Announcement

Collapse
No announcement yet.

100 hours of astronomy: Het stoepsterrenkunde-weekend

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

100 hours of astronomy: Het stoepsterrenkunde-weekend

De Internationale Astronomische Unie bestaat volgend jaar 100 jaar. Ter ere daarvan worden een aantal toffe astro-dingen georganiseerd, waaronder een heus sidewalk astronomy weekend, 100 hours of astronomy, van 10-13 januari.

Voor wie de term "sidewalk astronomy" (of stoepsterrenkunde) nog niet kent, zie dit filmpje van John Dobson die daarmee startte:

https://www.youtube.com/watch?v=UTF-uUDb500

Ik wil samen met wat API mensen op het Javaplein in Amsterdam Oost (is bij ons op fietsafstand) gaan staan. Doen anderen ook mee met dit toffe initiatief?
    Last edited by oetie; 31-10-18, 17:25.
    Spuit 9 op zijn minst...
    16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Er loopt een campagne van SSVI (www.ssvi.be) om zoveel mogelijk scholen/voorzieningen te voorzien hun telescoop uit het project naar de hemel te richten op dit evenement. (250 telescopen in totaal wereldwijd). En nog eens apart 10 stuks die speciaal voor dit evenement worden verdeeld samen met UNAWE. Ook al onze kijkerbouwers van de afgelopen 12jaar werden aangeschreven. Hopelijk komt er wat respons.
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Tof! Ja ik was in eerste instantie bezig om zoveel mogelijk mensen op die éne plek te krijgen maar je bereikt natuurlijk veel meer mensen door op IEDER plein in de stad met een telescoop te gaan staan. Hmmmmmmmmmmmmmm
      Spuit 9 op zijn minst...
      16" Canopus met Nichol spiegel, 8" GSO dob, AZ-3+WO Zenithstar 80ED, Star Adventurer + 60D

Comment

Dat is ook de bedoeling; dat de mensen die een telescoop uit het project hebben idd op straten en pleinen staan met dat ding. Dat is ook de bedoeling van het evenement. Succes met je 'plek', dat komt vast goed :-)

Comment

Zijn daar linkjes van? Op de IAU website zijn ze nog in het call-for-proposal stadium.

edit: gevonden. Www.iau-100.org, www.100hoursofastronomy.org

Nog meer edit: in Nederland doen ze er niet veel aan, lijkt het. En dat terwijl beroemde astronomen als De Sitter en Oort voorzitter van die club zijn geweest
          What where the skies like when you were young?

Comment

Wij organiseren rock optredens van enkele Spaanse bands en artiesten die bij ESAC komen optreden in het kader van Rock Under The Dish waar de dish een van de radioantenna’s van ESAC is. De Spaanse radiozender Radio Trés komt live verlag doen. Ik ga me er maar eens mee bemoeien en zien of we ook nog kunnen waarnemen die avond

EDIT: Een van de bands die we gaan proberen te krijgen heet Los Planetas
            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Comment

Stoepsterrenkunde! Leuk idee. Zou heel graag mee willen doen. Kan IAU en astroforum niet samen iets doen? Groter bereik.
              20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Comment

Waarom geen proposal indienen? Het staat toch al een tijd online.

Comment

Ik heb even contact gezocht met Leiden. Zou gaaf zijn als we gezamenlijk onze telescoopjes aan de straatkant gaan zetten
                  20cm Hofheim |10cm Polarex | 5cm Lunt | Swarovski 12*50 EL

Comment

Mail Pedro Russo even hiervoor? Tenzij je die bedoelde met Leiden.

Comment

Oh sorry ik dacht dat ik de link had toegevoegd! Het zou fantastisch zijn als Astroforum meedeed, in wat voor vorm dan ook.
                      Spuit 9 op zijn minst...

Comment

Even scrollen; het evenement staat er in : https://www.100hoursofastronomy.org/registeredevents
                        De landen met rode sterretjes: daar gaat een SSVI telescoop naartoe.
                        https://www.iau-100.org/telescopewinnersannounced

Comment

Working...
                        X