Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Rioolpijp als buis?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Rioolpijp als buis?

Ahum.. aangezien er bij ons in het dorp volop verbouwd wordt liggen er her en der van die kunststof rioolpijpen van 25 of 30cm breed.
    Wat ik me afvraag is of je hier een mooie kijker van kan maken en waarom ik hier nog niets van gezien heb bij de verschillende zelfbouw users hiero op het forum.

Dus... mijn vraag... kan dit en is het aan te bevelen, want dan moet ik vanavond in het donker even een rondje maken
    * Messier N-130 en Skylux 70 volgkijker
    * 10x50 Bresser bino
    * TouCam II Pro
    * Jagermeister handschoenen en Dommelsch muts (brrr..)

Zie hier.

http://forum.astroversum.nl/viewtopic.php?t=249

Lees ook het verhaal verderop.

Edit: He dat is vreemd ik mis nu de foto in de link

Commentaar

Kijk even hier http://tech.groups.yahoo.com/group/RR_Achromats/.

Dus je wilt even zo'n stukkie "snoeien"? Ze zijn loodzwaar. Lijkt me een leuk gezicht om 's nachts iemand zien rond te lopen met 6 meter pijp. En om nou ter plekke een stuk af te zagen midden in de nacht midden in de bouw. Ze zijn overigens ook te koop hoor, voor enkele tientjes moet dat lukken.

Veel wijsheid toegewenst.
      STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Ik heb ooit eens op school een kijker gemaakt, werkte uiteindelijk voor geen meter, scherpstellen ging lastig, en de optiek was ook om te janken.
        Wat wil je met een opening van 40 mm :-)
        Was een stuk rioolbuis van plusminus een meter van 40 mm doorsnede.
        aan de ene kant kwam dan de lens van 40 mm en aan de andere kant zat in de buis zelf een houten klos met daarin een gat waarin een stuk elektriciteitsbuis zat met hierop weer een mof met een lensje van 19 mm.
        De binnenkant was met schoolbordenverf zwart gemaakt.
        Maar zoals gezegd hij werkte niet, zelfs de maan was niet te doen.
        Bynostar SPN 130-900mm F7, Carl Zeiss Jena Deltrintum 8x30 bj'38, Bresser Corvette 10x50 bino, Bresser Astro 20x80 bino

Commentaar

Origineel geplaatst door kleine_beer
          Ik heb ooit eens op school een kijker gemaakt, werkte uiteindelijk voor geen meter, scherpstellen ging lastig, en de optiek was ook om te janken.
          Wat wil je met een opening van 40 mm :-)
          Was een stuk rioolbuis van plusminus een meter van 40 mm doorsnede.
          aan de ene kant kwam dan de lens van 40 mm en aan de andere kant zat in de buis zelf een houten klos met daarin een gat waarin een stuk elektriciteitsbuis zat met hierop weer een mof met een lensje van 19 mm.
          De binnenkant was met schoolbordenverf zwart gemaakt.
          Maar zoals gezegd hij werkte niet, zelfs de maan was niet te doen.
          De vraag is... lag dat aan jou of aan de buis

Kortom.. is zo'n buis een beetje te doen of niet (afgezien van het gewicht)
          * 10x50 Bresser bino
          * TouCam II Pro

Commentaar

Kan prima, zolang je de uiteinden maar goed versterkt met houten of metalen ringen. Zo behoudt ie zijn vorm (het primaire doel van een telescoopbuis is de lenzen of spiegels onderling stevig op hun plek houden en dan kan in principe met alles wat vormvast genoeg is)

Toch zou ik het zelf niet met zo'n loeizware PVC buis doen. Dat vraagt misschien zelfs wel te veel van een Dobsonmontering, laat staat een EQ!
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Als je een buis zoekt: ik heb er nog een staan van mijn eerste 30 cm f/6 telescoop (is nu omgebouwd tot truss). Eventueel inclusief spiegelscel en Dobson montering. Lengte 1800mm, binnendiameter 380mm, wanddikte 5 mm. En veel lichter dan PVC. Zie voor een plaatje van de oorpsronkelijke telescoop: http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... scope2.jpg . Dus mocht je interesse hebben....laat het even weten.
              Jan
              'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Ik heb nog een 35 cm buis voor niets.

Gooi hem binnenkort weg...

Gr,
                Bart

Commentaar

Je kan best wat met zo'n buis. Van tijd tot tijd zijn er discussies op diverse astro fora over uitzettingscoŽfficiŽnten en stijfheden van PVC buizen maar volgens mij blijven die vervormingen op of onder die van veel truss dobs, dus waar gaat het eigenlijk over. Bij goede ondersteuning valt de vervorming best nog wel mee.

Er zijn genoeg bedrijven waar je forsere maten gewoon voor weinig geld kan kopen. Het gaat dan meestal om reststukken. Ik heb pasgeleden voor Ä 10,- een 2m lange, 6 inch buis gekocht.
                  16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

hmz..
                    Was eigenlijk zomaar een hersenspinsel, maar ik zie al, er zijn genoeg mensen die nog zo'n ding hebben liggen.
                    Ik weet voorlopig even genoeg

Thanks!
                    * 10x50 Bresser bino
                    * TouCam II Pro

Commentaar

Werken...
                    X