Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Collimatie probleempje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Collimatie probleempje

Vandaag mijn Bader laser colli binnen gekregen, evenals mijn 5x barlow. Gelijk aan het collimeren geslagen.. Eerst zonder barlow, wat geen probleem was.. Daarne mn nieuwe barlow er tussen gezet. De collimator ging al heel moeilijk in de barlow, was bijna niet te doen.. Maargoed,. Colli in barlow, barlow in scope en colli aan. Zag gelijk al een flinke rooie dot op de muur dus wist dat het niet goed zat, wat ik ook probeerde kreeg dat ding niet in het midde.. 2x barlow er tussen gezet, en right on spot.. Wat is hier aan de hand?
    Ik vind de barlow moeilijk goed vast te zetten in de scope, maar met een beetje geduld lukt t wel. De colli gaat moeilijk in de barlow, eyepieces geen probleem.
    =WMN Clan Member=

“We didn’t lie about ‘certain’ things.. We lied about everything!”

Welke Barlow?
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Commentaar

Meade Series 5000 TeleXtender 5x Barlow Lens (1.25)
      =WMN Clan Member=

Commentaar

Is er niemand die me kan helpen?
        =WMN Clan Member=

Commentaar

Tja, in mijn vak zouden we het hebben over partnergebonden dyspareunie, maar daar schiet je natuurlijk ook niet zo veel mee op.
          Ik heb een rotsvast vertrouwen in Baader, dus ik zou er zelf van uitgaan dat er iets mis is met de 5xBarlow. Maar wat precies weet ik ook niet. Ik weet dat Baader zijn colli heel passend maakt. Het kan zijn dat de bewuste Barlow iets te krap is maar nog wel zodanig dat de oculairen passen.
          Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Ik krijg de colli er ondertussen wel in, met een beetje beleid. Maar het collimatie probleem blijft. Heeft iemand anders een idee? Is er een manier om een barlow te testen?
            Ik denk er zelf ook aan dat de barlow niet lekker is. Ik zal ook is mailen met Fernrohrland, is kijken wat hun zeggen.
            Als iemand nog suggesties heeft hoor ik het graag.
            =WMN Clan Member=

Commentaar

@ Arlestron begrijp ik nu goed dat je door een barlow collimeert?
              Dat gaat mijns inziens niet goed, aangezien de barlowlens de laser afbuigt van een mooie straal naar een dikke uitlopende straal.
              Ik heb dat gezien bij mijn ETX70 die ik heb (moeten) collimeren.
              In het amicieprisma zat ook een negative lens (barlow) en die heb ik er uit moeten halen om een mooie strakke straal te houden.

Dus die flinke rooie dot op je muur kan wel kloppen met een barlow.

Commentaar

Het gekke is dat als ik de 2x barlow gebruik de, wat dikkere punt, gewoon in het midden zit, en ook de colli netjes uitlijnt. Met de 5x echter niet. hoe dik de punt ook wordt, t lijkt me logisch dat deze dan ook gewoon uitlijnt, en niet ineens tussen het midden en de rand op de spiegel staat, wat resulteerd dat de lazerstraal de telescoop verlaat.
                Dikke punt of niet, lijkt mij dat ie in het midden moet staan. Of heb ik het onjuist?
                =WMN Clan Member=

Commentaar

Juist duidelijk.
                  Met een 5x is de afwijking natuurlijk wel 5x vergroot.
                  Heb je al eens geprobeert om hem met 5x uit te lijnen en dan tercontrole de 2x of helemaal geen te bekijken.?

Trouwens als je de barlow ronddraait gaat de straal dan mee?

Commentaar

Ik heb die her controle nog niet gedaan. Ga ik even proberen. De straal draait mee d8 ik. maar de cllo dan natuurlijk ook...
                    =WMN Clan Member=

Commentaar

zou de lens van de barlow er een beetje scheef in kunnen zitten?
                      127mm 950mm apochromaat met moonlite servo focusser, Orion ED80, camera Canon EOS 350D (gemod met filter en peltier koeling)op EQ6PRO

Commentaar

waarom gebruik je de 5x barlow? . barlowed laser kan gewoon met een 2x, het gaat om de verstrooing. je zou dan ook een papiertje moeten maken waar je de ring van je spiegel kan zien.

hier zie je een goed voorbeeld

http://www.obsessiontelescopes.com/lear ... l#barlowed

Commentaar

Dat is precies wat ik doe met de 2x. Met de 5x wil ik uiteindelijk gaan imagen, deze moet dus goed uitlijnen.. Gister avond het nog even bekeken. Ik denk dat het komt doordat de colli niet lekker in de barlow gaat en daardoor een beetje scheef zit. De echte test moet natuurlijk nog komen.
                          =WMN Clan Member=

Commentaar

Re: Collimatie probleempje

Origineel geplaatst door Arlestron
                            Vandaag mijn Bader laser colli binnen gekregen, evenals mijn 5x barlow.
                            Als het gaat met je 2x barlow, waarom je 5x barlow ertussen zetten? Het is niet preciser; het enige waar de barlow voor dient is om de straal konisch te maken.

Tussen haakjes, "barlowed laser collimation" is een verschillend protocol - het dient niet om de gebarlowde vlek te centreren. De barlow dient om een brede parallelle teerugkerende bundel te krijgen waarin je de silhouet van de centrummarkering ziet, die je dan centreert op een scherm aand de oculairhouder.

Dat is voor het richten van een hoofdspiegel preciezer dan de terugkerende straal van een gewone lasercollimator (want die is onbetrouwbaar).
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                            X