Announcement

Collapse
No announcement yet.

radioastronomie als schoolproject?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• radioastronomie als schoolproject?

Kijkerbouw VSRUG; radioastronomie als schoolproject? Valt zeker te overwegen... Ik had gisteren nogal wat mailverkeer met Felix Verbelen. En gezien er eind 2018 een groot evenement aankomt waarin radioastronomie een volwaardige plaats krijgt, kan het mogelijk ook als schoolproject worden ingepland. De voordelenen ik citeer Felix hier even)

"Amateur-radiosterrenkunde heeft zijn beperkingen.
    Op een aantal gebieden kan het echter vrij goed, en soms zelfs bijna beter dan door professionele installaties.
    Een van die deelgebieden is het bestuderen van meteoren.
    Nadat onze eigen VVS begon met systematische waarnemingen op 49.99 MHz (in 2005), besloot bvb. het Belgisch Instituut voor Ruimte-Aeronomie (BIRA) een zelfde netwerk op te richten op 49.97 MHz (in 2007) en startte het BRAMS-project.
    Ook de zon, Jupiter, ionosferische verschijnselen e.d. zijn zeer haalbaar voor de niet al te gefortuneerde amateur.

Eigenlijk volstaat een budget dat beduidend lager ligt dan dat van de optische waarnemer.'

'Schoolprojecten:
    Wat al wat kan helpen is een tekst dat ik een tijdje geleden opstelde voor de VVS-website.
    te vinden op
    http://www.vvs.be/werkgroepen/werkgr...-radiometeoren
    Inmiddels hebben zowat alle volkssterrenwachten een dergelijke installatie. Als de weergoden tegenzitten blijft het radiostation nog altijd een blikvanger voor het publiek.
    Bijkomende info over het waarnemen van meteoren vindt u op:
    http://archief.vvs.be/heelal/2011-2020/2011_02_Meteoorbaken_Poollicht.pdf''

einde citaat De komende dagen/weken neem ik contact op met de groep en met Christian. Even kijken om zelfbouw te integreren in dergelijk schoolproject.
    extra voordeel; helemaal niet afhankelijk van zaken zoals lichthinder en bewolking...

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Klinkt super interessant! Ben benieuwd...
    Astro-homepage: http://www.astro-photo.nl
    TMB92 - QSI583ws - C11 - Nikon D800 - ASI174mm + DMK21 - NEQ6 - Lunt 60/BF1200

Comment

andrevdhoeven Ik ga er met zekerheid mee door. Momenteel in overleg met de werkgroep van de VVS om dit goed op te starten. Bedoeling is dit als profielwerkstuk, en gewoon als extra project aan te bieden. Wat mij vooral ook aanspreekt is dit hier (te lezen op de website van de groep):

Voor slechts enkele honderden euro’s is het perfect mogelijk waardevolle en wetenschappelijk relevante waarnemingen te verrichten.
      Meteoren, zonneactiviteit, Jupiter-uitbarstingen, de Melkweg en ionosferische verschijnselen kunnen zeer eenvoudig waargenomen en geregistreerd worden. Ook de registratie van bliksems en inversies, om er maar een paar te noemen, vereisen geen grote of dure installaties.

Een niet te versmaden voordeel van radioastronomie is het comfort bij het waarnemen: vanuit de luie zetel in een verwarmd lokaal.
      Omdat vrijwel alle waarnemingen eerst via laptop of PC worden geregistreerd in afwachting van verwerking, zijn er geen onderbrekingen wegens afwezigheid of andere omstandigheden. Ook daglicht, bewolking of lichthinder vormen geen probleem bij radiowaarnemingen. Ideaal dus in zowat alle omstandigheden, zeker voor wie nieuwe uitdagingen aankan.

Comment

Leuk ... Ik zeg BRAM (dat moet de belgen wel aanspreken) en dan ook Jupiter rond de 21 MHz.
        Zoek eens rond op rtl-sdr.com, heel wat te vinden.
        Honderden euro's, dat is iets waar ik dan wel weer een vraagteken bij zet, dat moet onder de 100 al kunnen lukken tenslotte.
        EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Het kan inderdaad een stuk goedkoper. Maar het moet ook kwalitatief goed zijn. Op 31 maart 2014 schreef Arie Nouwen een artikel op zijn Astroblogs over radioastronomie voor amateurs. Artikel is verdwenen nu, maar hij zoekt het vanavond even op, inclusief de afbeeldingen. Schitterend man die Arie!

Comment

Working...
          X