Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

wat is nu eigenlijk een boogseconde

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

wat is nu eigenlijk een boogseconde

een term die ik regelmatig zie opduiken is 'boogseconde''

Wat is dit nu eigenlijk en waar gebruik je deze term voor m.b.t. de telescoop ?
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

http://nl.wikipedia.org/wiki/Boogseconde

Hoop dat dit genoeg is.?

Commentaar

Van horizon tot zenith (direct boven je) is het 90 graden. Elke graad is op te delen in 60 boogminuten, en elke boogminuut weer in 60 boogseconde. Zo telt elke graad dus 3600 boogseconde. De zon en de maan zijn optisch vanaf de aarde gezien beide 30 boogminuten (een halve graad) in doorsnee. Doordat ze vaak zo fel zijn, lijken ze echter veel groter. Pas bij een eclipse valt goed op hoe klein ze visueel aan de hemel zijn.
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

oke duidelijk, ikneem aan dat je met 90 graden de hoek bedoelt tussen de evenaar en de noordpool i.p.v de hoek tussen de evenaar en zenith boven mijn hoofd.

Frapant eigenlijk dat de maan en aarde vanaf de aarde gezien precies even groot zijn en tijdens een eclips precies over elkaar vallen

Commentaar

Nee, ik bedoel van horizon tot zenith.

Stel jezelf de hemel als een koepel boven je voor. Trek nu een denkbeeldige lijn van jezelf naar het zenith, en 1 in een willekeurige richting naar de horizon. Deze lijnen vormen nu samen met een stuk van de meridiaan een kwart van een cirkel (trek in het voorbeeld een lijn van het zenith naar het poppetje, en van het poppetje weer een lijn naar het noorden). Deze kwart is over de meridiaan 90 graden.
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Niks om je voor te schamen hoor. Ik vind het zelf ook vrij ontastbare begrippen. 90 graden en 180 graden kan ik me nog wat bij voorstellen, alsook 45 graden en 22,5 graden maar daarbinnen wordt het zonder apparatuur toch erg nattevingerwerk.

Edit@ Titan, ik neem aan dat je de maan en de zon bedoelt? Ja de een staat nu eenmaal wat verder weg he

Commentaar

Niet alleen wat verder weg, maar ongeveer 400x zo ver weg en is toevallig ook 400x zo groot. Da's toch wel toeval.
              Only the true messiah denies his divinity

Commentaar

Ja, toevallig. Of misschien zelfs nog meer toevallig als je weet dat de maan zich steeds verder van de aarde beweegt, en dat wij als mensheid dit meemaken.
                STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

is dat zo??
                  Raken we hem kwijt? en zo ja, hoe lang gaat dat nog duren?

Commentaar

Uit lasermetingen blijkt dat de maan zich elk jaar circa 3 tot 4 centimeter verder van de Aarde verwijdert. Op circa 1.6x de huidige afstand stabiliseert zijn baan maar dat is pas over 15miljard jaar. Als het goed is dan is de zon tegen die tijd al enkele miljarden jaren daarvoor veranderd in een rode reus.
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                      Nee, ik bedoel van horizon tot zenith.

Stel jezelf de hemel als een koepel boven je voor. Trek nu een denkbeeldige lijn van jezelf naar het zenith, en 1 in een willekeurige richting naar de horizon. Deze lijnen vormen nu samen met een stuk van de meridiaan een kwart van een cirkel (trek in het voorbeeld een lijn van het zenith naar het poppetje, en van het poppetje weer een lijn naar het noorden). Deze kwart is over de meridiaan 90 graden.
                      oke steem bedankt voor deze uitgebreide uitleg het is me nu helemaal duidelijk

Commentaar

Oh, ik had laatst gehoord dat dit over 50 miljard jaar was, maar kan ook dat ik het verkeerd verstaan heb. Wil dus zeggen dat vroeger de maan dichterbij was en even uitgaan van die 4 cm per jaar (omdat naarmate de tijd verstrijkt dit steeds meer wordt) en als je dat terugtelt dan kom je uit op 7.5Miljoen jaar. Dat is wel erg kort. Wie kan dit uitleggen?

Commentaar

Je kunt dit niet evenredig terugrekenen. In het algemeen wordt aangenomen dat de maan is ontstaan uit een botsing met een relatief groot hemellichaam. Door deze botsing is een grote hoeveelheid materie in een baan rond de aarde gekomen. Een deel van deze materie is weer teruggevallen op aarde en uit de rest is de maan samengeklonterd op een bepaalde afstand van de aarde. De maan stond toen idd dichterbij de aarde. Dit moet een geweldig gezicht zijn geweest. (als er tenminste wezens waren). Bedenk ook dat de getijden toen een stuk heftiger waren dan nu. De aarde was en zeer onherbergzaam oord.

Maar goed, ik hou maar op, want dit is totaly off topic
                          STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Hallo.

Worden de boogseconden dan gebruikt om de magnitude, afstand of grootte te berekenen?

Commentaar

Volgens mij niet. Het is onmogelijk om de dimensies van een ster aan te duiden in boogseconden vanaf de aarde. Stel dat Sirius visueel 5 boogseconden is aan de hemel, dan zou deze met een vergroting van 100x lijken op een ster van 500 boogseconden aan de hemel, ofwel 16,66ste boogminuut ofwel 0,35ste graad. Dit is niet het geval, het blijven kleine puntjes. Wel worden boogseconden gebruikt om de visuele afstanden tussen 2 of meer sterren aan te duiden.
                              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                              X