Announcement

Collapse
No announcement yet.

Radiodetectie meteoren avond 9-1-2018

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Radiodetectie meteoren avond 9-1-2018

Het is me eindelijk gelukt om met radio reflecties meteoren te detecteren. Ik heb het eerst geprobeerd met een 50Mhz yagi gericht op het radiobaken in Dourbes (Wallonie), maar de antenne werkte niet goed genoeg omdat die te laag in de tuin stond. Daarom ben ik overgestapt naar detectie met een meer compacte HB9CV antenne op een mast van leger fibermast onderdelen. Deze is ongeveer 5m hoog. Deze mast staat in de parasolvoet en is met massieve electriciteitsdraad aan de balken van de sterrenwacht vastgemaakt zodat deze niet omwaait.
    De HB9CV antenne is richting het zuiden gericht, waar de Franse GRAVES radar staat. Hiermee worden sattelieten gedetecteerd die boven Frans grondgebied zweven.
    De Franse GRAVES radar zendt korte radiopulsen uit op 143.050Mhz.
    Normaliter kan je die niet ontvangen, omdat de zender achter de horizon staat, maar als er een meteoor door de dampkring gaat reflecteert het radarsignaal en kan ik het wel ontvangen.
    Omdat ik voor deze frequentie (nog) geen SSB ontvanger heb, heb ik de NeSDR R820 usb dongle gebruikt (op USB ingesteld). Deze wordt door SDR-RADIO(V2).COM software defined radio uitgelezen. De uitgang wordt vervolgens softwarematig doorgekoppeld naar Spectrum Lab die iedere 5 minuten een screen capture maakt van de waterval.
    Helaas was ik te laat voor de Bootiden, maar ik heb toch nog enkele meteoren gedetecteerd.
    Zie de heldere stipjes op de spectrum analyser watervallen, ik heb er nog meer gedetecteerd, maar dit waren de helderste.
    Nu op naar de volgende meteorenstorm, want nu gaat het echt lukken. Pas in april/mei/juni komen er weer aktievere meteoren regens, maar we gaan ons eerst richten op de minder actieve meteoren regens.
    Veel dank nog aan Felix Verbeelen en Gaspard de Wilde die me goede adviezen hebben gegeven m.b.t. deze waarnemingen.

Radar: Franse Graves radar op 143.050Mhz
    Antenne: HB9CV gericht op het zuiden
    Ontvanger: NeSDR R820T usb dongle
    SDR software: SDR-RADIO(V2)
    Waterval & screen capture: Spectrum Lab

Er moet nog enige finetuning plaatsvinden, maar het begint eindelijk te werken.

Bedankt voor het kijken.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Gefelicteerd Patrick! Dat zijn mooie resultaten, ben benieuwd wat je binnenhaalt tijdens een actieve zwerm. In Dwingeloo geven we hier ook demonstraties mee, een facinerende manier om meteoren waar te nemen.
    "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Idd fascinerend, als ik het goed begrijp zijn de stipjes, of pieken, meteoren?
      Wat zijn die lange lijnen dan? Satellieten?

En kan je uit de vorm/grootte/helderheid/plaats/... van de stip nog iets anders afleiden? bvb hoogte of lengte of zo?
      Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet apo, 127mm f/7.5 triplet apo, Meade 10” LX200 ACF f/10 sct; 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, NEQ-6 pro mount, Canon 600D (modded)

Comment

De flitsjes zijn de meteoren, de horizontale strepen zijn reflecties van het baken, ik ben nog aan het nadenken waarom ik daar iets van een doppler shift zie, blijkbaar beweegt er iets, of de pulsen varieren in toonhoogte vanuit het baken zelf. Duidelijk is dat er iets reflecteert. Misschien dat ik mijn HB9CV nog iets omhoog moet richten, want nu staat deze nog best schuin op de horizon.
        De sterkte van de stip zal de helderheid van de meteoor zijn. Ik ben met hierin aan het verdiepen.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Die van 22:05 ziet er mooi uit.
          Kun je de waterfall sneller zetten en vaker uitlezen dan 1x per 5 minuten?
          "I'm gonna have to science the sht out of this." [sic] (Mark Watney - The Martian)

Comment

Ik kan inderdaad de waterval sneller/langzamer zetten. De experts adviseren me echter om hem juist 2x zo langzaam te zetten, het contrast wat te verlagen en de helderheid iets te verhogen. Op 16 januari komen de Gamma Veliden langs, dan ga ik weer waarnemen: http://hemel.waarnemen.com/meteoorzw...iden_2018.html

Comment

Wellicht interessant: op de website van CAMRAS wat achtergrondinformatie over radiodetectie van meteoren en live meeluisteren via de webSDR, voor als je zelf geen ontvanger hebt: http://www.camras.nl/blog/2016/live-...t-radiogolven/.
              "Afwachten is 't consigne; luisteren." –Gerrit Achterberg

Comment

Ja, zeker wel. Ik hoop binnenkort ook binnenkort een waarneming te hebben waarvan ook het CAMS camera netwerk een foto heeft geschoten.

Comment

Working...
                X