeten zijn, ik ga voor de perseiden weer mijn HB9CV 2m richtantenne opbouwen, die richt ik dan naar het zuiden (Graves radar), via een Ecoflex 10 coax kabel (10m lang) gaat de kabel naar binnen en die koppel ik dan aan de R820T2 USB stick (ontvanger). Met RTL-SDR(V2).com software stem ik de ontvanger af en pipe de audio door naar Spectrub Lab. Dit programma schrijft de waterval en slaat elke 10 minuten een plaatje op van de reflecties. Daarna ga ik het weer analyseren.

Comment

Originally posted by patrickduis View Post
                              ... ik ga voor de perseiden weer mijn HB9CV 2m richtantenne opbouwen (...) Daarna ga ik het weer analyseren.
                              Dat klinkt als een weldoordacht plan. Je zou verwachten dat je tijdens de Perseiden een verschil in waargenomen snelheid moet zien, door de rotatie van de aarde. Ik ben benieuwd of je gedurende een aantal dagen ook daarin een verschil ziet, als de aarde door de zwerm gaat.

Wil 'ns kijken of ik zelf ook wat kan doen, heb hier nog een RTL-stick liggen, die moet ik aan de praat zien te krijgen op m'n oude laptop. M'n vader (zendamateur, ik zelf trouwens niet. Verbindingen maken enzo, het heeft nooit m'n interesse gehad. Ontvangen en vooral i.c.m. astro, dat weer wel!) heeft een 2m antenne momenteel ongebruikt.

Comment

Working...
                              X