Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

prijsniveau telescopen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

prijsniveau telescopen

Een algemene vraag.

Om de televisie of pc als voorbeeld te nemen. Deze is eigenlijk alleen maar goedkoper geworden. Een model dat nu nieuw is over een jaar alweer achterhaald en daardoor stukken goedkoper geworden.

Ik hou me nog maar een paar maanden met deze hobby bezig maar werkt dit met telescopen ook zo.
    Laten we een moord plannen, of een religie starten

Ik denk het niet, TV's e.d. zijn onderhevig aan snelle ontwikkeling van electronica en massaproductie, alsook veel reclame. De technologie (lenzen, spiegels) van telescopen ontwikkelt maar erg langzaam! Behalve dan de electronica voor de goto systemen, maar dat is al dan al ook een heel stuk goedkoper geworden.

Zie het ook in hoeveelheden: iedereen heeft eigenlijk wel een TV, maar ik zou niet durven schatten hoeveel mensen een telescoop hebben. Dit betekent dan ook dat er veel wordt gespendeerd aan ontwikkelingskosten voor consumentenelectronica, juist omdat de markt voor die dingen zo groot is.

De markt voor telescopen is veel kleiner. Maar stel dat ie ook zo groot was, dan nog denk ik dat het niet veel goedkoper kan. Lenzen e.d. (de grootste kostencomponent) moeten nou eenmaal geslepen, gepolijst en gecoat worden, en ik denk dat dit in de toekomst niet veel sneller (goedkoper) kan.
    STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Ja en neen, Met de intrede van de Chinezen op de markt zijn de prijzen spectaculair gezakt. Tenminste voor het materiaal "made in China". Materiaal van hogere kwaliteit zoals bv Vixen is er in verhouding niet echt veel goedkoper op geworden. Toen ik 35jaar geleden met sterrenkunde begon kostte mijn elfje (Tasco!), op een wat daar moest voor doorgaan parralactische montering 320 euro. Voor dat geld heb je nu een 20cm Dobson, of om bij parralactische monteringen te blijven een 15cm op een eq3. Met een kwaliteit die een stuk hoger ligt dan wat toen voorhanden was. In die tijd was een 20 cm een grote kijker, tegenwoordig is het meer een instapmodel.

Commentaar

Ja, dat bedoel ik, het gaat maar langzaam naar beneden, de telescoopprijzen: we praten al over tientallen jaren.

Dat die chinezen goedkoper gaan komt vooral door kwantiteit. Het is nou eenmaal zo dat het relatief goedkoper is om meer te maken. (En het altijd goedkoper als de arbeid goedkoop is).

Ben eigenlijk ook heel benieuwd hoe duur bv de lidl lxd75 zou zijn als die in nederland gemaakt zou worden.
        STF mirage 7 deluxe: 180/1800 op LXD75 - Scopos triplet 90/600 op New Polaris - Stellarvue F60 - bresser 8,6x40

Commentaar

Een achterhaald model zie je niet zoveel. Heel veel mensen gebruiken nog telescopen uit de jaren 70 (of eerder). Die zijn vaak erg goed!
          De prijzen zijn wel enorm onder druk komen te staan. Echter zie je nog wel dat de duurdere types (van Meade of Celestron) nog in de USA vervaardigd worden. De rest is China of Taiwan.
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

bij gitaren zie je precies hetzelfde verschijnsel.
            De goedkope instap rommel koop je voor een paar tientjes bij de bouwmarkt. "The real thing" (Fender en Gibson) wordt alleen maar duurder....
            Het enige wat wel in het voordeel werkt op gitaarvlak is de lage dollar.
            Zijn er ook bekende amerikaanse telescoop producenten?

Commentaar

Net als bij gitaren, betaal je voor telescopen e.d. vaak ook voor de naam. Duur en bekend is niet altijd hetzelfde als beter.
              Jan
              'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Volgens mij zijn er ook technologische doorbraken geweest. De apo refractoren met korte brandwijdte die je nu op de markt ziet (bv WO ZS 66) was vroeger onbetaalbaar geweest....

Gr,

Commentaar

Concurrentie heeft veel goeds gedaan. Kijk naar Vixen. Wat die durfden te vragen voor bijvoorbeeld een lullig stuurkastje!
                  Je ziet trouwens nu ook de opkomst van goedkope goto. Een goedkope chinese handbox kost nog altijd honderden dollars. In een gemiddelde mobiel zit 1000x meer data en intelligentie.
                  Nu heb je ioptron die de prijs flink aan het doorbreken is (ongeveer de helft). Kijken wat dat weer gaat worden!
                  30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Werken...
                  X