Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

problemen met tal 200 k

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    problemen met tal 200 k

    Hoi, ik heb reeds een tijdje een tal 200 k en het probleem is dat planeten steeds zeer wazig zijn, met bijna geen details. De rode vlek op jupiter is met veel goede wil te zien. Ik woon wel in een streek met nogal wat lichtpollutie. Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Alvast bedankt voor de reactie. Grtn Marc.

    #2
    Collimatie?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

    Commentaar


      #3
      ik zie met mijn C8 de rode vlek op jupiter ook alleen op dagen met goede seeing en door lang te kijken. Mars is zowieso niet echt een lekker voorbeeld om detail op te zien.

      Zie je op saturnus bijvoorbeeld wel de cassinischeiding en wat nuanceverschillen op de bol?

      ook je collimatie zoals patrick aangeeft is natuurlijk van groot belang...
      *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

      Commentaar


        #4
        Origineel geplaatst door Ionize
        Zie je op saturnus bijvoorbeeld wel de cassinischeiding en wat nuanceverschillen op de bol?
        Om de Cassini-scheiding makkelijk te zien is het ook wel het verkeerde jaar...
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

        Commentaar


          #5
          De Cassini-scheiding kan ik wel degelijk goed zien bij een goede seeing.
          Maar die komen hier niet zo veel voor, en zou een refractor daarvoor beter zijn?

          Commentaar


            #6
            hogere F/ ratio is beter

            wat is het brandpunt van je Tal?
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

            Commentaar


              #7
              TAL200k is een 200mm F/10.
              Dat de collimatie verkeerd zou zijn lijk me sterk. Om de collimatie van een TAL200k te verknoeien moet je er echt mee gaan gooien. En de winkel waarvan ik vermoed dat deze telescoop is gekocht controleert altijd de collimatie bij aankoop. Althans, in ieder geval bij newtons. Hoe het met Klevzovs is weet ik niet zeker.
              Ik hou het op slechte seeing, slechte stand planeten, onvoldoende afgekoeld etc.

              Commentaar


                #8
                Origineel geplaatst door Asellus
                TAL200k is een 200mm F/10.
                Dat de collimatie verkeerd zou zijn lijk me sterk. Om de collimatie van een TAL200k te verknoeien moet je er echt mee gaan gooien. En de winkel waarvan ik vermoed dat deze telescoop is gekocht controleert altijd de collimatie bij aankoop. Althans, in ieder geval bij newtons. Hoe het met Klevzovs is weet ik niet zeker.
                Ik hou het op slechte seeing, slechte stand planeten, onvoldoende afgekoeld etc.
                Bedoel je van Grootven?.. toevallig heb ik daar me Tal Newton vandaan, de collimatie controlle ben ik bij geweest.. Kist open ff door de focuser kijken .. ja is goed .. zo kan iedereen de collimatie nakijken natuurlijk. maar of die dan echt goed is ?

                Commentaar


                  #9
                  Idd van Grootven. Bij mij kwam er meen ik een chesire aan te pas. Maar ik kocht dan ook een F/5 newton. Het werd inderdaad wel vluchtig gecontroleerd, dus perfect zal het niet geweest zijn.

                  Een kennis van me heeft eens een TAL200k van de montering laten vallen op de tegels. Na een stertest bleek de collimatie nog zeer goed te zijn.

                  Commentaar


                    #10
                    Collimatie van een Tal 200k gaat als volgt:

                    Ik ben ervaringsdeskundige en heb dit proces een aantal keren gedaan i.v.m. experimenten met een BINO viewer.
                    Lees dit verhaal rustig helemaal door, er staat ook in hoe je kunt zien of de Tal goed gecollimeerd is, de kans daarop is best wel groot, gezien de robuste constructie. Wantrouw echter het zenitprisma, zie verderop.

                    1) heb je een lasercollimator? Zo niet, zelf te maken, zie voorbeelden op het internet. Kopen of lenen kan ook. Kijk of de beam netjes door het centrale gat van de secundaire unit schijnt (met een wit papiertje controleren) dan is de focusser gecollimeerd. Op de secundaire unit zit een kapje, die kan er af, je kunt dan dwars door de secundaire unit kijken.
                    2) komt de beam centraal terug op de lasercollimator? Het teruggekaatste beeld vertoont ringen die precies concentrisch rondom het gaatje lopen waar de lichtstraal vertrekt, als dat zo is dan staat de secundaire unit goed. Die is overigens te verstellen door de twee kleine schroefjes aan de zijkant los te schroeven, de hele secundaire unit kan er afgeschroeft worden. Markeer wel op de secundaire houder waar de schroefjes hebben gezeten, er zitten putjes in het schroefdraad. Er valt bij het losschroeven overigens een vlak zwart blikken plaatje uit, die heeft absoluut geen belangrijke functie en kun je met een beetje lijm weer vastlijmen. Waarom Tal dit zo gemaakt heeft????
                    Het afdraaien van de secundaire kost flink wat omwentelingen. Bij het weer vastdraaien draaien draaien draaien totdat hij niet verder kan, dan een slag terug en de schroefjes vastzetten op de juiste paats, vandaar die markering. Op deze wijze kun je overigens per volledige omwenteling de focus 2 cm naar binnen of buiten brengen, noodzakelijk voor het gebruik van een binoviewer. De maximale focus verplaatsing naar buiten is 4 cm, anders krijg je sferische aberatie = slecht beeld.
                    GA NIET AAN DE ZES SECUNDAIRE bouten zitten draaien, die zijn met een momentsleutel gesteld. Met dat draaien aan de secundaire breng je de optische trein behoorlijk uit collimatie, maar dat komt weer goed door stap 3.
                    Overigens is dit trucje ook te gebruiken voor de Tal 250k gebruikers, die mauwen over te weinig back-focus voor het gebruik van 2" oculairen. Probleem is dus zo opgelost.
                    Krijg je de laser beam toch niet concentrisch, dan is de secundaire houder uit collimatie en dan heb je echt een probleem. Je bent dan genoodzaakt wel aan de 6 secundaire bouten te draaien. Dit luistert erg nauw. Je krijgt het wel weer goed met veel geduld, maar omdat je vermoedelijk geen moment sleutel hebt, raakt je secundaire unit bij temperatuurverschillen mogelijk weer uit collimatie.
                    Vandaar: blijf zo lang mogelijk van de secundaire bouten af.
                    Zit je er toch aan, dan loop je het risico dat je een matige Tal overhoudt, gelijk de test van Andre Agassi op Cloudy Nights. Die oen dacht ook dat je een TAL 200k even kon collimeren door aan deze bouten te draaien, gelijk de collimatie van een SCT....

                    3e stap: de hoofdspiegel collimeren.
                    Hiervoor moet je een dopsleutel van 8 mm hebben.
                    1) vergroting op 400x (Tal Barlow + 10 mm oculair).
                    Geen zenitprisma gebruiken, produceer evt. een verlengbuisje van 31,75 mm doorsnede.
                    2) stel net niet scherp (2-3 mm uit focus) op een heldere ster. Let op: de Tal heeft een verschillend binnen en buiten focus beeld, dit duidt bij een Klevtzov NIET op een optische fout, zoals bij een Refractor, Newton, MAK of SCT waar het beeld aan beide kanten van het in-focus beeld wel gelijk moet zijn.
                    Je moet de uit focus versie hebben waarbij je een stipje in het midden ziet met ringetjes er om heen. Je Tal is goed gecollimeerd als alles precies concentrisch is. Als je verder uit focus draait krijg je een grotere schijf met daarin de bekende schaduw van de secundaire unit en de ophang vanen.
                    Aan de "verkeerde"kant van het uit-focus beeld zie je gelijk een gat met 1 heldere ring erom heen.

                    1) draai alle bouten van de hoofdspiegel een achtste tot een kwart slag los, niet meer.
                    Overigens: heb je daar toegang toe? De eerste generatie Tal 200k heeft een gesloten focusser. Kun je met wat zeuren gratis omruilen bij Grootven voor een focusser met 6 collimatie gaten.
                    Door nu per twee of drie aansluitende bouten aan of los te draaien, kun je de hoofdspiegel kantelen. Breng telkenmale na het draaien aan een boutje het onscherpe sterbeeld weer terug naar het midden door de hele telescoop opnieuw te richten.
                    Ga hier mee door totdat alles concentrisch is, zorg dat alle bouten allemaal ongeveer even strak zijn aangedraaid, op gevoel.

                    Gefeliciteerd: Je Tal 200k is perfect gecollimeerd en... blijft dat ook, itt een C8.

                    Je kunt dan:
                    - DETAILS zien in de rode vlek van Jupiter.
                    - de 3 kleine kraters in de maankrater Plato zien
                    - details zien op Mars.

                    E.e.a. uiteraard indien de seeing goed is. En daar zit HET manko van de Tal 200k, die is gevoeliger voor een slechte seeing dan een C8 (vreemd genoeg). Wellicht is dat de oorzaak van je tegenvallende planeetbeeld.

                    Met dat collimeren moet je ook je Tal zenitprisma ook eens nakijken. Die is berucht. Intern kun je onder het kapje het spiegeltje collimeren.
                    Hoe: draai van je TAL Barlow de zwarte lenshouder af. Je houdt dan een Barlow behuizing over. Zet deze vast in een bankschroef. (Doekje gebruiken tegen krassen). Doe het zenitprisma in de Barlow behuizing.
                    Aan de andere kant de lasercollimator. Richt de lichtstraal op een muur een aantal meters verder op. Draai het zenitprisma rond, de lichtspot moet op de zelfde plaats blijven staan. Zo niet: dan is je zenitprisma uit collimatie. Beschermkapje eraf, spiegeltje bijstellen, schroefjes weer vastlijmen.

                    Geen laser? Neem je 25 mm oculair en draai hierin je draadkruis die bij de Tal geleverd is. Gebruik het prisma en richt de Tal 200k overdag op een ver verwijderd object. Als je nu aan het zenitprisma draait, moet het beeld wel draaien maar het middelpunt moet precies blijven staan.

                    Voor persoonlijk advies: stuur me een PB-tje, dan krijg je mijn telefoonnummer.

                    Groeten en suc7, Bert
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

                    Commentaar

                    Werken...
                    X