Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

m31 groter dan de maan?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

m31 groter dan de maan?

Uit wikipedia:
    De Andromedanevel is (behalve de Melkweg) het enige sterrenstelsel, en daarmee ook het verste object, dat onder gunstige omstandigheden met het blote oog gezien kan worden. Hij is een stuk groter dan de volle maan, maar natuurlijk veel lichtzwakker. Door de lichtvervuiling in de grote steden is hij daar niet of nauwelijks zichtbaar. Met een verrekijker of kleine telescoop is hij goed te zien. Om de helderste bolhoop, G1, te kunnen zien is een redelijk grote amateurtelescoop met een diameter van 25 cm nodig
    bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Andromedanevel

Betekent dat dat m31 aan de hemel een groter oppervlakte beslaat dan de maan? Het moet dan zeker wel redelijk helder zijn om hem te kunnen zien want het is mij nog nooit opgevallen....

Met M31 bedoelen ze in dat stukje van het artikel de kern, spiraalarmen Ún de halo. Het is de halo die dit sterrenstelsel zo groot lijkt te maken, maar in werkelijkheid is deze halo noch met het blote oog noch met een camera zichtbaar te maken. Over vier jaar zullen de halo's van het melkwegstelsel en het Andromedastelsel elkaar voor het eerst raken.

Commentaar

Hm, ik hoop toch meer dan 4 jaar
      Bedoel je 4 miljard? Ik geloof dat de radiele snelheid van M31 tov de Melkweg ~300km/s is en de afstand 770kpc? Dan kom je op 2,5 miljard jaar. In werkelijkheid zal het minder zijn, omdat de twee stelsels nog zullen versnellen door de wederzijdse zwaartekracht. Maar dat is wanneer de twee stelsels (discs) botsen (als dat al direct gebeurt), ik weet niet wanneer dat het geval is voor de halo's (maar eerder, en minder indrukwekkend). Ergens had ik een rekenvoorbeeldje, maar ik weet niet meer waar.
      Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Nee hoor, de andromedanevel is aan de hemel veel groter dan de maan.
        http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ap061228.html
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Ja, dat heb niks met halo's te maken, kijk maar in de VVS eepsky atlas naar de schijnbare afmetingen.
          (In het echt is ie nog veel groter )
          STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

aha,
            betekent dat dan ook dat ik m31 niet teveel moet vergroten omdat ik dan maar een stukje zie in plaats van he hele stelsel? Dus in mijn geval de 25mm gebruiken of hooguit de 12mm?

Commentaar

Ik zou M31 niet teveel vergroten, omdat hij dan veel te vaag wordt. Hij is veel mooier met een lagere vergroting (lees: 40x o.i.d.).
              Hoe meer je hem vergroot, hoe vager hij wordt en dan kun je niet eens meer zien of je hem nou helemaal, of deels in je beeldveld hebt zitten.
              Swingen op Buena Vista Social Club

Commentaar

Werken...
              X